Hej!
Jag börjar bli riktigt sugen på att ha en fräs i garaget, o då någon annan lycklig person hann knipa patsk156´s fräs före mig så får jag väl börja fundera på att bygga en egen.
Jag undrar om jag skulle kunna få lite hjälp av er kunniga inom området på dimensionering och tips på lösningar man skall akta sig ifrån då jag helt saknar erfarenhet av CNC-maskinsbygge.
Den praktiska biten och tillgång till maskiner finns. (NC-fräs, svarv, vattenskärning mm)
Krav för maskinen är att den skall klara av att bearbeta aluminium, skaplig hastighet samt ganska stort arbetsområde. (tanken är att bearbeta en del plast och trä, därav den stora arbetsytan)
Om man sneglar lite på tex Boris fräsar vilka verkar vara stabila och fina så har han ju kört med 20mm lageraxlar, och 16mm kulskruvar.
Frågan är om det räcker om man skall uppåt 650x500 i arbetsyta? (eller kanske tom. ytterligare lite större)
En vanlig rundstav kan ju börja svikta vid långa längder.
Fast med dom linjärskenor boris kört med så borde ju inte längden spela någon roll för stabiliteten då dom är stagade hela vägen?
Länk
Samma med kulskruvarna, dom bör ju inte heller begränsa stabiliteten vid långa längder då dom enbart skall skjuta portalen/vagnen framåt eller bakåt på linjärlagren?
Att ha fast bord och portal borde väl vara lättare att få till en stabil konstruktion med?
Framförallt kanske det ger effektivare arbetsyta gentemot platsen den tar upp i rummet. (det blir ju bara portalens djup som går till spillo på kulskruvens längd om jag tänker rätt?)
Antar att dubbla skruvar vid portalbygge är för att undvika byrålådeeffekten?
Jag är tacksam för alla tips jag kan få.
Vi kanske kan försöka utveckla ett bra kitt tillsammans? (jag har inget emot öppna ritningar)
Nu vet jag ju att det är omöjligt att ta fram en maskin som passar alla användare, men med publika ritningar och lista med ingående delar så kan ju alla anpassa den enkelt för sina önskemål.
Recept på halvstor stabil fräs?
Recept på halvstor stabil fräs?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Recept på halvstor stabil fräs?
Jag hade valt att använda mej av Aratrons skenstyrningar och kulskruvar. Dom säljer Hiwin styrningar och är enligt min mening väldigt prisvärda. Finns även färdiga cadritningar på deras hemsida.
En annan bra sida för att leta material och ritningar är www.solidcomponents.com
En annan bra sida för att leta material och ritningar är www.solidcomponents.com
Thk från ebay är också prisvärt med bra dollarkurs. Det finns några säljare i thailand och sydkorea som säljer avvecklad ic-tillverkningsutrustning och där finns skenstyrningar och skruvar som är ordentligt överdimensionerade för hemmabruk och faktiskt billiga tom inkl frakt.
Om man går på dar303´s spår med THK-linjärer, vilken storlek bör man satsa på då?
Räcker SSR20?
Det finns SSR20 1000mm till vettiga pengar vilket vore fint till X-axeln.
Sen kanske köra på omkring 5-600mm för Y.
Det blir ju portalen som ska åka runt på dom långa isf. och då blir blocken ganska tätt monterade för att inte tappa för mycket arbetsyta.
Vilket håll klarar dessa belastning i? (något håll som är att föredra?)
Vad är skillnaden mellan SSR och SHS?
Räcker SSR20?
Det finns SSR20 1000mm till vettiga pengar vilket vore fint till X-axeln.
Sen kanske köra på omkring 5-600mm för Y.
Det blir ju portalen som ska åka runt på dom långa isf. och då blir blocken ganska tätt monterade för att inte tappa för mycket arbetsyta.
Vilket håll klarar dessa belastning i? (något håll som är att föredra?)
Vad är skillnaden mellan SSR och SHS?
Läs sida 2 i databladet så ser du skillnaden (sidan 3 i PDFen):
https://tech.thk.com/upload/catalog_cla ... 2E_SSR.pdf
https://tech.thk.com/upload/catalog_cla ... 5E_SHS.pdf
Det är alltså kontaktvinklarna för kullagerkulorna som skiljer vilket då påverkar hur mycket belastning dom klarar åt olika håll.
SHS klarar lika mycket åt alla håll medans SSR klarar mer tryckkraft "uppifrån" om du lägger den på bordet och mindre i dom andra riktningarna.
(PS. Denna någon som knep patsk156's fräs kanske råkar vara jag...
DS.)
https://tech.thk.com/upload/catalog_cla ... 2E_SSR.pdf
https://tech.thk.com/upload/catalog_cla ... 5E_SHS.pdf
Det är alltså kontaktvinklarna för kullagerkulorna som skiljer vilket då påverkar hur mycket belastning dom klarar åt olika håll.
SHS klarar lika mycket åt alla håll medans SSR klarar mer tryckkraft "uppifrån" om du lägger den på bordet och mindre i dom andra riktningarna.
(PS. Denna någon som knep patsk156's fräs kanske råkar vara jag...