Appar för elektronikhobby

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
wiklis

Appar för elektronikhobby

Inlägg av wiklis »

Har fått en Samsung pad i julklapp.
Tips på bra appar sökes, även annat än direkt elektronikrelaterat.

wiklis
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Appar för elektronikhobby

Inlägg av Klas-Kenny »

Electrodroid är rätt användbar! :)
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Electrodroid är jättebra som sagt, annars är ju en SSH/Telnetklient alá ConnectBot rätt bra att ha :)
Lödmannen

Inlägg av Lödmannen »

Metal Detector Fungerar faktiskt! :)
Nuts & Bolts
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

BlueTerm är också trevlig ifall man bygger grejer med blåtands-seriemoduler och kör ett kommandoradsinterface på bygget. :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Inte så mycket elektronik.. Men Radioactivitycounter
https://play.google.com/store/apps/deta ... aXZpdHkiXQ

en faktiskt fungerande strålningsdetektor som använder kameran som detektor.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tips&tricks, inte direkt elektronikrelaterat:

Instant heartbeat monitor, om du har kamera i din enhet. Mäter genom att kolla på hur blodtrycket/pulsen påverkar ljusgenomströmligheten i ett finger!

Väder:
Lantbruksvädret tyckte jag var lite bättre än SMHI's egen app. Dock lite känslig på så sätt att den bör få ladda färdigt, kan hänga enheten om man försöker göra saker medan den laddar data.
YR's app är också bra. "Hemligt tips": man får tabell med ganska dålig upplösning om man håller enheten stående ("porträtt") medan man får utförlig graf om man håller enheten liggande ("landskap"). Jag har inte hittat nåt sätt att välja mellan de två lägena utöver att rotera enheten.

Play SE sägs vara bättre än SVT's egen play-app.

VLC finns som beta, enda sättet att spela mms://-ljudströmmar. Om nån har nåt annat tips eller lyckas bokmärka en mms://-ström i VLC så säg till. Hittils har jag lärt mig mms://-urlen utantill till den nätradiostation jag lyssnar på som kör så.

Det finns en text-tv-app som visar SVT's text-tv. Funkar kanonbra, om man vill se svt's text-tv.

Det finns femtioelva olika webbläsare. Åtminstone Opera tillåter att man väljer att identifiera sig som "skrivbordsburk" istället för "telefon/platta". Det kan vara rätt bra med tanke på att vissa siter har en mobilversion och/eller en app som inte klarar allt man vill göra, medan "skrivbord"-versionen fixar allt. Praktexemplet är väl facebook.

Beroende på hur mycket/lite minne du har så kan "App2SD" vara intressant. Den kan flytta över installerade appar till minneskort istället för "internminnet". (Vissa enheter har "inbyggt SD-minne" för att röra till det, så appen kan vara användbar även om du inte stoppar i ett SD-kort).

Om du har kamera så vill du säkert ha nån "ficklampa"-app i bra-att-ha-samlingen.

Sen finns ju appar för de flesta "sociala nätverken" och chatt/im-tjänsterna, till exempel facebook, twitter, tumblr o.s.v. och icq, skype, jabber, Google Plus's chattgrej o.s.v. Det finns också en tredjepart-app för MSN men jag minns inte riktigt vad den heter.

Till skillnad från skrivbordsversionerna så är orginal-apparna för chatt/im-tjänsterna oftast rätt drägliga, d.v.s. de drar inte >100MB ram konstant fast de inte gör ett skit som de gör under Windows.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Jag måste slå ett slag för "realcalc", en kapabel och fin räknare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

realcalc kör jag med, riktigt bra, gillar även den taktila feedbacken på den, fungerar mycket bättre än på andra appar jag testat.

Sysslar man med trådlösa nät är wifi analyzer bra, inte så elektronikrelaterad kanske dock.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

MiaM skrev:
VLC finns som beta, enda sättet att spela mms://-ljudströmmar. Om nån har nåt annat tips eller lyckas bokmärka en mms://-ström i VLC så säg till. Hittils har jag lärt mig mms://-urlen utantill till den nätradiostation jag lyssnar på som kör så.
Själv gillar jag "Tune in radio", lysande app för att lyssna på webbradio. Finns även som webbsida.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tack för tipset, "Tune in radio" funkade fint och har favoritstationen med i sin konfiguration. Hurra, nu slipper jag skriva hela url'en varje gång :tumupp:
johano

Inlägg av johano »

Free42 är en given installation!!!

/johan
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ingen har nämnt Evernote. Det är en helt suverän anteckningsbok med synk och klienter för många olika plattformar: iOS, Android, Windows, Mac och Linux via klienten Everpad.

Rekommenderas om man har många olika enheter som man växlar mellan.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Så sant. Och den kan mer. Hittar man nått kul när man surfar på datorn använder man webbläsartillägget för att spara i Evernote. Sen finns allt man sparat tillgängligt i mobilappen. Det går även att göra tvärtom, dela innehåll på mobilen till Evernotekontot.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men vill man synka sånt?

Anteckningsfiler använder man väl oftast för just de grejer man inte vill ska läcka ut lika enkelt som allt annat som skvalar runt på nätet när man använder datorer & co?

Jota är förresten ett acceptabelt "notepad.exe"-program för Android, apropå anteckningar.
Skriv svar