Filhantering i Win7
Re: Filhantering i Win7
Jag har använt mappalternativ jättemycket, men det hjälper mig inte att se mapparna ur två olika perspektiv beroende på avsikt. Visst kan jag få samma inställning på alla mappar, men det var ju inte det som egentligen var grejen. 

Det var ju precis det jag skrev att de inte gjorde, utan man måste köra med den nya stilen vilket tar en massa onödig plats..TomasL skrev:Tja, slår du på "statusfältet" så får du ett informationsfält längst ned, vilket talar om allt du vill och lite till.
Naturliga skäl? Ska vi låta vår webbläsare översätta sökvägen i adressfältet också?TomasL skrev:Vill du att foldrarna skall heta "user", tja installera det Engelska språket.
Gissar dock att du enbart har Svenska installerat och då översätts ju namnen av naturliga skäl.
Trycker man med markören i adressfältet i explorer i Win 7 så får man fram de korrekta namnet alternativt så trycker Alt+D.
Tycker att de åtminstone kunde ha bjudit på ett kortkommando för att få fram trädet så man kan växla snabbt, men jag lyckades inte hitta något sådan kommando. Utan man får gå via Arkiv->Layout eller nått liknande (sitter med XP nu...)vfr skrev:Lösningen för att komma runt detta, skulle ju kunna vara att alla mappar står inställa utan träd och att man har en separat filhanterar som alltid har ett träd oavsett mappinställning. Precis som filhanteraren i gamla Explorer.
Onödig plats, tja, en extra rad eller två längst ned, stör inte så mycket, eller?
Det är väl fullständigt naturligt att en programvara avsedd för den svenska marknaden är översatt till svenska.
Det är väl fullständigt naturligt att en programvara avsedd för den svenska marknaden är översatt till svenska.
Snälla Tomas, du ser bara det hela ur ditt perspektiv där du sitter med 24" skärm eller något liknande. Tänk på den som sitter på en nettop med 10" wide. Eller något liknande. Skärmen blir fasen inte hög då, och man skulle nog göra allt för att utnyttja den på absolut allra bästa sätt. Då kan dom där sista pixlarna där nere göra stor skillnad...
Vid närmare undersökning så går det inte att ställa in olika mappar med och utan trädvy heller. Om man nu ser det som en nödlösning. Även om man har ställt in att mappinställningar gäller per mapp så är det inte alla inställningar som det gäller. Det gäller t.ex inte layoutinställningen där man kan ange att man inte vill ha med trädvyn.
Jag tycker att du ska ta en kik på totalcommnder. Man kan ställa om hur man vill att visningen skall vara.vfr skrev:Total Commander låter som en Norton Commander klon, vilket inte passar mig. Men tack för infon!
Det är ju gratis att testa så ta ner det och lek runt ett tag med det, jag tror du kommer få till det som du vill ha det.

Jag har kört det från begynnelsen och är väldigt nöjd, det betyder ju inte att du kommer att gilla det men testa.
/ Tompa
Sitter vid min laptop nu, och ser inga problem med en extra rad.vfr skrev:Snälla Tomas, du ser bara det hela ur ditt perspektiv där du sitter med 24" skärm eller något liknande. Tänk på den som sitter på en nettop med 10" wide. Eller något liknande. Skärmen blir fasen inte hög då, och man skulle nog göra allt för att utnyttja den på absolut allra bästa sätt. Då kan dom där sista pixlarna där nere göra stor skillnad...
Efterssom jag fick för mej att "uppgradera" min lekospel-dator från XP till win7 nu när dom fått ut ett servicepack så har jag också stora problem med explorern, den känns bänglig i största allmänhet, men mest stör jag mej på att den döljer filändelser, detta var ju det första man ändrade på i inställningarna i XP, men hur gör man det i win7 ?
Hur får man startmenyn att bli "minimalistisk" förresten ? det jag tror hette "classic start menu" i XP ?
..Jag har givetvis valt classic-themet, ställt in på "optimize for performance" redan.
Hur får man startmenyn att bli "minimalistisk" förresten ? det jag tror hette "classic start menu" i XP ?
..Jag har givetvis valt classic-themet, ställt in på "optimize for performance" redan.
1. Klicka på Ordna
2. Välj Mapp- och sökalternativ
3. I Allmän fliken klicka i rutan "Visa alla mappar"
4. Klicka även i "Utöka automatisk till aktuell mapp"
Trädstrkukturen uppenbarar sig när du klickar på på något
2. Välj Mapp- och sökalternativ
3. I Allmän fliken klicka i rutan "Visa alla mappar"
4. Klicka även i "Utöka automatisk till aktuell mapp"
Trädstrkukturen uppenbarar sig när du klickar på på något