Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Idag blev det lite fräsning i aluminium.
Bakpanel

Höger

Ventilationshål

Bakpanel

Höger

Ventilationshål

Tackar! Sedan när jag har alla delarna borrade och frästa så skall jag föra iväg de på pulverlackering. Sedan tänkte jag fylla i bokstäverna och siffrorna med någon lämplig färg. 

Petercab Om du menar spåren på bakpanelen så är de 3 mm breda och 0,5 mm djupa. Texten är 0,5 mm djup. 

- zekkexavior
Kvällens miniprojekt. Syrrans ena dotter har en interaktiv bok som hon älskar att leka med. Nu inne på tredje förbrukade boken så har den slutat säljas som jag förstod syrran.
Blev att sätta sig en timme och i princip slakta helt innan jag hittade att jorden inte var ansluten. Och att den någonsin varit ansluten är märkligt, för det var bara ena benet på en komponent som var böjd lite så att den legat mot jorden och jordat allt.
Nu är det fixat iaf, och boken funkar igen.
Blev att sätta sig en timme och i princip slakta helt innan jag hittade att jorden inte var ansluten. Och att den någonsin varit ansluten är märkligt, för det var bara ena benet på en komponent som var böjd lite så att den legat mot jorden och jordat allt.
Nu är det fixat iaf, och boken funkar igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tycker en del "mini-projekt" här är rätt stora! 
Nåväl, här är mitt bidrag. Har flyttat utomlands (utbytesår) och saknade lämplig kvällsbelysning i mitt rum. Som tur var hade jag packat med mig diverse bra-att-ha-saker. Jag hade till exempel en gammal mobilladdare med mini-usb. Men vad skulle jag koppla den till? En snabb inventering gav vid handen att jag hade (bland annat) en död Arduini Nano och en USBasp att välja på. USBasp fick det bli.
Det närmaste vita lysdioder jag kunde hitta var några RGB-leds. Lite kopplingsplatta och dit med sladden till programmeraren:
Nu saknades bara en lampskärm. Tur att det finns A4 och tejp!
Mycket bra resultat!
Närbild
Det är möjligt att det blir en fortsättning med någon slags mikrokontroller för styrning och ytterligare ett par leds för mer ljusstyrka. Har dock inte blivit av än - fick tyvärr slut på lämpliga resistorer
Ska förhoppningsvis lyckas ersätta den stackars USBasp:n med någon lämpligare adapter också! 

Nåväl, här är mitt bidrag. Har flyttat utomlands (utbytesår) och saknade lämplig kvällsbelysning i mitt rum. Som tur var hade jag packat med mig diverse bra-att-ha-saker. Jag hade till exempel en gammal mobilladdare med mini-usb. Men vad skulle jag koppla den till? En snabb inventering gav vid handen att jag hade (bland annat) en död Arduini Nano och en USBasp att välja på. USBasp fick det bli.
Det närmaste vita lysdioder jag kunde hitta var några RGB-leds. Lite kopplingsplatta och dit med sladden till programmeraren:
Nu saknades bara en lampskärm. Tur att det finns A4 och tejp!
Mycket bra resultat!
Närbild
Det är möjligt att det blir en fortsättning med någon slags mikrokontroller för styrning och ytterligare ett par leds för mer ljusstyrka. Har dock inte blivit av än - fick tyvärr slut på lämpliga resistorer

- Klas-Kenny
Tre DMX-termineringar och en enkel DMX-testare som julklapp till bror. 
Inte mer avancerat ett 110ohm motstånd mellan två stift i termineringarna och i testaren är där ett 270ohm motstånd över de pinnarna, parallellt med en tvåfärg-LED med ett 270ohm seriemotstånd. Så när polariteten är på ena hållet lyser den grönt och andra hållet så lyser den rött, och vid data på bussen så växlar polariteten hela tiden så man kan alltså se om någonting skickas.

Inte mer avancerat ett 110ohm motstånd mellan två stift i termineringarna och i testaren är där ett 270ohm motstånd över de pinnarna, parallellt med en tvåfärg-LED med ett 270ohm seriemotstånd. Så när polariteten är på ena hållet lyser den grönt och andra hållet så lyser den rött, och vid data på bussen så växlar polariteten hela tiden så man kan alltså se om någonting skickas.
Labbade lite med plotter. Gjorde en bom av meccano. Fäste på pennhuvudet med magnet. Om jag tejpar kretskort på pappret, så skall det gå att plotta med tusch. Finns det nått progg som klarar sig utan "pen up"? Några extra streck kan man klara, men inte helt nedkladdat. Testerna gjordes i DOS. Skrev en textfil med tex "ps1;pd;pa0,0;pa100,50;pu;pa0,0". Sedan copy 'fil' to prn:(eller om det var prt: eller dyl). Jag kan ändra hastigheten i 2 steg manuellt. Nån som kan kommandot för det(till textfilen)? Märkte att den föredrar 45 graders vinkel, på vägen mellan 2 punkter. Ovan exempel (ej testat) kan ge ett ruter tecken. Den plottar inte ens samma på vägen tillbaka. Hade ingen qbasic i den datorn, men det skall provas framöver.
- Electricguy
Pillade ihop en släpbar batteri "låda" Med ett par lite trötta 16Ah blyackar parallelkopplade. Det är nog mer runt 25Ah totalt nu..
Inget flashigt direkt.. 2st rejäla polskruvar kopplade direkt till ackarna. Sen 2st cigg. uttag och 2st polskruvar säkrade med 10A separerat. Även kopplade genom en strömbrytare.

Inget flashigt direkt.. 2st rejäla polskruvar kopplade direkt till ackarna. Sen 2st cigg. uttag och 2st polskruvar säkrade med 10A separerat. Även kopplade genom en strömbrytare.

Gjorde äntligen klart min lödröksutsug. Blev rätt bra i slutändan tycker jag. Det är en 120mm fläkt som sitter där så ni har en idé om storlek. Har även funderingar på att lägga till en "keps" på den enligt andra bilden men jag vet inte om man vinner något på det?
TTL till Differentiell TTL konverterare. Baserat på 26LS31, gjord specifikt för 3 encodrar.