Sun Sparcstation 2 / sun4c / Sun Sparc 4/75 bootar om och om

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Sun Sparcstation 2 / sun4c / Sun Sparc 4/75 bootar om och om

Inlägg av e5frog »

Fick hem ett nytt grafikkort/frambuffer till den Sparcstation 2 som jag bråkat med ett tag.
En PLCC krets hade släppt från kortet och tagit med sig banorna och det bästa resultatet jag lyckades få just då var en bild med vertikala ränder. Datorn bootade upp som den skulle utan bekymmer.

När jag nu skulle installera den nya fina kortet så noterade jag att den istället för att starta som vanligt bootade om konstant, kom lite olika lång i uppstarten sen bara startade den om ingen. Ibland vid minnestestet direkt i början och sedan lite varstans i processen.

Bytte ut grafikkortet så det blev lättare att se iaf, tyvärr fortsatte den bete sig lika illa, har försökt med lite allt möjligt men det är svårt att information och FAQ som rör felsökning.

Funderar på om det är nätdelen som bråkar, tycker den har varit konstig med att man i princip är tvungen att dra ut kabeln i 30s eller mer för att kunna starta maskinen igen efter man stängt. Men vad jag har kunnat mäta med DVM så har den bra värden på alla spänningar under uppstart.

På moderkortet finns inte några elektrolytkondingar alls annars hade de kanske varit misstänkta, sitter några gula polariserade ytmonterade rätblock till kondingar, men det är väl inte elektrolyt vad jag vet. Har 16 30 pins SIMM:ar och har testat att boota med minsta mängd minne med lite olika konfigurationer också utan några framsteg.
Man skulle väl i det här läget vilja ha en annan Sparcstation 2 att testa med, men de har väl passerat "intressedatum" och hamnat i elektronikskrotet de flesta... :-(

Någon som har några tips? NVRAM verkar helt OK med korrekt MAC-adress och dylikt, inga felmeddelanden vid uppstart.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Sun Sparcstation 2 / sun4c / Sun Sparc 4/75 bootar om oc

Inlägg av Glenn »

Det kan mycket väl vara nätdelen, jag har varit med om gamla sparcar som vägrar starta när man satt i fetare CPU-modul elelr fetare grafikkort, ibland funkar det med det nya grafikkortet när man kopplar ur hårddisken och liknande, med andra ord, nätdelen orkar inte.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jag får väl koppla in annan lämplig nätdel och se om det blir någon skillnad. Finns ju andra att köpa för runt $30.
petercab

Inlägg av petercab »

Jag har en hög med fungerande SUN-burkar i garaget, skall nog dit på lördag och hämta saker.
Har jag får du låna eller köpa billigt :)
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Ja!
Schysst, jag inväntar svar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har också ett förråd med gamla sparcar, men ingen SS2, antar att det inte är samma nätagg som i nån annan SS ?
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Ingen aning, det heter CR 81 och har beteckningen 300-1038-04 med 5, 12 och -12V, 12, 2 och 0,1A. Kanske går att testa med PC nätagg. Är dock osäker på en pinne, kanske är någon Power Good, det är iaf 5V på den när den är igång.
Skriv svar