Oscilloskop på verkstäder?
Re: Oscilloskop på verkstäder?
Det ät till sådana som dej " Kricka " man ska lämna sin bil, o sen fixa ev. mjukvara, updatering på auktoriserad.
Hade ett annat fel på en Suzuki Ninja. ECU:n skickade ej ut någon puls till tändmodulen. Det gick också att bygla, men det var inget som man kunde se ockulärt.
Tror nog att skåpen ligger o dammar en hel del, men ändå outstanding i vissa fall.
Bara en sån sak som kolla om en diod läcker i generatorn, tror det är min favorit.
Lägga 10-20000 kr på picoscope är väl fel ände att börja med.
Är man nöjd med sin diagnos arsenal så kanske det är dax att fundera på ett.
Hade ett annat fel på en Suzuki Ninja. ECU:n skickade ej ut någon puls till tändmodulen. Det gick också att bygla, men det var inget som man kunde se ockulärt.
Tror nog att skåpen ligger o dammar en hel del, men ändå outstanding i vissa fall.
Bara en sån sak som kolla om en diod läcker i generatorn, tror det är min favorit.
Lägga 10-20000 kr på picoscope är väl fel ände att börja med.
Är man nöjd med sin diagnos arsenal så kanske det är dax att fundera på ett.
Mrubbert:
Detta med mjukvaru uppgraderingar är värsta delen. Ibland dyker det upp
fel efter mjukvaru uppdateringar som inte finns. Och ibland så passar inte mjukvaran
och styrdonet blir sönder flashat. Till och med för några år sedan gjorde jag garanti
uppgraderingar på jobbet, då kunde allt för ofta ett 10-15min "rutin" uppgradering resultera i "bil a la tegelsten".
Värsta är att förklara för kunden att det kommer ta några dagar att få nytt styrdon.
Nu för tiden så gör jag bara uppgraderingar när det är ett måste vid reparationer,
men fortfarande blir det tegelsten ibland. Även om tillverkaren säger att systemet först laddar in
mjukvaran i något buffert minne, sedan när något typ av check summa kontroll eller
kompabilitets kontroll gjorts. Så ska uppgraderingen ske. Så det ska inte gå att göra
tegelsten av en bil. Men senast för 7 månader sedan så blev det tegelsten av ett styrdon.
Svaret blev då att styrdonet måste varit trasigt när fordonet kom in, fastän inga felkoder eller symptom.
Nu känner jag att jag svävat bort från ämnet, kanske skulle öppna en bilelektronik tråd.
Detta med mjukvaru uppgraderingar är värsta delen. Ibland dyker det upp
fel efter mjukvaru uppdateringar som inte finns. Och ibland så passar inte mjukvaran
och styrdonet blir sönder flashat. Till och med för några år sedan gjorde jag garanti
uppgraderingar på jobbet, då kunde allt för ofta ett 10-15min "rutin" uppgradering resultera i "bil a la tegelsten".
Värsta är att förklara för kunden att det kommer ta några dagar att få nytt styrdon.
Nu för tiden så gör jag bara uppgraderingar när det är ett måste vid reparationer,
men fortfarande blir det tegelsten ibland. Även om tillverkaren säger att systemet först laddar in
mjukvaran i något buffert minne, sedan när något typ av check summa kontroll eller
kompabilitets kontroll gjorts. Så ska uppgraderingen ske. Så det ska inte gå att göra
tegelsten av en bil. Men senast för 7 månader sedan så blev det tegelsten av ett styrdon.
Svaret blev då att styrdonet måste varit trasigt när fordonet kom in, fastän inga felkoder eller symptom.
Nu känner jag att jag svävat bort från ämnet, kanske skulle öppna en bilelektronik tråd.
kricka skrev:Bra länk, dock tolkar jag mycket av deras felsöknings info som gjorts på vw och audi som långa omvägar för att felsöka, mätningarna går att göra igenom dom flesta kompetenta bil diag instrument, utan att behöva göra mer än att plugga in datorn och köra några hundra meter.
