Ersättningskolv till en Hiab-press?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
diman
EF Sponsor

Ersättningskolv till en Hiab-press?

Inlägg av diman »

Medans jag väntar på grejer till plasman har jag också tittat på en press till mitt lilla garage och från mekaniska verkstaden i närheten anskaffat mig en gammal 100 tons HIAB H100 press. Ramen, pumpen och ledningarna verkar vara i OK skick, dorn-presskolven också, men huvudkolven fattas.
Har ingen bild än men ska fota o lägga ut den imorgon.

Behöver lite tips om vad skulle kunna vara en bra ersättningskolv till pressen.
Ska i helgen pilla isär pumpaggregaten och posta fler bilder.
Manicken är rejäl, 2m hög, väger säkert 500kg och har ett sånt där handtag som man vrider på och växlar mellan huvudkolven, dorn-kolven och hydrauliska bordlyften !!!...

hittade en bild på en likadan press här.
Bild
Senast redigerad av ElectricMan 19 december 2012, 18:56:54, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Rubrikfix.
diman
EF Sponsor

Re: Ersättningskolv till en Hiab-press?

Inlägg av diman »

Rubrikfix
Tackar :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det finns ett svenskt företag som svarvar customlängder på hydraulkolvar, skall se om jag kan hitta igen vad de hette så snart internet är tillbaka ordentligt här (när det nu blir...) Men, du har inte kvar stoppringen för cylinderupphängningen (dvs den horisontella plattan till cylinderns nederdel om så kan man kanske återanvända den och spara en heldel pengar genom att använda standardgrejer)?
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

har tyvärr bara yttre skalet med hydraulroret kopplat.
Men jag har varit på en närliggane återvinningscentral och sett att de har en hel del kolvar liggane i alla storlekar. Ska dit efter helgerna och
gräva.

Jag ska bygga om pressen en aning hade jag tänkt. Största modden blir ett hydraulagg istället för handpump.
Finns några på blocket för rimlig peng, men jag ska först skaffa mig en kolv för att kunna räkna på hur mycket tryck aggregatet ska klara av att ge. Vill gärna komma åtminstone nära vad den pressen är byggt för.

Sedan ska jag även bygga in en insats med kniv och dyna för att bocka lite grövre plåt (går lite ihop med mitt plasma projekt detta :) )
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om du hittar en på skroten så kolla att den klarar att arbeta upp och ned (domkrafter och en del mycket gamla tippcylindrar, etc gör det inte)

Vad som främst skiljer är fästet på framdelen som på press cylindrarna består av en platta som är fäst i cylinderns framdel, denna måste vara mycket starkt monterad då det är denna som skall ta upp kraften (brukar finnas en optimerad punkt för detta i ramverkets ovansida, normalt under "pyramidens topp" sas då det ju är där belastningsklimax normalt befinner sig)

Gamla krancylindrar och liknande saknar denna då de ju istället är konstruerade att ta upp lasten i en rörlig ögla i bakkanten.
men grundkonstruktionen är densamma så jag skulle tro de är relativt enkla att konvertera emellan om man kan lösa bultplattans infästning vettigt. Tex bottencylindrar och liknande är enormt starka så jag tror inte lasten är något större problem, dock behöver du ju komma upp i gamska grova dimmensioner om du vill hamna nära max på originbalbelastningen så det kan kanbske vara svårt att hitta med så kort slaglängd men jag tror inte det är kritiskt då man brukar kunna ändra det nedre amboltfästet på dessa pressar.

Det går att montera en vanlig cylinder med gejdermontage men detta kan kräva ombyggnad av maskinstommen, kom ihåg att inte borra i ovanstycket utan att göra noggranna beräkningar bara i så fall då man annars lätt kan skapa brottanvisningar om man kommer upp i såpass höga belastningar.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

diman skrev:har tyvärr bara yttre skalet med hydraulroret kopplat.
Du har alltså ytterdelen till cylindern?
Det fattas bara själva kolvstången?
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Har en sådan på jobbet, ombyggd med eldrift. Funkar bra, men är seg i returen.
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

Tack Mizzarrogh :)

De cylindrarna som jag såg på skroten är de flesta från maskiner. Vissa är dubbelverkande och vissa är enkelverkande. Vissa har öglor både fram och bak och vissa endast fram och bultplatta bak.

Vad gäller slaglängden så behöver den inte vara så kort.. Det gör inte mig något om den nya cylindern höjer sig något ovanför pressens topp.

Här är några bilder

Bild

dornpress och växlaren
Bild

huvudkolvens skal
Bild

Huvudcylindern är rätt rostig inuti och även om jag hade fått tag i en kolvstång still den, hade det kanske inte gått ändå.
Som syns så är huvudcylindern svetsad på vinkeljärn och bultad mot ramen.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om jag minns rätt, så är det där en plungecylinder.
Då går inga tätningar mot cylindern invändigt, så rosten spelar ingen roll.
Alla tätningar sitter i gaveln. (som verkar fattas)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nu var det flera år sedan jag höll på mer seriöst med att skruva med hydraulpressar och sådant så jag kan ha fel i något.

Men, detdär verkar vara en specialare, om du är beredd att sänka kraven vad gäller presskraft (jag resonerar annars som dig att söka maximera styrkan då ju en hydraulpress inte kan tillgodogöra sig extra momentkraft såsom en mekanisk press (men i gengäld har enormt mycket större "segdragning" och klarar överbelastning betydligt bättre (mekaniska pressar krachar i gengäld rejält om man överbelastar axeln, de lämpar sig egentligen enbart för plastisk metallformning om man kommer upp i såpass stora krafter men då snackar vi maskiner i storlek som en mindre sommarstuga om man vill kunna få ut motsvarande praktiskt användbara moment... Jag har en stor mekanisk slagpress i verkstan, den ger femtio ton ut och väger två ton, det är en ganska liten maskin i sammanhanget... (Så, ja, jag önskar mig också en riktigt stark hydraulpress som komplement, nackdelen är att hydraulpressar av standardmodell är för långsamma för hetformning av stål, eller ja det verkar gå men det är inte optimalt)).)''

Nå, för att återgå till frågan så funderar jag om det inte annars hade gått att helt sonika svarva ur den gamla och passa in en nyare, slätsvarvad(utan att minska godstjockleken!) högtryckskolv innuti den gamla manteln (med bibehållen bottentjocklek och eventuell förstärkning)
Men jag vet ej om detta är en bra eller helkass ide.

Det är svårt att svetsa i en färdig cylinder pga värmeutvecklingen som blir i manteln riskerar att påverka täthet och materialegenskaper (att svetsa i en hopskruvad cylinder som varit i drift kan vara direkt farligt, men jag misstänker att mantelns insida kan ta stryk även om man demonterar den om man behöver svetsa på sidorna och sådana stora ytor det är frågan om här men jag vet inte).

Men jag har inte så mycket praktisk erfarenhet av detta mer än öglor och fästen så jag vet inte exakt vad som sker med en inhenad mantel om man svetsar bultfästen på den? Känns i allafall som risky buisness tycker jag.

Edit, säter hann före, ja jag vet inte men kanske med litet tur och att man om detta går att göra kunde hitta resterande delar på skrot, jag vet inte.
-

-
Skriv svar