Tips: Trevligt projekt på cnczone.
Re: Tips: Trevligt projekt på cnczone.
Grünblau-maskinen har gett upphov tills visst mått av dregglande här. Den verkar mycket genomtänkt och framför allt, snygg!
Hoppas han får ihop sina 5 testpiloter till förserien så det kan bli en riktig byggsats.
Hoppas han får ihop sina 5 testpiloter till förserien så det kan bli en riktig byggsats.
Aah, så han har fått ihop till förserien då. Kommer bli ett trevligt alternativ.
Det är kul att någon vågar ge sig på att göra direkt i "tunnare" stålplåt. Det är en mycket snyggare lösning än att gå aluminiumprofiler eller övertjocka alu-plåtar tycker jag. Även om jag själv gjort så.
Men jag reagerar på hans upphängning. Med rullar på plåtkant. Eller förstår jag fel? Hur skall man kunna få ett konstant litet glapp över hela rörelsen med en bockad plåt? Skall man ha den lösningen så tror jag hellre på alu-profiler. Vad händer om det kläggar fast spånor på ytorna som rullarna går mot? Avskrapning som man har på linjärskenor är inte dumt.
Säg gärna emot mig om jag har fel...
Men jag reagerar på hans upphängning. Med rullar på plåtkant. Eller förstår jag fel? Hur skall man kunna få ett konstant litet glapp över hela rörelsen med en bockad plåt? Skall man ha den lösningen så tror jag hellre på alu-profiler. Vad händer om det kläggar fast spånor på ytorna som rullarna går mot? Avskrapning som man har på linjärskenor är inte dumt.
Säg gärna emot mig om jag har fel...
Han kör med "v-groove bearings" så kontaktytan är väl ganska liten och dessutom blir ju kraften i 45 graders vinkel relativt ytan. Borde väl ge mindre risk att skit fastnar?
Med glappet är han nog beroende av tillverkningen, han kan ju justera på ena sidan men mot icke-parallellitet har han nog ingen lösning.
Med glappet är han nog beroende av tillverkningen, han kan ju justera på ena sidan men mot icke-parallellitet har han nog ingen lösning.