Men i och försig har man ett oscilloskop och inte tänkt köpa något instrument/interface för att felsöka bilar. Så går det ju. Dock blir det ändå problem om man ska radera inlärningsvärden, felkoder och släcka varnings indikeringar.
Jag tror man ska se oscilloskopet som ett hjälpmedel, I stället för att byta och testa så kan man samla bevis för vad som verkligen är trasigt. Då kan också datorns värden ge en vägvisning om vad som är fel. Så jag tror man kan effektivisera felsökningen om man kan båda delarna.
Läste nyligen att i Tyskland är det toppmodellerna av M-B, Audi och Bmw som står mest och längst på verkstad. Uteslutande pga elektroniken.
Kompisen importerade en för sverige unik modell av Renault. Den har sensorer som varnar för lågt däcktryck.
Plötsligt började den bete sig underligt - levde sitt eget liv. Han är duktig mekaniker och har kontakter, men blev till sist tvungen att lämna den till Volvo. Dom smarta fransmännen hade placerat en elektronikenhet i en försänkning i golvet under mattan. Ja, där stod fullt med vatten. Volvo tog 15 tusen och han hade betalat 10 tusen för bilen (kompispris).
Min Volvo 145-73 får nog rulla så länge jag kan köra bil. Ingen elektronik och dieselmotor så jag kan till
och med köra utan ström.
Vill man använda skop till moderna bilar är det nog Pico som gäller eftersom dom utvecklar kringutrustnig och program/data för nyare bilar.
Bo G
Kompisen importerade en för sverige unik modell av Renault. Den har sensorer som varnar för lågt däcktryck.
Plötsligt började den bete sig underligt - levde sitt eget liv. Han är duktig mekaniker och har kontakter, men blev till sist tvungen att lämna den till Volvo. Dom smarta fransmännen hade placerat en elektronikenhet i en försänkning i golvet under mattan. Ja, där stod fullt med vatten. Volvo tog 15 tusen och han hade betalat 10 tusen för bilen (kompispris).
Min Volvo 145-73 får nog rulla så länge jag kan köra bil. Ingen elektronik och dieselmotor så jag kan till
och med köra utan ström.
Vill man använda skop till moderna bilar är det nog Pico som gäller eftersom dom utvecklar kringutrustnig och program/data för nyare bilar.
Bo G
BGA: Ja många fall så är elektroniken bra att ha, men samtidigt i vissa avseenden har utvecklingen gått bakåt. Franska bilar verkar ha mycket egna lösningar både på gott och ont.
Jag gillar inte att man blir knuten till en verkstad för att man inte ska kunna utföra enklare service själv tex byta bromsklossar, Då man måste backa oken i datorn på en del bilar, har jag hört.
Jag gillar inte att man blir knuten till en verkstad för att man inte ska kunna utföra enklare service själv tex byta bromsklossar, Då man måste backa oken i datorn på en del bilar, har jag hört.
Save: Jag var bara lite ironisk. Elektronik är ju nödvändigt för att klara miljö och krockkuddar t.ex, men man skall nog vara lite avvaktande.
Volvo o VAG har såna parkeringsbromsar, men jag tror att det redan finns program så att vi hemmaskruvare kan gå in via OBD och ställa tillbaks bromsarna vid byte.
Bo G
Volvo o VAG har såna parkeringsbromsar, men jag tror att det redan finns program så att vi hemmaskruvare kan gå in via OBD och ställa tillbaks bromsarna vid byte.
Bo G
Precis!adent skrev:Min uppfattning är att det är riktigt svårt att hitta en verkstad som verkligen vet vad de håller på med när det gäller elektriska fel.
Mikael
Har samma erfarenhet, och det var en Volvoverkstad. Visserligen var det ett intermittent fel, men ändå.
