Vilket motstånd behöver jag ha till mitt sadelvärmeprojekt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kodde

Re: Vilket motstånd behöver jag ha till mitt sadelvärmeproje

Inlägg av kodde »

Alltså inget konstigt? Det borde fungera bättre på hojen eftersom den kan leverera mer ampere?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Sen kan man ju iofs också klargöra att ett batteri märkt "12 V 36.0 kC (10 Ah)/10 HR" normalt sett kan ge *MYCKET* högre ström än 10A, speciellt om det är en våt blyacc.

10Ah betyder att det vid ett uttag av 1A ska räcka 10h, inte att det max kan leverera 10A.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

kodde: ganska säkert!
Användarvisningsbild
kodde

Inlägg av kodde »

Glenn> Aha! Tack. Men jag vet att generatorn skall kunna leverera 375W vid 5000rpm~. Detta borde ge I = P / U, alltså 375W / ~15V = 25A?

Icecap> Tack!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kul att det ordnade sig.
Förr fick de frysa om baken.
De som gick och tittade på bandy fixade det med
en expressen och en halv böj.
Användarvisningsbild
kodde

Inlägg av kodde »

4kTRB> :)

Jag skall ner och testa att koppla in det på hojen strax. Delar med mig av hur det fortlöper.
Användarvisningsbild
kodde

Inlägg av kodde »

Nu har jag precis testat min prototyp i hojen. Det gick inte så bra som jag hoppats på. Den verkar bete sig precis likadant som jag beskrev tidigare med min vägguttagsadapter.

Hojen startad (tomgång på runt 1500rpm).
Med en Heat Pad så mätte jag ~12.5V ~1.1A.
Med två Heat Pads så mätte jag runt ~6.5V ~1.5A. Transistorn blev sakta väldigt varm i detta fallet. Då har jag en rätt så fläskig fläns på den.

Någon som har nån idé på vad jag gör fel?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Släng upp schemat först, det gör det mycket enklare att svara.
Användarvisningsbild
kodde

Inlägg av kodde »

Ah, så klart.

Jag har byggt enligt denna ritningen. D.v.s. Afrotechmods ritning som han använder i sin PWM tutorial, samma som tompa länkade till på sida 2. Som min 555-krets har jag användt en TLC555CP och som min transistor för att slå på den starka strömmen så använde jag en MJE3055T. Jag har även kopplat en L7812CV spänningsomvandlare för att driva själva 555-kretsen, så att jag inte överstiger 12V. Kanske inte nödvändigt?

Sedan finns ju alltid risken att jag kopplat något fel. Skall kolla igenom allt igen imorgon.

Tack!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men snälla... Varför en antikverat drivtransistor när det blev skrivit MOSFET?
Hur ser ditt drivsteg som driver den transistor ut? Ja, det behövs vilket är anledningen till att jag skrev MOSFET som inte behöver drivsteg vid dessa hastigheter.
Användarvisningsbild
kodde

Inlägg av kodde »

Jag visste inte vilken MOSFET jag skulle ha...
kodde skrev:Spelar det någon roll vilken av dessa MOSFET/HEXFET jag kör på? Den borde iaf minst klara 1,85A*2=3,7A. TO-220 är nice för mitt ändamål känner jag.
http://www.electrokit.com/irf830-to220- ... v-5a.42264
http://www.electrokit.com/vnp5n07-to220 ... v-5a.45900
http://www.electrokit.com/irf734-to220- ... 4-9a.45458
...och bad om råd på electrokit när jag väl var där av någon som verkade ha betydligt bättre koll på elektronik än vad jag har. Därför blev det den transistorn.
kodde skrev:Har lyckats koppla ihop med PWM nu! Jag körde till slut på en sådan här transistor efter jag pratat med electrokit om vad jag borde använda. Tydligen så kunde en MOSFET i vissa fall ge en stöt bakåt och förstöra mitt 555 chip? Jag fick inget bra tips på vilken MOSFET jag skulle använda så kände mig lite osäker på denna biten.

Jag har inte testat på hojens batteri än, bara testat med min 12V1A vägguttagsadapter. När jag kör med en heat pad så blir inte transistorn allt för varm, den kör då på ~11,8V och ~1.1A ut från transistorn. Men när jag kopplar in två stycken parallellkopplade heat pads då blir transistorn väldigt varm (även med hyffsat stor kylfläns), jag får ut runt ~6.8V och 1.5A från transistorn.

Varför droppar spänningen ner på ~6.8V när jag går på två parallellkopplade heat pads istället för bara en? Har det något att göra med ett dessa totalt sätt försöker dra mer ström än vad vägguttagsadaptern egentligen kan ge? Är det något jag gjort fel?

Tack.
Icecap> Har du något råd på vilken/vilka MOSFETs jag kan använda om jag vill driva 2-3 Heat Pads (3,7A - 5,6A)? Någon av dessa? Det finns ingen risk att MOSFETen kan slå tillbaks på 555-kretsen och förstöra den? Tack.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

IRL520N ser ut till att vara skaplig fast FQP50N06 ser ut till att vara ännu bättre - och till samma pris.
Användarvisningsbild
kodde

Inlägg av kodde »

Tack :)

Då blir det till att vänta tills på måndag då.
Användarvisningsbild
kodde

Inlägg av kodde »

Var och köpte en FQP50N06 idag. Har hunnit testa här hemma med vägguttagsadaptern än så länge. Verkar lovande. Den ligger på 12V oavsett om det är en eller två heat pads kopplade. Med två stycken i så lyckas jag dra hela ~2.2A ur adaptern, trots att den är gjord för 1A. Kylflänsen verkar inte överhuvudtaget bli varm. Inte efter 2min iaf. Jag får se om jag hinner testa senare ikväll på hojen. Återkommer med resultat.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och sedan lite teori om varför transistorn inte fungerade bra till detta:
En MJE3055 är en uråldrig sak som har en mycket dålig strömförstärkning, beta brukar ligga runt 20. För att driva en transistor "hårt" "vilket man gärna vill när det ska switchas) ska man driva med en ström som är 10 gg högre än vad beta ger. I detta fall blir det 410mA vilket ger ett basmotstånd på 33 ohm.

Sedan kommer nästa problem: en 555 kan/får bara driva 200mA, alltså kan den inte driva transistorn ordentligt! Man kan såklart lösa detta med en drivtransistor för drivtransistorn - men det är mycket enklare att bara skaffa rätt transistortyp från början!

Och välj aldrig transistorer efter att deras maximala ström ska vara nära den ström som kan dras, transistorns tålighet ska alltid överstiga förbrukningen, gärna fler gångar om! Speciellt i fallet med MOSFET, där letar man efter låg Rdson som är den faktor som bestämmer förlusten i transistorn, den ska alltså vara så låg som ekonomisk och praktisk möjligt.
Skriv svar