Hej, jag tänkte bygga ett uPong via med hjälp av detta schemat http://www.dos4ever.com/upong/upong.html (Inte Mitt)
Men jag har lite frågor ang. detta. Som ni ser på schemat ser ni R1 och R2 fast det står R1=250 och R2=900 sen står det en förklaring till detta 900=1K//10K och 250=330//1K. Får man bestämma det själv? Är det för att ändra hur snabbt spelet ska gå? Är det en potentiometer?
En fråga till
Det här med PIC-chippet 12F675 är det något man måste programera?
Tack På Förhand
Mvh Björn
Frågor i samband med uPong bygge
Frågor i samband med uPong bygge
Senast redigerad av blueint 19 december 2012, 20:07:53, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: uPong
Anledning: var: uPong
Re: uPong
"R1=250 och R2=900 sen står det en förklaring till detta 900=1K//10K och 250=330//1K"
Det betyder att R1 ska vara på 250 ohm och att det kan skapas vid att ta ett motstånd på 330 ohm och parallellkoppla med ett på 1k, då blir resultatet 250 ohm. Rent faktisk blir det 248,1 ohm men det är nära nog.
Samma sak mer R2, ett motstånd på 1k parallellt med ett motstånd på 10k ger 900 ohm - fast i verkligheten är det 909 ohm men det duger för det.
Dessa värden är till för att skapa själva videosignalen och få rätt nivå på det så det har inget med hastigheten att göra!
OBS: Monitoringången ska vara med 75 ohms impedans.
--------------------
Chippet måste definitivt programmeras, till det behövs dels den HEX-fil som innehåller programmet och dels en programmeringsenhet, t.ex. PICStart+ eller liknande. Denna fil finns på sidan.
Förklaring om R1 och R2 och deras funktion finns på sidan också så allt finns där, det finns under "a 1.5 bit video output".
Lite kul projekt, hade jag en grafisk LCD kunde jag nog tänka mig att sno ihop detta men med den grafiska LCD så man släpper TV:n/monitorn.
Det betyder att R1 ska vara på 250 ohm och att det kan skapas vid att ta ett motstånd på 330 ohm och parallellkoppla med ett på 1k, då blir resultatet 250 ohm. Rent faktisk blir det 248,1 ohm men det är nära nog.
Samma sak mer R2, ett motstånd på 1k parallellt med ett motstånd på 10k ger 900 ohm - fast i verkligheten är det 909 ohm men det duger för det.
Dessa värden är till för att skapa själva videosignalen och få rätt nivå på det så det har inget med hastigheten att göra!
OBS: Monitoringången ska vara med 75 ohms impedans.
--------------------
Chippet måste definitivt programmeras, till det behövs dels den HEX-fil som innehåller programmet och dels en programmeringsenhet, t.ex. PICStart+ eller liknande. Denna fil finns på sidan.
Förklaring om R1 och R2 och deras funktion finns på sidan också så allt finns där, det finns under "a 1.5 bit video output".
Lite kul projekt, hade jag en grafisk LCD kunde jag nog tänka mig att sno ihop detta men med den grafiska LCD så man släpper TV:n/monitorn.