> Har hittat några AVR MCU:s med runt 109 I/O som jag nappade på...
Över 100 I/O ??
Är det inte dags att du specar dina krav?
Hur många I/O behöver du egentligen?
> Men de är på 32-bit,
AVR32?
Jag vet inte så mycket om dom, men är det inte en lite
annorlunda arkitektur än de normala 8 bits AVR'erna ?
> För att komma igång behöver jag veta lite om vilken hårdvara jag behöver,
Just nu kan nog ingen annan än du svara på det! Det ända vi vet är att du
vill köra USB, men inte varför du behöver över *100* I/O pinnar !?
DIY "MIDI Controller" - vilken PIC?
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8427
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: DIY "MIDI Controller" - vilken PIC?
I den första länken du hänvisade till finns beskrivning på:crunk skrev:länk: http://www.ucapps.de/ även: http://www.midibox-shop.com/buy.html
I den andra länken hittar du det färdiga mönsterkkortet att köpa. Det verkar vara en enkel konstruktion att bygga ihop. Vad jag kan först så har den egenskaperna du efterfrågar.The MIDIO128 application allows to midify keyboard instruments such as organs.
It can also be used for other purposes of course - whenever you are planning to trigger MIDI events with buttons, and/or to control LEDs (or relays) via USB, MIDI or Ethernet/OSC,
Re: DIY "MIDI Controller" - vilken PIC?
Det är inte alltid lämpligt att ha en knapp per ingång på processorn. Det blir helt enkelt klumpigt.
Du får bestämma dig för hur många knappar du ska ha och sedan kan man koppla in dessa på ett fåtal pinnar på processorn med hjälp av lite olika finesser.
Här ser du t.ex. hur man har kopplat in 72 knappar på 17 pinnar.
MIDI Keyboard Encoder
Nu vet inte jag vad en MIDI-controller gör, men jag antar att det främst inte är en keyboard, utan har en massa andra kontroller och rattar för att fixa med signalen?
Om du ska ha rattar och sliders så är det ju analoga ingångar som krävs, och då behövs det säkert lite annan hårdvara kring dessa - exakt vad beror helt på hur noggrant , brusigt och snabbt det behöver vara.
Använder du shiftregister så räcker det med tre, eller t.o.m. två pinnar för att läsa av flera hundra knappar.... (två-pinnars varianten rekommenderas inte om man kan använda tre pinnar!)
Vilken 8-bitars microcontroller som helst borde duga, bara den har UART ( = seriekommunikation som behövs för MIDI-signalen) och tillräckligt med I/O-pinnar.
Frågan är - om di ska ha flera kanaler - om det då innebär flera UART-interface? Vad jag vet å finns det processorer med två, och fyra UART... Fler vet jag inte.... Att skicka ut olika data på flera UART är enkelt, men det är lite lika lätt att kunna ta emot data från flera linjer samtidigt om man inte har separata UART i processorn.
Inom AVR-serien finns t.ex. ATMega88A som har 28 eller 32 pinnar eller om du vill ha en lite större: ATMega644A med 40 eller 44 pinnar. Jag skulle valt den lilla ytmonterade varianten, men för en nybörjare kanske det kan finnas en fördel med hålmoterat - om du sätter den i en hållare så kan du byta controller lätt om du skulle förstöra den (finns viss risk!).
Andra skillnader mellan ATMega88A och ATMega644A är bl.a. storleken på programminnet (flash), SRAM (statiskt RAM-minne för lagring av data) samt storleken på EEPROM (som kan lagra data permanent, men går att skriva till flera gånger).
Här är ett enkelt projekt: How to Build a MIDI Controller (Hardware)
(Om jag hade byggt den så hade jag satt 4051-kretsarna på samma kort som knapparna, inte på processorkortet - på så vis slipper man de extremt breda kablarna).
