Smurfat runt och börjar bilda mig en uppfattning men nu är det dags att fråga alla experter här
Jag har ju åkt utan smoothstepper men nu är det dags att bygga en ny ellåda till fräsen och då tänkte jag få lite erfarenhet av SS, borde man köra med eller utan BOB med optokopplare?
Om det är att föredra finns det något som är bättre eller sämre?
Nu var det et tag sen jag forskade i det men har för mig att jag fann ett BOB som var som en "shield" till Smoothstepper, bara att trycka ihop dom. Får leta i arkiven!
Optopkopplare är bra att ha på de pinnar man ska ha som ingångar.
På de pinnar man har som utgångar fyller det mindre funktion då nästan allt man ansluter till ändå redan har en optokopplare som "ingångsteg", de flesta drivsteg har en optopkopplare på steg- och riktning, halvledarelä=optokopplare, och ska man driva något kraftigare, som t.ex en ventil, relä eller kontaktor så måste man ändå ha ett drivsteg mellan så då kan man lika gärna sätta en optokopplare där (om man tycker att det behövs). Däremot är det bra att se till att utgångarna på break-out-kortet är buffrade så att de enkelt klarar driva lysdioden i en optokopplare.
Jag har själv ett C11-kort från CNC4PC, det har optokopplare på utgångarna också och jag var tvungen att modifiera det för att det skulle fungera med Smoothsteppern. Jag vet inte hurvida detta gäller den version av C11 som de säljer nu.