Kretsar för nybörjare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
LillaJag

Kretsar för nybörjare

Inlägg av LillaJag »

För er låter säkert det här efterblivet, men är man nybörjare så är man... ;)

Jag behöver hjälp med att komma igång med att göra egna kretsar. Jag har ganska lite koll på hur de olika sakerna man skall använda fungerar, så nästan vilken information som helst skulle nog hjälpa. Mitt mål är i alla fall att kunna vara kreativ och få kretsarna att göra nästan vad jag vill.

Jag hade visserligen kunnat googla, men jag tycker det är lättare att fråga på ett forum. Det viktigaste jag behöver lära mig är hur det grundläggande i kretsar fungerar, för min logik och kreativitet är det inget större fel på...
sodjan
EF Sponsor

Re: Kretsar för nybörjare

Inlägg av sodjan »

När det gäller analoga kretsar kommer man inte förbi klassikern 555:

http://sv.wikipedia.org/wiki/555_timer_IC
http://en.wikipedia.org/wiki/555_timer_IC

För digitala kretsar som kan göra "nästan vad man vill" så är
ju det naturliga valet någon enkel AVR eller PIC processor:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Atmel_AVR
http://en.wikipedia.org/wiki/Atmel_AVR

http://sv.wikipedia.org/wiki/PIC
http://en.wikipedia.org/wiki/PIC_microcontroller

> ...hur det grundläggande i kretsar fungerar,

Du bör absolut gå till närmaste bibliotek och söka upp fysikhyllan,
där finns med stor sannolikhet ett antal introduktionsböcker i elektronik.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Och som nybörjare skulle jag inte börja löda, utan mer starta med kopplingsdäck och kabel.
Enklare att flytta runt sina kopplingar! :tumupp:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Låna eller köp någon bok i grundläggande analogelektronik som innehåller olika mer eller mindre enkla projekt.

Sedan skulle jag varmt rekommendera att börja titta på programmering av mikrokontrollerkretsar. PIC och AVR är populärast, men välj i första hand den som någon i din bekantskapskrets använder. Jag själv förespråkar PIC eftersom databladen är utomordentligt välskrivna och lättförståeliga.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

LillaJag: Jag föll över uttrycket "...göra egna kretsar" och anser att en "krets" är en IC - och jag tror ganska säkert att det knappast är din intention att skapa en IC-fabrik hemma.

Jag läste vidare i de svar du har fått och insåg att du menar kopplingar eller scheman och då är det ju en del lättare. Frågan är vilken sorts kopplingar du vill börja med. Jag har redan förstådd att du är intresserat av det digitala i.o.m. ditt robot-intresse men en hel del sensorer har analoga delar som måste fungera för att få rätt funktion på allt och det analoga kan ofta vara besvärligt att förstå.

Så mitt svar är också att börja på biblioteket, där finns det en del grundläggande böcker att börja med, enl. min erfarenhet är det dock bara de grundläggande böcker som finns där, när man kommer lite "upp på stegen" börjar det bli besvärligt att hitta hjälp - men det var innan internet och forumets tid!

Jag är extremt säker på att om du har funderingar och frågor om specifika saker lär du få många svar! Och då menar jag även frågar av typen: "På schema <länk> finns det R3, R4 och Q6 och jag fattar inte hur de gör. Någon som kan förklara?"
Jag anser att röda naglar är så sällsynta i detta forum att det känns viktigt att hjälpa så långt det går och jag tror att det är en lite allmän uppfattning här.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Icecap: En krets är väl en krets (det du brukar kalla kretslopp?), och en IC är en integrerad krets, dvs en krets på ett chip.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo visserligen, men du måste hålla med om att man "normalt" inte säger kretsar när man avser kretskopplingar? Normalt brukar väl dom flesta, precis som icecap säger, kalla det kopplingsschema, schema eller kanske konstruktion :humm:

Lillajag: om du vill ha många små roliga projekt så kan du säkert hitta boken "501 elektroniska projekt" (mest analogt) eller "305 elektroniska projekt" (mest digitalt). Bökerna ges ut av elektor som är mycket stora inom hobbyelektronik, kolla deras hemsida för mer boktips...
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Nja, vet inte om jag håller med men strunt samma, kalla det vad ni vill, bara alla förstår.

