Eftersom min kompis som skulle bygga roboten med mig inte hörde av sig, så började jag med att placera ut resistorerna på den igår. Jag tror knappast att jag är den första här inne som sätter ihop denna byggsats, så jag tänkte fråga er hur ni har gjort med R15 och R17.
Resistorerna sitter på undersidan av den mittersta planet:
I manualen står det ingenting om resistans, utan bara "LDR A906016". Jag testade att googla på det, men fick inte fram något särskilt.
Det enda som fanns kvar på samma ställe i förpackningen som de andra resistorerna var det här:
Något annat som liknar/är resistorer har jag inte hittat. Hur ser era ut? Kan jag ha råkat slarva bort dem?
P.S. Den dåliga bildkvalitén beror på att jag tog kort med min webcam.
R15 och R17 på PRO-BOT128
R15 och R17 på PRO-BOT128
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: R15 och R17 på PRO-BOT128
"LDR A906016" tyder på att det är just ett LDR som ska sitta där, alltså ett ljuskänsligt motstånd. Brukar se ut som en rund "platta" med en ledare som går i zig-zag fram och tillbaka över ytan.
Edit: Mycket riktigt. Kolla s19 i manualen:
http://www.c-control-pro.de/C-Robotics/ ... OT_128.pdf
Edit: Mycket riktigt. Kolla s19 i manualen:
http://www.c-control-pro.de/C-Robotics/ ... OT_128.pdf
Tack. Jag var visst inte särskilt uppmärksam när jag tittade i manualen...
Det du håller upp verkar vara L1 & D4.
Det är nog bra att få dit dom med, om det nu inte är dubletter.
Det är nog bra att få dit dom med, om det nu inte är dubletter.
De är olika, men låg i samma "plastgrej". Resistorn ligger på 10 ohm, och jag har inte sett att detta värde skall placeras någonstans ännu, men det kanske kommer upp sen...
Du får se upp nu så du inte blanda ihop saker.
Det finns en induktor med i satsen (L1) på 10uH som lätt kan förväxlas med en resistor.
Det finns en induktor med i satsen (L1) på 10uH som lätt kan förväxlas med en resistor.
Kolla sid 21 i manualen.The choke for the ADC supply voltage of the C-Control PRO looks similar to a resistor.