Kapslat blybatteri som visar 0.6V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Kapslat blybatteri som visar 0.6V

Inlägg av Adis »

Är inte någon expert på kemi så därför frågar jag er varför mitt kapslat blybatteri visar 0.6V? Ett urladdat sådant batteri borde ligga på ~11.8V. Vill detta batteri säga mig "jag vill inte mer :dead: ".
danielr112

Re: Kapslat blybatteri som visar 0.6V

Inlägg av danielr112 »

Prova å ladda det men ja det låter som det är dööööötttt.

Vilken är dess ursprungsspänning? Är det 12v?
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Yes det ska vara 12V.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har det stått så så skulle jag slänga det. Har det laddats ur nyligen så går det oftast att få fart på. Men man kan behöva lägga på laddning ganska länge innan det tar laddning.

Kort sagt, det är antagligen kass. Men det kostar ju inget att testa om det tar laddning.
xxargs

Inlägg av xxargs »

om batteriet är 0.6 Volt så är den bottenurladdat bortom all räddning.

visst kan du prova att ladda med tex 14.4 Volt - men det kommer att ta lång tid, kanske flera dagar innan ens någon mA i laddström går igenom batteriet och om du mot förmodan skulle få i lite laddning i batteriet så får du vara glad om dess kapacitet är 1/3-del av den stämplade kapaciteten.

blybatterier skall alltid lagras fulladdade och små AGM-batterier som du har skall laddas minst 1 gång per år eller när dess polspänning går under 12.6 Volt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har också ett gäng slutna blyackar som är mer eller mindre helt utan spänning. (Närmare bestämt en 7Ah från en UPS och fyra mindre på ett par Ah per styck från en MD-110-växel, allt köpt på senaste ETA-auktionen).

Därför hakar jag på med ett sidospår:

Finns det någon risk att det blir jättedåligt på spektakulära sätt genom att någon cell är kortsluten och när resten börjar ta laddning så överladdas övriga celler?

Det är ju en sak att göra "laddexperiment" när man är i närheten och kan dra ur sladden om det börjar gå åt skogen, men sånt som kan ta dagar bör ju helst vara lite mer katastrofskyddat.

Hade det varit lite varmare väder ute så hade jag kunnat ha laddningen gående t.ex. i garaget eller var som helst utomhus när det inte skulle vara nåt större problem om nåt exploderar/brinner, men det verkar vara en dålig idé att ställa ut urladdade blyackar i den här kylan...
Seroster

Inlägg av Seroster »

Brukar pressa in 15volt från mitt lilla 3A labbaggregat, inte en enda milliampere efter tolv timmar brukar jag tycka är ett dött batteri.
En korsluten cell låter som ett intressant problem, borde inte det betyda att du har ett 10v batteri och inte ett 12?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De döda batterier jag plockat ur från gamla UPS:er har inte tagit emot laddning alls. Jag kan köra in 20V i det och det går inte ens 0,1mA. :p
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Laddar ett nu med mitt labbagg, 1h och är uppe i 1.6mA
Skriv svar