Mitt tips till TS är att hitta på ett enkelt projekt/en enkel krets du "behöver" och sen antingen googla eller leta i böcker eller fråga här för att hitta en lösning. Sen är det bara att öva, öva, öva som gäller.

Böcker med enkla projekt som nämnts tidigare är också bra.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Bäst är nog att gå med i en Elektronik-Klubb.
Göteborg borde hushålla med sånt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

LillaJag: "För er låter säkert det här efterblivet..:"
Snälla, dumpa den inställning! Ställ vettiga frågor och du kommer att få vettiga svar. Ingen här kommer att snäsa - om inte svaret redan har givits ett par hundra gångar innan och en snabb sökning skulle leda på rätt väg.

Ibland ser man på fel sätt på ett problem och inte sällan är enbart det att beskriva vad man vill uppnå en stor hjälp, helt enkelt för att man måste definiera det för sig själv först innan man kan skriva det.

Den uppfattning jag har av din inställning är inte den jag har sett ett antal gångar:
"Jo alltså, jag vill ha en grej som gör <någonting>. Är det någon som har ett färdigt schema och någon som kan bygga det åt mig?"
"Vaddå, ska JAG göra något själv? Är du sjuk eller bara dum?"
Kan du hålla stilen lär du få all hjälp du kan behöva - och lite till men att ge utbildning i grundläggande komponentläre blir ganska tungt i ett forum.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det är där som en klubb kommer in.
Man ser andra mixtra ihop prylar och sånt ger driv i utvecklingen.

Forum är mer till för sånna som kan mycket allaredan.
Användarvisningsbild
LillaJag

Inlägg av LillaJag »

Hittade en bok om analoga kretsar på biblioteket som verkar bra :D När man har lärt sig grunderna är det nog bara att köra på. Ingen känd författare har till exempel inte varit tvungen att lära in alfabetet.

Icecap: Det var menat som ett skämt, eftersom många av er redan verkar väldigt kunniga, men det är nog svårt att förstå det i en text. Jag har inte fått uppfattningen att ni skulle börja snäsa på grund av en fråga. Ni verkar trevliga, och det är kul...:)

4kTRB: Jo, jag hittade en robotförening på Chalmers.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

LillaJag skrev:För er låter säkert det här efterblivet,
Nja det vet jag inte, liksom mera förblivet.

Mitt råd som en del andra också skrivit, gör en sak/apparat och lös problemen allteftersom. Att först lära sig "ALLT" kommer att ta tid så du blir panshis först. Sedan kan lite labbande ge många aha upplevelser som ingen bok i världen kan lära ut.

Trots jag har hållit på i 40 år så poppar det upp nya saker.
Har du ett projekt så finns det hjälp att komma vidare härifrån. Jag har fått hjälp med 2 konstruktioner som används i min produktion.

Börja med att få en lysdiod att blinka, endera med en 555 (använd 7555, den är i CMOS och är lite modernare) eller lite krångligare med en uC.

Sedan kan du meka ihop en toppvärdes avkännare med automatisk reset med en 555, lite mera åt överkurs.
Eller bygg en dörrklocka, fusk är att använda en SAB 0600, krångligare är att bygga en à la familjen Adams.

Egentligen har jag inget arbete, jag har en hobby som ger mat på bordet.......

Protte
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag håller med prototypen!
Skaffa ett problem. Lös det! :)

Det blir jävligt lätt tråkigt om man bara läser utan att "göra något". :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

sodjan skrev:När det gäller analoga kretsar kommer man inte förbi klassikern 555:
Perfekt start! genom att studera olika kopplingar och vad som händer inuti och utanför kretsen lär man sig himla mycket.

För att inte tala om operationsförstärkare (opamp), man kan ju testa väldigt mycket.

Hur är det med digitala kretsar? Att ha kläm på AND-, OR-kretsar, vippor, register och annat är ju inet fel.
Skriv svar