Byte av NC-dator/styrdator.Vad behöver överföras? Heidenhain

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sniffer

Byte av NC-dator/styrdator.Vad behöver överföras? Heidenhain

Inlägg av sniffer »

Hej. Nu vart man här igen. Och nu angående byte av hela TNC 410CA-burken.

Blev nämligen så att jag slutligen efter lång tråd om trasig kommunikation beslöt mig att byta hela styrdatorn i brist på annan lösning. Sagt och gjort. Nu sitter där en helfrisk välfungerande styrdator.
Men då till de frågorna som redan innan och även efter nu behöver redas ut.

När jag bytte dator kollade man ju givetvis upp lite vad som skulle behövs sparas ner. Till svar på detta fick jag att maskinparametrarna måste sparas, sen även någon PLC-kod.

Maskinparametrarna va ju givetvis självklara och redan från frästillverkaren nersparade på diskett. Så dessa vet jag också hur man både kan ladda ur och ladda i fräsen igen.
Men däremot PLC-koden va jag mindre säker på hur jag skulle få ur. Dock i efterhand så har jag luskat runt lite och insett att man i vart fall kan få fram PLC-koden i MOD med nyckel: 807667. Det jag dock ej begriper är hur man skall kunna överföra allt väsentligt av PLC-koden till extern dator. Finns ju något liknande under PLC-menyn som under MP-menyn. Typ TNC to EXT. Men skillnaden är att det typ står "TNC to EXT ASCII" istället för bara "TNC to EXT" och försöker man göra detta så får man till svar: "programminnet raderat". Sen finns det också några läskiga funktioner under PLC-menyn som heter "CLEAR RAM" och "COPY EPROM to RAM" som jag inte vågat trycka på.

Så min fråga är då vad som egentligen är viktigt under PLC och vad som skall sparas och hur. Sen om det är något mera än MP (Masinparametrar) och PLC som behöver sparas till nya styrdatorn.

Sen som ni vet i min tidigare tråd så är ju kommunikationen skrot på tidigare styrdatorn. Så jag lär ju få skiva av för hand det som skall sparas av PLC-koderna. Och anledningen till varför jag ens pratar om överföring till dator är bara för att jag även gör backup av allt som fanns med på nya styrdatorn av rena säkerhetsskäl och även för vetskapen om hur i framtiden.

Så hoppas någon här har lite koll på vad som gäller rent mjukvarumässigt när man satt sig i situationen och måste byta styrdatorn. För jag behöver då lite hjälp för att minimera risken att jag gör bort mig och tappar viktig maskinspecifik data.

Sen jag jag också en liten fråga angående det här med språk. Skiten är ju inställd på italienska då den nya styrdatorn är renoverad och uppgraderad i Italien. Hoppas att detta går att göra något åt. :) EDIT. Språket har jag löst.

Så tacksam för all hjälp. /Daniel
Senast redigerad av sniffer 14 december 2012, 14:16:02, redigerad totalt 1 gång.
persa

Re: Byte av NC-dator/styrdator.Vad behöver överföras? Heiden

Inlägg av persa »

PLC och maskinparametrar bör räcka tycker jag. Skriv ner ALL PLC-data. Det är inte något för oss lekmän att börja välja ut vad som eventuellt kan vara mindre viktiga data (troligtvis är alla data viktiga)

Angående maskinparametrar så måste du kolla det som finns på disketten mot det som finns i maskinen. Kan ha ändrats många parametrar sedan frästillverkaren sparade ner på disketten, som kan ställa till stora problem om man inte får med dom till nya systemet

Hur man ställer om språk måste ju stå i manualen
cinc

Inlägg av cinc »

Om du kollar på http://content.heidenhain.de/doku/tnc_g ... 42472.html så får du kanske lite hjälp.
sniffer

Inlägg av sniffer »

Språket löste sig. MP7230 = 1 va grejen.

Sen angående PLC-parametrar så undrar jag ju då fortfarande hur man laddar ur dessa. För de vill jag i vart fall göra på den friska burken. Dels för att se vad det är den tar med vid en sådan urladdning. Sen så verkar ju det finnas som olika bibliotek under PLC-menyn. Och eftersom det står på italienska så vet man du inte vilka delar som är relevanta. För i vissa flikar under PLC så är det ofantligt mycket 0000111110101011010010101 i en enormt lång lista. Jag får för mig att dessa massa 0010100100100 är något som datorn arbetar med live då dessa etter och noller förändras vid bara lite körning av x och y-axeln för att sedan ändras tillbaka.

Sen angående Makinparametrarna så har jag gjort en dubbelkoll sedan innan. Så där skall allt jag har på diskett vara korrekt.

Edit: Idag kollade jag lite mera på disketten som jag fick med maskinen. Den diskett jag va helt säker på att endast innehöll maskinparametrar. Men så vart då ej fallet. För där till min enorma förvåning låg även PLC-parametrarna. Något som jag inte fattar att jag glömt. Jag va ju helsäker på att jag bara sett en fil på den disken. Underbart hur som helst. Så med dessa så va det bara att ladda upp mot fräsen med hjälp av 95.148 MP-nyckel och 807.667 PLC-nyckel sen det inbyggda EXT to TNC verktyget. Underbart!

Så jag får ändå tacka er som försökte hjälpa mig. Men just nu blev det frid och fröjd ändå. :) Sen får la jag se om jag får fart i min gamla NC-dator någon dag. Men hur får jag nog fundera på ett tag.
Skriv svar