Många gånger byter de ut det som "det brukar vara fel på". Det blev mycket grejor utbytta i onödan på en Volvo 745-90 som tidvis var död när man vred på startnyckeln.
Till slut var det en annan reparatör på samma verkstad som hittade en tråd som var bortglömd (då stöldlarmet var bortplockat).
En förutsättning att en verkstad skall ha nytta av ett ocilloskop är att personalen kan hantera ett sådant. Och det är inte många.
Ja, tyvärr verkar det finnas ett för stort gap mellan bilmekaniker och elektronikfolk, både på proffessionell nivå och på hobbynivå.
Jag är fortfarande såhär drygt 20 år efteråt inte riktigt säker på om det var på skämt eller på allvar som jag av en mekaniker blev tillfrågad om att dra nytt elsystem i en (fixad-donad) Amazon, eller nåt liknande.
För övrigt så blev jag glatt överraskad över att en verkstadsmanual för elsystemet på Volvo 850 (iofs för amerikanska marknanden) faktiskt är förhållandevis utförlig. Den förutsätter i alla fall att man begriper hur man använder alla funktioner på ett grundläggande universalinstrument, alltid något.
Hittils har jag dock ALDRIG sett någon dokumentation på enskilda moduler/kort, för något fordon alls... (jag har iofs inte letat så värst mycket)
Allmänt så måste jag säga att elektronik är bra men det måste vara genomtänkt så att alla tänkbara och otänkbara felfall hanteras på rätt sätt.
Idag vore det väl för övrigt läge att skrota ODB2 och ersätta med t.ex. blåtand?
Jag är fortfarande såhär drygt 20 år efteråt inte riktigt säker på om det var på skämt eller på allvar som jag av en mekaniker blev tillfrågad om att dra nytt elsystem i en (fixad-donad) Amazon, eller nåt liknande.

För övrigt så blev jag glatt överraskad över att en verkstadsmanual för elsystemet på Volvo 850 (iofs för amerikanska marknanden) faktiskt är förhållandevis utförlig. Den förutsätter i alla fall att man begriper hur man använder alla funktioner på ett grundläggande universalinstrument, alltid något.
Hittils har jag dock ALDRIG sett någon dokumentation på enskilda moduler/kort, för något fordon alls... (jag har iofs inte letat så värst mycket)
Allmänt så måste jag säga att elektronik är bra men det måste vara genomtänkt så att alla tänkbara och otänkbara felfall hanteras på rätt sätt.
Idag vore det väl för övrigt läge att skrota ODB2 och ersätta med t.ex. blåtand?
[quote="BGA"
Min Volvo 145-73 får nog rulla så länge jag kan köra bil. Ingen elektronik och dieselmotor så jag kan till och med köra utan ström.
[/quote]
Om du är riktigt metal får du sätta dit en kickpedal med, så klarar du dig utan startmotorn in a pinch
Min Volvo 145-73 får nog rulla så länge jag kan köra bil. Ingen elektronik och dieselmotor så jag kan till och med köra utan ström.
[/quote]
Om du är riktigt metal får du sätta dit en kickpedal med, så klarar du dig utan startmotorn in a pinch

Många i verkstadsbranchen liknar Can-bus med magi! Men hallå? Det är bara en databus! Inte konstigare än Internet och hemmanätverk, men den jämförelsen verkar svår. Skall man bli duktig mekaniker idag så måste man vara duktig på el och helst intresserad av elektronik.MiaM skrev:Ja, tyvärr verkar det finnas ett för stort gap mellan bilmekaniker och elektronikfolk, både på proffessionell nivå och på hobbynivå.
Jag är fortfarande såhär drygt 20 år efteråt inte riktigt säker på om det var på skämt eller på allvar som jag av en mekaniker blev tillfrågad om att dra nytt elsystem i en (fixad-donad) Amazon, eller nåt liknande....
