Högeffektiv pannlampa, vilken lamptyp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Högeffektiv pannlampa, vilken lamptyp?

Inlägg av chille »

Hade planer på att slänga på lysen på hojen. Men det blir lite meck och så lär man säkert tappa effekt i generatorn. En kompis tipsade mig om att generator + lampa är omodern teknik och att dagens enduroåkare kör med en högeffektiv pannlampa som troligtvis går på ett litet 9V-batteri. Har försökt hitta info om det utan någon framgång.

Det sägs ju att det finns en lamptyp som heter Xenon som har väldigt bra effektivitet. Dock är det lite svårt att hitta något om det då man bara hittar typ en miljon billampor. Skulle det kunna vara någonting? Är det sant att man blir lite "dizzy" om man har en sån på huvet för länge? :lol: Kör inte Xenon på högspänning?

Vad finns det för andra lamptyper/tekniker/lösningar som man kan kolla på? Halogen och LED är iaf uteslutet då de har för dålig effektivitet.

Ett annat alternativ kan ju vara att försöka tjuva ett par watt från den nuvarande trafon och köra en kabel upp till pannlampan. Tror ni det är kräm nog för det i generatorn?
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Du menar inte luxeon lysdioder? de är grymt starka och finns i 1 och 3 watts versioner och lyser av bara satan. :evil:

Finns lite info på denna sida
http://www.e-f-w.com/community/modules. ... cle&sid=32

//Elias
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

det beror ju lite på vad du behöver i styrka...

om ditt ljusbehov ligger under ~100 lumen så ska du absolut ta en titt på LED-lösningar med luxeon eller dylika.

ligger ditt ljusbehov på 1000 lumen eller så, då ska du helt klart köra HID, ljusbågslampor.

Annars har vi ju lösningarna med vanliga halogenlampor eller xenon.

Halogen och xenon kör ofta på 12v eller dylikt, LED kör på ett par volt och HID kör på ett par tusen volt.

Luxeon-lydioder finns i 1,3 och 5w
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Jag tror att en del cyklister använder samma typ av lampor som man använder vi nattorientering. Dessa drivs inte utav ett litet 9 volts batter utan av ett 6 Volts batteri på mellan ca 4.5-9 Ah

för lite exempel kolla tex http://www.letro.se/
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag fick hemlig insider-information av att det finns endurolampor med LED. Jag vet inte hur de förhåller sig till andra.

Men jag har också fått information av att en kraftig LED har ungefär samma effektivitet som en halogenlampa. Och enligt ClasseMan's länk så ska Xenonlampor ge cirka 20% mer ljus än halogen vid samma effekt.

Hur mycket ljus jag behöver har jag ingen som helst aning om faktist. Men en ren chansning säger att den 30W Xenon verkar vara rimligt!? Farsan har en 20W halogenpannlampa som det är ganska bra drag i, men när man kör cross/enduro vill man kanske kunna se lite längre.

Jag har ett batteripack på 9.6V/5.6Ah som man utan problem får ner i en ficka utan att det känns störande. Om man fixar en reflektor där man sätter typ en 30W och bygger ihop någon ställning själv borde man ju komma undan billigt. Sen borde man väl kunna dimma den med PWM? Angående spänningen på batteriet skulle man väl kunna ha någon step up/down, eller blir det mer förluster då?

Söker man på eBay så dyker "Xenon HID" upp, var inte HID höspänning? Finns det Xenonlampor som går på högspänning också?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Xenon lampor var från början ljusbågs lampor. Senare när det blev fräckt tillsatte man xenon i halogenlampor för att kunna kalla som xenon. Ska det vara bra drag så är det högspänning som gäller. De med glödtråd motsvarar i princip vanliga halogenlampor.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nja, man får fortfarande cirka 20% mer ljus vid samma effekt, och det är ju rätt mycket när vi snackar batteridrivna applikationer. Min kompis nämde ju som sagt att man blir lite beng om man har en Xenon-lampa på huvet för länge, det gäller antagligen bara HID då eller?

Just nu ser det ut såhär: uteslutet; LED, Luexon, Halogen & Xenon HID

Det verkar fortfarande som om Xenon (lågvoltare) är det bästa alternativet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tycker inte att 20% är mycket. Vet inte vad uppgifterna kommer ifrån heller. Kan ju säga att har har haft en ficklampa som var 300% bättre. :D
Enligt en tämligen dålig källa. (men jag har en källa) Biltema katalogen så är högspännings varianten 470% bättre. Ska du ha mycket ljus och lite energiförbrukning så är det nog den vägen att gå.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

nja, dom ger 20% mer uteffekt, det krävs någonstans mellan en fem och tiodubbling för att ögat ska uppfatta det som en dubbling av ljusstyrkan (ungefär)

En "medel" LED har samma effektivitet som en vanlig ficklampshalogen.

Skaffar du dock en S-binnad Luxeon Star eller dylik bin med låg vf och mycket lumen så är den lika effektiv som xeonen och mycket längre liv och inte alls så stötkänslig.

Det som dock är helt klart effektivast och ger mest ljus är dock fortfarande en riktig ljusbågslampa (HID).

Dock har en del ljusbågslampor problemet att dom slocknar och måste återtända om man skakar dom för mycket.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Enduroförarna brukar köra med Xenon HID nu för tiden, och jag förstår varför. 35W xenon lyser ungefär lika starkt som 150W halogen. Drivspänning ca 100V och tändspänning 10-20'000V, ordnas av den inkopplade drivelektroniken som matas med sisådär 9-16V.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Okej, så det är HID i alla fall. Då ska jag nog satsa på det istället om det inte blir för dyrt.

Inga tips på vart man kan läsa på lite mer om det?
Flummo

Inlägg av Flummo »

http://www.kaixen.se/ säljer xenon konverteringssatser (för att ersätta vanliga halogenlampor). De har en del info. Dessa satser är väl inte direkt lämpliga för pannlampor, men var det finns såna att köpa vet jag inte.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det gick fort från uteslutet till lämplig lösning :lol:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Chille, som så säger jag "uppsök nördarnas tillhåll nummer ett", för elektronik är det här och för ficklampor är det:

http://www.candlepowerforums.com/vb/
Skriv svar