Effektbehov på frässpindel vid ett visst varvtal och matning
Effektbehov på frässpindel vid ett visst varvtal och matning
Hej
har försökt att hitta någon vettig formel eller enklare program man kan använda sig av för att räkna fram ett effektbehov på en spindelmotor vid ett visst spindelvarvtal, specificerad matningshastighet, skärdjup och hur mycket ingrep man har på fräsen.
Håller på och skall välja servo motor till min spindel och hade det gått så hade det varit intressant att få fram vad jag behöver för storlek.
Är det någon som har kunskap om detta?
MVH
Oscar
har försökt att hitta någon vettig formel eller enklare program man kan använda sig av för att räkna fram ett effektbehov på en spindelmotor vid ett visst spindelvarvtal, specificerad matningshastighet, skärdjup och hur mycket ingrep man har på fräsen.
Håller på och skall välja servo motor till min spindel och hade det gått så hade det varit intressant att få fram vad jag behöver för storlek.
Är det någon som har kunskap om detta?
MVH
Oscar
Re: Effektbehov på frässpindel vid ett visst varvtal och mat
Jag vill minnas att det finns data för detta i Secos katalog.
Jag försökte först skriva formlerna direkt i inlägget men det såg helt rörigt ut. Så jag tog hjälp av Word istället.
Hoppas det kan vara till någon hjälp.
Bra att du tänker räkna ut behovet innan köp, risken annars är väl att man köper en fel dimensionerad motor.
Hoppas det kan vara till någon hjälp.
Bra att du tänker räkna ut behovet innan köp, risken annars är väl att man köper en fel dimensionerad motor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kan tillägga att kc1.1 = 700 och mc=0,25 för lättskärande aluminium med Si < 16% och för aluminium med Si > 16% är kc1.1 = 700 och mc = 0,27
Jag har gjort en lista på några till:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Wow, här händer det grejer.....
Skall ta och räkna och se vad jag kommer fram till.
Jag återkommer med min beräkning så kommer nog någon få rätta mig kanske

Skall ta och räkna och se vad jag kommer fram till.
Jag återkommer med min beräkning så kommer nog någon få rätta mig kanske

En sak som är värd att tänka på är att det i Canos tabell sitter ett minustecken framför värdet i kolumn E (mc). Det skall nog inte vara där eftersom han i sitt tidigare inlägg skriver att kcm = Kc1.1 x hm^-mc
Helt rätt. Minustecknet ska inte vara med i kolumnen, jag glömde redigera bort dom.