Ta bort option 002 från en HP 8657A
Re: Ta bort option 002 från en HP 8657A
OK. Men jag tänkte köpa färdiga kablar och då är ju snapon att föredra.
kom ihåg att dom skall placeras precis bakom N-kontakten som du sätter i frontpanelen - detta för att det inte skall bli någon kabelsträcka som kan agera 'antenn' inne i lådan - mao. sedvanlig EMC-perspektiv på det hela.
OK. Det skall nog gå att ordna. Det blir en 6" kabel från dämpsatsen och upp (dämpsatsen sitter under ett av kretskorten), skarv och sedan en 3" till fronten. Sätter ferriten på denna.
Ser ut som 086 semirigid och den går att böja ganska hårt och även böja tillbaka igen utan att den skadas.
Försöka laga en spricka blir svårt då teflonen innuti gärna vill krypa ut ur hålet då man tillför värme.
Det största problemet med just denna typ av kablar är att om man böjer dom så ändrar man mittstiftets läge något vilket kan innebära att den efteråt sticker antingen för långt ut eller kryper in i kontakten.
Så man löder alltid dit den ena eller båda kontakterna efter man böjt klart kabeln.
Jag skulle lossat kontakten där ferriterna sitter, böja om den så som du vill dra den och sätta dit en ny då den är ombockad.
Vill du har så säg bara till så kan jag skicka.
Jag skulle nog ändra så lite på längden på kabeln som möjligt då det kommer att påverka din utsignalnivå då allt är designat med en viss dämpning på kabeln i systemet.
Försöka laga en spricka blir svårt då teflonen innuti gärna vill krypa ut ur hålet då man tillför värme.
Det största problemet med just denna typ av kablar är att om man böjer dom så ändrar man mittstiftets läge något vilket kan innebära att den efteråt sticker antingen för långt ut eller kryper in i kontakten.
Så man löder alltid dit den ena eller båda kontakterna efter man böjt klart kabeln.
Jag skulle lossat kontakten där ferriterna sitter, böja om den så som du vill dra den och sätta dit en ny då den är ombockad.
Vill du har så säg bara till så kan jag skicka.
Jag skulle nog ändra så lite på längden på kabeln som möjligt då det kommer att påverka din utsignalnivå då allt är designat med en viss dämpning på kabeln i systemet.
OK. Kan klart medge att min erfarenhet av halvhård koax är noll. En och annan vanlig har jag väl klämt, speciellt på den tiden Ethernet kördes över koax, men då jag skulle ha en N-kontakt för båtantennen så tubbade jag en polare som klämmer dagligen att göra det åt mig.
Fick litet tips via Yahoo-gruppen för HP-instrument. Frontkontakten sitter i en speciell plåtvinkel: Skall göra en likadan i 2mm halvhård Al. Färdiga semirigids är på väg från Mouser, backupbatteri och nätbrytare från Farnell
Edit: enligt servicemanuen skall SMA-kontakterna dras med momentnyckel
Fick litet tips via Yahoo-gruppen för HP-instrument. Frontkontakten sitter i en speciell plåtvinkel: Skall göra en likadan i 2mm halvhård Al. Färdiga semirigids är på väg från Mouser, backupbatteri och nätbrytare från Farnell

Edit: enligt servicemanuen skall SMA-kontakterna dras med momentnyckel

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
>enligt servicemanuen skall SMA-kontakterna dras med momentnyckel
Förvånar mig inte, det är kvalitetsgrejor det där.
Ja, jag är avundsjuk
Förvånar mig inte, det är kvalitetsgrejor det där.
Ja, jag är avundsjuk

Stora klumpen är tillverkad 1994 så den är inte ens 20 år, dock är den enligt HP out of service sedan 2005 så jag får lösa strömbrytare på annat sätt. Den är glapp och en specialtyp från Switchcraft, som inte finns längre. Å andra sidan finns det plats på höjden så jag klämmer in en annan 
Fanns flera HP 8657A på eBay då jag köpte denna i oktober, varierande skick och pris.

Fanns flera HP 8657A på eBay då jag köpte denna i oktober, varierande skick och pris.
Det finns momentnycklar till de flesta RF kontakttyperna som går lite högre i frekvens.
Detta för att säkerställa att fasläget blir konstant och att man inte drar för hårt.
I ditt fall har det ingen större betydelse bara du tar det lugnt när du drar.
Rekomenderad kraft är 5 in-lbs vilket inte är speciellt hårt.
Har haft både a och b modeller och dom är helt ok.
Lycka till.
Detta för att säkerställa att fasläget blir konstant och att man inte drar för hårt.
I ditt fall har det ingen större betydelse bara du tar det lugnt när du drar.
Rekomenderad kraft är 5 in-lbs vilket inte är speciellt hårt.
Har haft både a och b modeller och dom är helt ok.
Lycka till.
Japp, för lätt = läckage, för hårt = deformering. Det går annars ganska bra att använda fjädervåg och fast nyckel. Det använde jag på mig stegmotordrivare.Det finns momentnycklar till de flesta RF kontakttyperna som går lite högre i frekvens.
OK. Blev hyfsat bra. Ännu bättre hade det varit ifall jag vetat att kontakten sitter på en vinkel separat från panelen, vilket gör att man klarar sig med en obruten koax....
Fick ett foto och litet mått på vinkeln och gjorde en egen.
Fick ett foto och litet mått på vinkeln och gjorde en egen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.