Läste på något bilforum där CAN bussen diskuterades, precis som föregående talare skrev "som något magiskt och jättekomplext". Att kalla 500kbit/s som "high speed" är nästan lite komiskt 

MiaM skrev:Hittils har jag dock ALDRIG sett någon dokumentation på enskilda moduler/kort, för något fordon alls... (jag har iofs inte letat så värst mycket)
Det har kommit en del sådana på de fordon jag reparerar. Inget känns så meningslöst som när man felsöker en maskin och kommer till en ECU och inte har minsta förklaring vad som händer med signalen inuti! Det har blivit konstruktionsritningar de fixat till åt oss tekniker sägs det.
För att spinna vidare på temat om denna magiska CAN-bus så är det gångerna när man kan rulla undan datorn och hämta scopet. Datorn är helt hjälplöst efter även en vanlig provlampa när antingen K-ledningarna, CAN, LIN eller annan dataledning packat ihop för dagen.
Bara jacka ur allt, på med scopet och börja koppla in kontakt för kontakt tills signalen börjar bli störd. Lossa senaste kontakten och fortsätta tills alla kablar som inte orsakar är lossade och alla störningsfria kablar inkopplade igen.
När man kopplat in allt som inte orsakar störningar på nätverket tar man fram datorn och kollar vilka styrdon som svarar eller inte. Set vet man att mellan Can-stjärnan och t.ex Höger främre dörrstyrdon är det fel och sen med lite rutin och man vet var man ska leta så har man hittat att avbrott på kablaget vid gångjärnet till dörren. Före frukost är bilen ute och rullar igen, alla glada
Så CAN är inte svårt att felsöka om man bara vet hur man ska göra, har haft ett antal bilar där jag felsökt CAN på detta vis och chefen undrar sen varför dom andra håller på i flera veckor med "CAN-bilar" medan jag höll på i två timmar bara
MVH Hampus, Tidigare diagnostekniker Mercedes transport- och lastbilar.
Bara jacka ur allt, på med scopet och börja koppla in kontakt för kontakt tills signalen börjar bli störd. Lossa senaste kontakten och fortsätta tills alla kablar som inte orsakar är lossade och alla störningsfria kablar inkopplade igen.
När man kopplat in allt som inte orsakar störningar på nätverket tar man fram datorn och kollar vilka styrdon som svarar eller inte. Set vet man att mellan Can-stjärnan och t.ex Höger främre dörrstyrdon är det fel och sen med lite rutin och man vet var man ska leta så har man hittat att avbrott på kablaget vid gångjärnet till dörren. Före frukost är bilen ute och rullar igen, alla glada

Så CAN är inte svårt att felsöka om man bara vet hur man ska göra, har haft ett antal bilar där jag felsökt CAN på detta vis och chefen undrar sen varför dom andra håller på i flera veckor med "CAN-bilar" medan jag höll på i två timmar bara

MVH Hampus, Tidigare diagnostekniker Mercedes transport- och lastbilar.
Bumpes beskrivning är väl ett bevis på det jag alltid på något sätt märkt av - det är bara vissa personer som verkar klara att tänka logiskt på egen hand när det gäller felsökning eller över huvud taget hur man går till väga med något.
Egentligen kanske man skulle extraknäcka som "fordonselektroniker", problemet är väl bara hur man ska få sitt första sånt extraknäck. En elektronik-data-nörd är väl oftast inte vad som imponerar på de som skruvar med bilar.
Å andra sidan kan det kanske vara rätt skönt att även i fortsättningen slippa mickla med grejer man blir smutsig av

Egentligen kanske man skulle extraknäcka som "fordonselektroniker", problemet är väl bara hur man ska få sitt första sånt extraknäck. En elektronik-data-nörd är väl oftast inte vad som imponerar på de som skruvar med bilar.
Å andra sidan kan det kanske vara rätt skönt att även i fortsättningen slippa mickla med grejer man blir smutsig av