5V i bil direkt från batteri/generator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner

5V i bil direkt från batteri/generator?

Inlägg av daspunner »

Jag har lite funderingar på o installera några panelmonterade usb-honor i bilen o skippa "ciggtändarladdare" för ladda allt skräp man nu för tiden har med sej in bilen. Hur gör jag? Spänningen får ju inte överstiga 5V allt för mycket. Spänningen ökar ju så fort det blir snurr på generatorn. Det är amperen jag vill åt. Totalt hade hade jag på fyra portar velat ha ut typ 10A. Allt för ofta har jag haft prylar igång med en ciggladdare som förbrukat mer än vad laddaren givit. Bara surfplattan som är helt grym på navi, media etc. kom med en väggladdare som levererar 2.5A

Alla idéer emottages ödmjukast!

/Dave
Senast redigerad av daspunner 22 december 2012, 16:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: 5V i bil direkt från batteri/generator?

Inlägg av Electricguy »

Borra runda hål i instrumentbrädan, tryck i såna här,(så att dom "hänger" på flänsen) limma fast dom och löd kablar rakt på dom. Kan inte bli enklare och så mycket billigare.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... vit-p92541
daspunner

Inlägg av daspunner »

Har ett gäng sådana, för klena ampere tyvärr...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Okej. Då kan man skaffa denna som ger 2A och slakta den.
http://www.kjell.com/billaddare-2xusb-5 ... -ma-p92156

Om den inte räcker så är det antingen nåt hemmabyggt du kopplar in, som inte följer USB standard, eller något som det är kortslutning i.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vilken sorts ampere vill du ha? (inte för att jag visste att det fanns mer än en sort.)
Vad har du för utrustning som drar mer ström än 1A från USB? Det låter lite suspekt.
petercab

Inlägg av petercab »

Ipad kräver 2,1A men har ett tiotal olika billaddare som skall lämna 2,1A men det fungerar inget vidare :(

Laddar ut långsamt med dem :(
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

bara ett exempel:
http://www.ebay.com/itm/New-LM2596-DC-T ... 1032277238

Har inte köpt just denna auktion, men liknande som funkat utmärkt.

Vill minnas att du måste ha någon speciell spänningsdelare till D+ och D- för att paddan eller ifånen ska "förstå" att den kan ladda med hög ström.

edit: stavning
Senast redigerad av nifelheim 22 december 2012, 19:37:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det kanske är kina-watt som med billiga förstärkare? Om man räknar var laddaren kan ge under extremt optimala omständigheter med lite tur och skicklighet och lägger till lite så blir det 2.1 ampere? :) Eller är det märkesgrejer du köpt?
Den här ger 1,5A: http://dx.com/p/usb-adapter-charger-for ... -24v-66453
Har kopplat en sådan till stereons konstant-plus och bytt till en micro-usb-kontakt, funkar bra till mina grejer. Men har ingen Ipad...
daspunner

Inlägg av daspunner »

Ingen Ipad utan en Samsung galaxy tab 10.1 som via blåtand skall utöver navi o multimedia skall ha kontakt med bilens obd. Vill ha riktiga laddtryck, oljetryck, varv, fart m.m. Torque heter appen som löser det. Allt detta på en o samma gång verkligen äter batteri. Men det måste väl gå lösa med lite komponenter o lödande. Jag vet såpass att man med motstånd kan sänka spänningen men där slutar mina kunskaper typ. För teoriserar jag korrekt så kan man räkna ut att visst motstånd sänker 12V till 5V, men när man sen startar bilen blir ju mina 12V ca 13.5-14V och då måste väl mina 5V också kliva upp aningen. Kanske såpass att mina prylar blir grillade. Nån form av spänningsregulator låter det ju som jag pratar om märker jag nu om det nu finns nåt som heter så.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Du behöver en bra spänningstabilisator emellan, jag hade nog kört med en DC-DC-omvandlare som klarar varierande inspänning.
petercab

Inlägg av petercab »

Har köpt å jobbets vägnar så det är dyrast möjligt :)
Även köpt via applestore utan lycka.

Köpt en sådan här för att testa nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
petercab

Inlägg av petercab »

Ebaykvalitet ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Tja, det är nog inte så ohyggligt mycket bättre kvalitet på dom omformare man köper i vanliga handeln för samma pris.. :D
daspunner

Inlägg av daspunner »

Nu så folk, börjar vi likna ngt! Allt skall ändå gömmas snyggt, fast där verkar man inte kunna gömma för mycket iom att den utrustats med kylfläns. Om inte man utrustar den med en liten fläkt kanske. Bilen i fråga är en SAAB 9000 och bakom stereo finns en massa tomrum o gömma saker i.

Petercab, vad hade du köpt via Apple-store? Hur snart sätter du denna i bruk och vad kostade den? Kan du återkomma med hur väl den funkar? Om jag tittar på ledarnas färger och följer standarden på en PSU till dator så är väl röd o svart 12V in och gul o svart 5V ut? Eller är d tvärtom? Vad heter prylen på engelska om jag skall söka på ebay?

Sen tänkte jag slakta en sån här o koppla till den:

Bild

Problemet är att jag i svenska butiker enbart hittar varianten med två portar. Inte googlat ihjäl mej iofs men vet ngn på rak arm så stjäl jag gärna det tipset också. Vad blir 25W i ampere förresten?

/D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Tjaa, 25Watt på 12kV är 2mA Eller 50A på 0,5V..
Skriv svar