Har en två-polig brytare där den ena är N.O och den andra N.C.
N.O brytare skall användas för kvittering, men jag önskar även en indikering av knapptryck på en lysdiod. Och för det senare har jag då bara N.C brytaren kvar. Har för mycket julstök i huvudet och orkar inte tänka själv, så någon som redan har gjort detta tidigare kanske kan presentera någon smart lösning med en enkel krets (inverterare)?
Önskvärt vore att kunna växla mellan två lysdioder (i praktiken en tvåfärgers LED) vid knapptryck. Dvs att jag även då får en spänningsindikering i normalläget.
Indikering på N.C brytare
Re: Indikering på N.C brytare
Det är väl inte så svårt. De två LED monteras "parallellt" men i serie med den som INTE ska lysa förrän knappen trycks in sätter man en vanlig diod. De ska dela ett gemensamt strömbegränsermotstånd och LED'n som visar "Power on" ska ha matningen dragit genom NC-brytaren.
När brytaren är opåverkat lyser sedan den LED med lägst Vf, när brytaren öppnar lyser nästa LED (den med dioden i serie).
Dioden i serie kan vara en zenerdiod om det behövs pga. stor skillnad i Vf men i grunden ska man bara se till att ha olika Vf och ha lägst Vf på den LED som ska vara på vid opåverkat knapp.
När brytaren är opåverkat lyser sedan den LED med lägst Vf, när brytaren öppnar lyser nästa LED (den med dioden i serie).
Dioden i serie kan vara en zenerdiod om det behövs pga. stor skillnad i Vf men i grunden ska man bara se till att ha olika Vf och ha lägst Vf på den LED som ska vara på vid opåverkat knapp.
Re: Indikering på N.C brytare
Tack, skall laborera lite med detta vid tillfälle.
Är naturligtvis öppen för fler förslag. Om inte annat så för att man alltid lär sig något nytt.
Man tappar fort när man inte har jobbat med detta på väldigt länge...
Är naturligtvis öppen för fler förslag. Om inte annat så för att man alltid lär sig något nytt.
Man tappar fort när man inte har jobbat med detta på väldigt länge...