Brådskande! Behöver hjälp med ubuntu/bankID *LÖST*
- ochkl0620
- Kontakt:
Brådskande! Behöver hjälp med ubuntu/bankID *LÖST*
Tjena!
Har precis hjälpt en man med att installera om sin dator med ubuntu.
Allt går klockrent men firefox stödjer inte bankID, enligt bankid supporten skulle jag nedgradera firefox till 16.0, okej.
Hur gör jag detta? Jag är helt bortkommen när det gäller linux, jag lyckades igår installera bankID efter 4 timmars läsning och 1000 000 försök i terminalen. jag har laddat ner firefox filen som heter... "firefox-16.0.tar.bz2" hur gör jag nu?
Har precis hjälpt en man med att installera om sin dator med ubuntu.
Allt går klockrent men firefox stödjer inte bankID, enligt bankid supporten skulle jag nedgradera firefox till 16.0, okej.
Hur gör jag detta? Jag är helt bortkommen när det gäller linux, jag lyckades igår installera bankID efter 4 timmars läsning och 1000 000 försök i terminalen. jag har laddat ner firefox filen som heter... "firefox-16.0.tar.bz2" hur gör jag nu?
Senast redigerad av ochkl0620 15 december 2012, 20:01:57, redigerad totalt 1 gång.
- ochkl0620
- Kontakt:
Re: Brådskande! Behöver hjälp med ubuntu/bankID
Ingen som kan ge mig lite vägledning?
blablabla är ingen katalog...
blablabla är ingen katalog...
- Klas-Kenny
Jag tänkte hjälpa dig, skulle bara installera en virtuell maskin med Ubuntu lite snabbt först..
Några timmar senare så är den fortfarande inte färdig, vetefan varför det går så långsamt, borde gått på några minuter.
Men nu är det snart klart!
Några timmar senare så är den fortfarande inte färdig, vetefan varför det går så långsamt, borde gått på några minuter.
Men nu är det snart klart!

- ochkl0620
- Kontakt:
Tackar så hjärtligt! Men nu har jag precis fått bort nya firefox o lagt in ett äldre, nu har jag ett till problem, den uppdaterar till nyaste automatiskt! Gaaahhh!
Om den äldre versionen är installerad som ett ubuntupaket kan du prova att backa tillbaka till den äldre och sen köra:
det skall få pakethanteringen att strunta i att uppdatera just det paketet.
Det är egentligen en förenklad variant av kommandot:
Kod: Markera allt
sudo dpkg-hold paketnamn
Det är egentligen en förenklad variant av kommandot:
Kod: Markera allt
sudo echo “paketnamn hold” | dpkg --set-selections
Värt att notera är att bankid's egna testsida inte verkar fungera så bra med linux/firefox. Jag satt och svor i timmar utan framgång när jag skulle försöka få igång det. Efter ett tag testade jag helt enkelt att logga in på min internetbank och det fungerade utan problem.
Jag har senaste versionen av Firefox (17.0.1) och Bankid (BISP-4.19.1.11663) och det fungerar utmärkt att logga in på mitt personkonto hos Nordea.
Jag har senaste versionen av Firefox (17.0.1) och Bankid (BISP-4.19.1.11663) och det fungerar utmärkt att logga in på mitt personkonto hos Nordea.
I Chromium/Chrome har jag aldrig fått det att fungera. Men i Firefox/Iceweasel har det alltid fungerat.
- ochkl0620
- Kontakt:
Tack för alla svar 
Jag tröttnade på alla bekymmer o nedgraderade till 11.10 från 12.04.
Nu är bara frågan, på skrivbordet finns ett "verktygsfält" med office, firefox, mm. i 12.04 kan man få den att försvinna/komma fram genom att dra musen dit. Det ändrar man i... Systemnställningar> Utseende>beteende och väljer "på". Detta finns inte i 11.10, hoppas ni förstår för det gör inte jag

Jag tröttnade på alla bekymmer o nedgraderade till 11.10 från 12.04.
Nu är bara frågan, på skrivbordet finns ett "verktygsfält" med office, firefox, mm. i 12.04 kan man få den att försvinna/komma fram genom att dra musen dit. Det ändrar man i... Systemnställningar> Utseende>beteende och väljer "på". Detta finns inte i 11.10, hoppas ni förstår för det gör inte jag