Det är en hel del att tänka på och läsa om du ska komma igång med microcontrollers, så prova att göra ett par enkla projekt först, innan du ger dig på det stora. Och då menar jag inte det jag länkade till ovan, utan bara koppla upp en microcontroller med en MIDI-utgång, en MIDI-ingång och ett par lysdioder och kanske fyra knappar. Så får du försöka få den att göra något
Du får bestämma dig för hur många knappar du ska ha och sedan kan man koppla in dessa på ett fåtal pinnar på processorn med hjälp av lite olika finesser.
Här ser du t.ex. hur man har kopplat in 72 knappar på 17 pinnar.
MIDI Keyboard Encoder
Nu vet inte jag vad en MIDI-controller gör, men jag antar att det främst inte är en keyboard, utan har en massa andra kontroller och rattar för att fixa med signalen?
Om du ska ha rattar och sliders så är det ju analoga ingångar som krävs, och då behövs det säkert lite annan hårdvara kring dessa - exakt vad beror helt på hur noggrant , brusigt och snabbt det behöver vara.
Använder du shiftregister så räcker det med tre, eller t.o.m. två pinnar för att läsa av flera hundra knappar.... (två-pinnars varianten rekommenderas inte om man kan använda tre pinnar!)
Vilken 8-bitars microcontroller som helst borde duga, bara den har UART ( = seriekommunikation som behövs för MIDI-signalen) och tillräckligt med I/O-pinnar.
Frågan är - om di ska ha flera kanaler - om det då innebär flera UART-interface? Vad jag vet å finns det processorer med två, och fyra UART... Fler vet jag inte.... Att skicka ut olika data på flera UART är enkelt, men det är lite lika lätt att kunna ta emot data från flera linjer samtidigt om man inte har separata UART i processorn.
Inom AVR-serien finns t.ex. ATMega88A som har 28 eller 32 pinnar eller om du vill ha en lite större: ATMega644A med 40 eller 44 pinnar. Jag skulle valt den lilla ytmonterade varianten, men för en nybörjare kanske det kan finnas en fördel med hålmoterat - om du sätter den i en hållare så kan du byta controller lätt om du skulle förstöra den (finns viss risk!).
Andra skillnader mellan ATMega88A och ATMega644A är bl.a. storleken på programminnet (flash), SRAM (statiskt RAM-minne för lagring av data) samt storleken på EEPROM (som kan lagra data permanent, men går att skriva till flera gånger).
Här är ett enkelt projekt: How to Build a MIDI Controller (Hardware)
(Om jag hade byggt den så hade jag satt 4051-kretsarna på samma kort som knapparna, inte på processorkortet - på så vis slipper man de extremt breda kablarna).
Det är en hel del att tänka på och läsa om du ska komma igång med microcontrollers, så prova att göra ett par enkla projekt först, innan du ger dig på det stora. Och då menar jag inte det jag länkade till ovan, utan bara koppla upp en microcontroller med en MIDI-utgång, en MIDI-ingång och ett par lysdioder och kanske fyra knappar. Så får du försöka få den att göra något

Re: DIY "MIDI Controller" - vilken PIC?
Alltså...
Vad 17 *ÄR* det för "knappar" vi talar om här ?
Är det ett fullskaligt pianokeyboard ?
Vad 17 *ÄR* det för "knappar" vi talar om här ?
Är det ett fullskaligt pianokeyboard ?
Re: DIY "MIDI Controller" - vilken PIC?
Jag byggde en MIDI-kontroller för inte så länge sedan. Den har fyra rattar med LED-ringar runt och två knappar. Kör USB-MIDI och får matningen via USB. Funkar kanon!
Till detta använde jag en ATMega168 tror jag, och USB-stöd via VUSB:
http://www.obdev.at/products/vusb/index.html
Det var skapligt lätt att få ihop detta, och jag tror inte det blir nämnvärt svårare med fler rattar och knappar (inom rimliga gränser).
Skickar med en kass bild på det hela.
Till detta använde jag en ATMega168 tror jag, och USB-stöd via VUSB:
http://www.obdev.at/products/vusb/index.html
Det var skapligt lätt att få ihop detta, och jag tror inte det blir nämnvärt svårare med fler rattar och knappar (inom rimliga gränser).
Skickar med en kass bild på det hela.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.