Förändra en analog signal med en mikroprocessor
Förändra en analog signal med en mikroprocessor
Tjenare. Har ett litet mini projekt i tankarna. Det är så att jag tänkte använda en mätare på en bil till någonting annat. Bilen i fräga är en BMW. och ni som kanske känner till BMW vet att de flästa av dessa har en liten eco mätare under varv mätaren, som visar soppa förbrukningen.
Nu e de så att ja har inte någon nytta av den här eco mätaren i mitt mätarhus (har bytt ut till eftermarknads databox) och då tänkte ja använda den här eco mätaren till nått annat. Dvs visa värdet på en annan givare jag monterat.
Dock så e ja ju säker på att den givaren ja har visar en helt annan skala än vad eco mätaren visar.
Så kort och gott behöver ja bara få en microprossesor att när den tex får 1,0V in som analog signal ska den skicka ut 1,4V och sen föla en linjär kurva.
Hade tänkte använda AVR och skriva i assembler.
Men hur ska man skriva ett sådant program?
Nu e de så att ja har inte någon nytta av den här eco mätaren i mitt mätarhus (har bytt ut till eftermarknads databox) och då tänkte ja använda den här eco mätaren till nått annat. Dvs visa värdet på en annan givare jag monterat.
Dock så e ja ju säker på att den givaren ja har visar en helt annan skala än vad eco mätaren visar.
Så kort och gott behöver ja bara få en microprossesor att när den tex får 1,0V in som analog signal ska den skicka ut 1,4V och sen föla en linjär kurva.
Hade tänkte använda AVR och skriva i assembler.
Men hur ska man skriva ett sådant program?
Re: Förändra en analog signal med en microprossessor
Oj såg att ja hade snublat på några tangenter och stavat lite så där.. Aja skickar från iPhone så hoppas ni kan läsa ändå
Alla svara, knep och tips uppskattas
Tack på förand
Alexander
Alla svara, knep och tips uppskattas
Tack på förand
Alexander
Är det bara en konstant som skiljer signalerna är en OP en bättre lösning. Annars är det nog en analog ingång du ska använda bearbeta värdet och lägga ut det med hjälp av PWM. Hur man får fart på de funktionerna kan du hitta på många sätt. Men det finns säkert hjälp att få här om du kör fast. Jag är dock inte alls hemma på AVR.
Okey. Jo de stämmer, en helt linjär signal förändring
Vad är OP för nått?
Jo vist borde de funka å lägga ut de som en PWM signal till mätaren
Vad är OP för nått?
Jo vist borde de funka å lägga ut de som en PWM signal till mätaren

Operationsförstärkare. Med en OP och några resistorer är du hemma.
Ja de låter som de kan funka
haha har inte mätt ut än vid vilka spänningar nålen visar vad.. Ska nog ta å göra de innan ja börjar fundera på de här stadiet 
Återkommer inom kort

Återkommer inom kort
pwm funkar bra. Här är ett litet experiment jag gjorde för länge sedan med en temp-mätare.
"fade-a-led" kod i arduinon. Transistor i stället för led:en. Transistorn driver mätaren.
http://youtu.be/FUrt7tRzMsg
"fade-a-led" kod i arduinon. Transistor i stället för led:en. Transistorn driver mätaren.
http://youtu.be/FUrt7tRzMsg
Re: Förändra en analog signal med en mikroprocessor
Ja men de låter toppen. Tackar
att köra en pwm signal ut är ja helt med på 
Sitter bara och kollar efter givare på elfa. De e en tryck givare som mäter både ner på vacum sen upp till ca 4bar. Har sett att där är dom givare som mäter absålut och relativt. Måste väl vara absålut jag ska ha.
För en relativ. Om ja fattat de rätt visar noll tryck relativt till atmosfärstrycket
Och en absålut visar de faktiska trycket då noll är helt vacum

Sitter bara och kollar efter givare på elfa. De e en tryck givare som mäter både ner på vacum sen upp till ca 4bar. Har sett att där är dom givare som mäter absålut och relativt. Måste väl vara absålut jag ska ha.
För en relativ. Om ja fattat de rätt visar noll tryck relativt till atmosfärstrycket
Och en absålut visar de faktiska trycket då noll är helt vacum
Insugs trycket på en bil. Tänkte ja skulle forska på å bygga en egen turbo mätare 

Eller ja rättare sagt. En interface för att kunna använda en befintlig mätare till en tryckgivare.