Hackerspace/Makerspace i Norrköping/Linköping...

Berätta om dina pågående projekt.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Hacklab i Norrköping/Linköping...

Inlägg av superx »

Missade doodle:n, och jag inser väl att jag kanske inte har tid att engagera mig supermycket i det här. Men man kanske får komma och snacka skit ändå?
Användarvisningsbild
fpvkiwi
Inlägg: 54
Blev medlem: 28 december 2010, 13:50:50

Re: Hacklab i Norrköping/Linköping...

Inlägg av fpvkiwi »

Kul, det fanns visst lite mer intresse. Det går bra för övriga att dyka upp också, centralt i Linköping. Jag skickar PM.
Det går ju också att välja en kväll till, med bättre framförhållning.
Användarvisningsbild
fpvkiwi
Inlägg: 54
Blev medlem: 28 december 2010, 13:50:50

Re: Hacklab i Norrköping/Linköping...

Inlägg av fpvkiwi »

Träff i centrala Linköping ikväll! Tiden är ändrad till kl 19.
Fem personer kommer så vitt jag vet. PM om du också vill med.
boris
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 maj 2009, 18:37:56
Ort: Linköping

Re: Hacklab i Norrköping/Linköping...

Inlägg av boris »

Hej!

Jag skulle också vilja komma om det inte är försent. Om det går kan du kanske maila mig din adress och eventuellt telefonnummer?

Med vänliga hälsningar,
Boris
Användarvisningsbild
fpvkiwi
Inlägg: 54
Blev medlem: 28 december 2010, 13:50:50

Re: Hacklab i Norrköping/Linköping...

Inlägg av fpvkiwi »

Vi hade en trevlig träff i Linköping igår med mycket fika. Sex personer kom, varav en via Skype.

Upplägget vi tänker oss än så länge är medlemsavgift för att täcka lokalhyra och enkla förbrukningsvaror. Möbler, större verktyg och maskiner ställer var och en dit vad han vill och kan. Verktygen förblir privat egendom så man får låna varandras grejer enligt överrenskommelse. Eftersom allt bygger på tillit vill vi inte vara öppna för allmänheten, utan bara ha med kända personer. I lokalen kan man ha allmän träff en gång i veckan och däremellan sitta och t.ex. programmera, löda, köra CNC eller vad det blir.

Vi ska titta närmare efter nån lokal och pejla intresse bland fler. (Det är ju inte alla som hänger på elektronikforumet.) Vi kommer fortsätta diskutera mellan oss. Skicka din epostadress om du vill vara med. Ju fler som är seriöst intresserade desto större chans att vi kan göra något!
Användarvisningsbild
fpvkiwi
Inlägg: 54
Blev medlem: 28 december 2010, 13:50:50

Re: Hacklab i Norrköping/Linköping...

Inlägg av fpvkiwi »

Nu har jag hittat en grupp trevliga killar och tjejer som redan skaffat en bra källarlokal centralt i Linköping. De flesta bekvämligheterna finns. De tar gärna in fler "medlemmar". Kostnad just nu drygt 200 kr/mån, uppsägningstid 3 månader.
För mer info och kontaktuppgifter, hör av er till mig.

PS: Stockholm, lycka till med er lokal! ;-)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Hacklab i Norrköping/Linköping...

Inlägg av Meduza »

Damn, ni lyckades hitta lokal snabbare ;)

Skämt åsido så tack, vi hoppas på att komma igång snarast! :)
Användarvisningsbild
fpvkiwi
Inlägg: 54
Blev medlem: 28 december 2010, 13:50:50

Re: Hacklab i Norrköping/Linköping...

Inlägg av fpvkiwi »

Det ser ju lovande ut för er! Jag ville bara retas lite för att det är knepigt med lokaler i Stockholm.
aerowave
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 februari 2012, 21:24:19
Ort: Linköping

Re: Hacklab i Norrköping/Linköping...

Inlägg av aerowave »

Ett hacklab i Lkp är ju kanon, jag kommer gärna förbi vid något tillfälle... och kollar läget i första hand! Har hela mitt labb hemma i garaget, men att träffa likasinnade är ju alltid trevligt.

Vart i Lkp håller ni till?
Användarvisningsbild
fpvkiwi
Inlägg: 54
Blev medlem: 28 december 2010, 13:50:50

Re: Hacklab i Norrköping/Linköping...

Inlägg av fpvkiwi »

aerowave, jag har skickat PM till dig. Jag kanske inte har mandat att lämna ut uppgifter på öppet forum.
sandberg
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 april 2012, 16:46:52

Re: Hacklab i Norrköping/Linköping...

Inlägg av sandberg »

Var ett tag sen det skrevs något här. Har det blivit något av planerna?
nomis_82
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Hacklab i Norrköping/Linköping...

Inlägg av nomis_82 »

Hade ju varit trevligt med något sådant här i Linköping :-)
sandberg
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 april 2012, 16:46:52

Re: Hacklab i Norrköping/Linköping...

Inlägg av sandberg »

Jo, känner samma sak själv! Vi har ju Lysator och Admittansen på universitetet men det är ju bara för studenter vilket jag kan tycka är lite tråkigt. Är ju faktiskt inte bara studenter som räknar sig till maker-rörelsen.
remne
Inlägg: 241
Blev medlem: 11 februari 2007, 14:11:21
Ort: Linköping

Re: Hacklab i Norrköping/Linköping...

Inlägg av remne »

Vi var ett gäng ingenjörer (~10st) som hyrde en källarlokal vid biblioteket i runt 18månader-2år-isch, där vi gjorde allt ifrån att meka med RC-prylar (quads, plan osv), egen elektronik, bryggde öl och några t.o.m höll på att måla lite tavlor och liknande. Dock la vi ner det för ett tag sedan, då vi utnyttjade lokalen alldeles för lite.
Tror det är svårt att få till något bra i lilla skithålan Linköping tyvärr. :)

Idéen är god, men min erfarenhet säger att det är bättre att satsa på att få till något eget lite lab hemma som passar till det man vill göra.

Däremot brukar vi fortfarande ha lite "nördkvällar" hemma hos varandra då och då, där vi istället tar med våra projekt och sitter ihop och knepar på dom.
Sociala delen och kunskapsutbyte är ju 50% av grejen.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Hacklab i Norrköping/Linköping...

Inlägg av Bigstone »

Skulle iaf. var kul att få träffa övriga fluss-sniffare här i Linköping, jag har precis flyttat närmare "civilisationen" efter närmare 30 år på landsbyggden så nu är det lättare att vara med på träffarna. :)
Vi kan väl börja med att träffas över en fika och ta det därifrån? Det finns kanske inte ett så stort behov av en lokal med prylar, kanske mer behov av just den sociala biten som remne påpekade?
Skriv svar