GRAM FS320 frys ger ingen kyla med jämna mellanrum

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
toote

GRAM FS320 frys ger ingen kyla med jämna mellanrum

Inlägg av toote »

Detta började för ett par veckor sedan, frysen ger ingen kyla och efter några timmar är det plusgrader i skåpet.

Kompressorn går då inte och det krävs att jag stänger av frysen i 20-30minuter för att kunna starta kompressorn igen. Då tar det en till två timmar att gå från några plusgrader ned till -18. Sedan funkar frysen i några dagar innan det börjar igen.

Någon som har en aning om vad det beror på? Jag gissar på överhettningsskydd då det krävs att ha den nedstängd ett tag innan det går att starta igen?!

Börjar bli lite panik nu då vi åker bort en vecka över jul...
toote

Re: GRAM FS320 frys ger ingen kyla med jämna mellanrum

Inlägg av toote »

Pratade med en servicetekniker precis som gissade på överhettningsskyddet i kompressorn, det innebär isf byte av kompressor vilket jag inte är så sugen på.
toote

Inlägg av toote »

Nu när frysen funkar som den ska (den lägger väl dock av snart igen) så går kompressorn ett tag för att sedan stängas av ett tag och sedan startar den igen - som jag antar att den ska fungera.

Dock är ventilationen bakom skåpet minimal. Det är istortsett tätt på sidorna och ovan skåpet så det finns ingen luftcirkulation.

När kompressorn går blir det som mest 32gr (än så länge) i ovankant bakom skåpet.

Jag har nu satt tempsensorn nere vid kompressorn istället för att se hur pass varmt det blir där.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Man skulle kunna tänka sig att startrelät inte gör vad det ska emellanåt.
Utan startrelä startar inte kompressorn utan står och värmer sig tills överhettningsskyddet löser ut, kompressorn kallnar lite, försöker starta igen, löser ut....
Vet inte om det används PTC-start fortfarande men är det en PTC start så behöver de kallna för att göra vad de ska.
Sålänge kompressorn försöker gå så håller det PTC-starten varm.
Skulle kunna förklara varför den startar när den varit strömlös ett tag.

Startrelät brukar ofta sitta påtryckt direkt på anslutningsstiften på kompressorn, i plastkåpan där matningen går in till kompressorn.
Är det ett sådant startrelä brukar de inte vara så dyra så det skadar inte så mycket med att prova.
Byta kompressor är nog knappt lönsamt om det inte är ett dyrt skåp.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Jag har kyl och frys av märket GRAM, styrelektroniken är tillverkad av en polsk firma. Både kyl och frys har fått styrkort bytta under garantitiden (två ggr på frysen).
Nu har båda börjat kångla igen, frysen piper helt omotiverat och oregelbundet med varningssummern. Funkar bra i övrigt, så på den lödde jag helt enkelt bort piezosummern. Kylen blev helt slumpartad med om kompressorn gick eller inte.
Det felet lokaliserade jag till dåliga lödningar på en kort med trafo och reläer på baksidan av kylen. Efter en omlödning av alla hålmonterade komponenter så sköter den sig.
Vad jag vill säga med det här inlägget är två saker, GRAM verkar ha klara kvalitetsproblem på elektroniken, och kolla så du inte har spruckna lödningar någonstans :)
toote

Inlägg av toote »

Norpan skrev:Man skulle kunna tänka sig att startrelät inte gör vad det ska emellanåt.
Utan startrelä startar inte kompressorn utan står och värmer sig tills överhettningsskyddet löser ut, kompressorn kallnar lite, försöker starta igen, löser ut....
Vet inte om det används PTC-start fortfarande men är det en PTC start så behöver de kallna för att göra vad de ska.
Sålänge kompressorn försöker gå så håller det PTC-starten varm.
Skulle kunna förklara varför den startar när den varit strömlös ett tag.

Startrelät brukar ofta sitta påtryckt direkt på anslutningsstiften på kompressorn, i plastkåpan där matningen går in till kompressorn.
Är det ett sådant startrelä brukar de inte vara så dyra så det skadar inte så mycket med att prova.
Byta kompressor är nog knappt lönsamt om det inte är ett dyrt skåp.
Det ska jag absolut testa - efter jul.

Nu blir det att sätta en timer som får bryta strömmen 30minuter varje dag, utifall den går ned sig igen, tills vi kommer hem igen.

Skåpet var dyrt men det var 8 år sedan nu så det är absolut inte värt att byta kompressor.
toote

Inlägg av toote »

Den fungerar klanderfritt än så länge. Tempen vid kompressorn överstiger inte 27-28gr.
Skriv svar