Blixtljusramp - RGB(W)
Blixtljusramp - RGB(W)
Jag skulle vilja komma ner i pris vad gällande blixljusramper. Ett exempel: http://crazyride.se/blixtljus-pro-elite ... or-v2.html
Jag vill ha möjligheten att förprogrammera blixt-sekvenser och sedan kunna steppa igenom dessa med hjälp av en snygg panel.
Jag vill även ha möjligheten att använda den som arbetsljus (framåt, bakåt, höger, vänster)
Nu skulle jag vilja ha hjälp gällande val av komponenter och även programmering/styrning
Kan detta vara något?
http://dx.com/p/3w-led-emitter-on-star- ... 330&u=4530
Eller skall man ha en hel hög av:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... rgb-p90592
Jag vill ha möjligheten att förprogrammera blixt-sekvenser och sedan kunna steppa igenom dessa med hjälp av en snygg panel.
Jag vill även ha möjligheten att använda den som arbetsljus (framåt, bakåt, höger, vänster)
Nu skulle jag vilja ha hjälp gällande val av komponenter och även programmering/styrning
Kan detta vara något?
http://dx.com/p/3w-led-emitter-on-star- ... 330&u=4530
Eller skall man ha en hel hög av:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... rgb-p90592
Re: Blixtljusramp - RGB(W)
Ett generellt tips när det gäller sånt här är att det blir dyrare att bygga saker själv än att köpa färdigt.
Sen beror det ju lite på hur man värderar sin egen tid också.
Har man väldigt mycket fritid så kan det ju vara ekonomiskt, sen är det ju alltid roligt att bygga saker själv också
Det är helt klart nån form av högeffekts-lysdioder som gäller. Tänk på att miljön de ska sitta i inte är den snällaste heller, skulle inte köpa dem från DealExtreme personligen, utan satsa på något känt märke från en seriös leverantör, typ Luxeon.
Sen beror det ju lite på hur man värderar sin egen tid också.
Har man väldigt mycket fritid så kan det ju vara ekonomiskt, sen är det ju alltid roligt att bygga saker själv också

Det är helt klart nån form av högeffekts-lysdioder som gäller. Tänk på att miljön de ska sitta i inte är den snällaste heller, skulle inte köpa dem från DealExtreme personligen, utan satsa på något känt märke från en seriös leverantör, typ Luxeon.
När jag såg rampen i länken funderar jag vad som gäller för dessa? Vem får montera och använda dessa och i vilka situationer? Vilka krav finns på ljusstyrka, färger m.m.? Verkar konstigt om det inte finns ett regelverk även för dessa?
De ska ju kapslas in, så varken dioden eller elektroniken kommer ju vara speciellt utsatt för mer än temperaturförändringar...
Vad jag vet får du inta ha blått lysa och heller inte åkalla uppmärksamhet när du åker, där emot får du varna om du tex står efter vägkanten och jobbar...
Rätta mig gärna om jag har fel.
Men vad kan kostnaden för ett par dioder med styrning kosta. Liknande han som byggde om ljusstaken med RGB-led'sen
Vad jag vet får du inta ha blått lysa och heller inte åkalla uppmärksamhet när du åker, där emot får du varna om du tex står efter vägkanten och jobbar...
Rätta mig gärna om jag har fel.
Men vad kan kostnaden för ett par dioder med styrning kosta. Liknande han som byggde om ljusstaken med RGB-led'sen
Visst kan "ett par lysdioder och styrning" va ganska billigt, men om du vill ha resultat som är i närheten av ljusrampen du länkar till så kommer det kosta en del.
Ljusrampen du länkar till har typ 22 grupper med 3 lysdioder vardera så då är vi uppe i 66st dioder. De specar även 1W per diod så kjell.com dioderna går fetbort (de är på 0,09W). Med DX-dioderna är vi uppe i ca 1500:- bara på lysdioderna. Sedan behöver du 66st drivare som klarar 3x350mA (350mA per färg). Ljusstakens drivare klarar ca 20mA så det kommer behövas lite biffigare kretsar.
När det är klart behövs även bra kylning till LED'arna (annars kan du inte köra dem på max), reflektorer/linser till varje LED och dessutom själva kapslingen som bör vara vattentät. Utöver det så snackade du även om att ha ett användargränssnitt med display, knappar och styrsystem
Personligen hade jag köpt en färdig ramp och ev. moddat den, för att bygga från scratch och få det bra kommer sannolikt inte att bli billigare, men för skojs skull tar vi och gör en överslagsräkning:
Kapsling och upphängning av ramp 1000:- (ingen aning egentligen, men vad kan man åstadkomma för under tusenlappen här?)
66st LED 1500:-
66st reflektorer/lins 1500:-
66st drivare 1000-2000:-
Kylflänsar 500:-
Display, knappar, kapsling och styrsystem 1000:-
Kablage 500:-
Om jag inte räknat helt fel så var det nog inte så dyrt att köpa färdigt...
Ljusrampen du länkar till har typ 22 grupper med 3 lysdioder vardera så då är vi uppe i 66st dioder. De specar även 1W per diod så kjell.com dioderna går fetbort (de är på 0,09W). Med DX-dioderna är vi uppe i ca 1500:- bara på lysdioderna. Sedan behöver du 66st drivare som klarar 3x350mA (350mA per färg). Ljusstakens drivare klarar ca 20mA så det kommer behövas lite biffigare kretsar.
När det är klart behövs även bra kylning till LED'arna (annars kan du inte köra dem på max), reflektorer/linser till varje LED och dessutom själva kapslingen som bör vara vattentät. Utöver det så snackade du även om att ha ett användargränssnitt med display, knappar och styrsystem
Personligen hade jag köpt en färdig ramp och ev. moddat den, för att bygga från scratch och få det bra kommer sannolikt inte att bli billigare, men för skojs skull tar vi och gör en överslagsräkning:
Kapsling och upphängning av ramp 1000:- (ingen aning egentligen, men vad kan man åstadkomma för under tusenlappen här?)
66st LED 1500:-
66st reflektorer/lins 1500:-
66st drivare 1000-2000:-
Kylflänsar 500:-
Display, knappar, kapsling och styrsystem 1000:-
Kablage 500:-
Om jag inte räknat helt fel så var det nog inte så dyrt att köpa färdigt...
Sedan tillkommer det ju givetvis typgodkännade m.m. för att få ha den på bilen:
Vägverkets författningssamling VVFS 2003:22
Vägverkets författningssamling VVFS 2003:22
26 kap. Varningslykta
Övergripande krav
1 § Fordon som enligt Vägverkets föreskrifter (VVFS 1994:38) om användning av vissa varningsanordningar får ha varningslykta, skall i sådant fall ha varningslykta som avger orangegult ljus i alla riktningar i horisontalplanet som ger intryck av att vara blinkande.
2 § Varningslykta skall vara
1. typgodkänd enligt ECE-reglemente 65, eller
2. typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.
Nja, 66 drivare verkar inte så smart. Man kopplar alltid en massa dioder i serie och använder en drivare per färg med högre spänning istället. Tyvärr funkar inte det med dioden du länkar till på DX, eftersom den har gemensam anod för de tre färgerna (eller var det kanske det du syftade på janbjorn?).janbjorn skrev:Ljusrampen du länkar till har typ 22 grupper med 3 lysdioder vardera så då är vi uppe i 66st dioder. De specar även 1W per diod så kjell.com dioderna går fetbort (de är på 0,09W). Med DX-dioderna är vi uppe i ca 1500:- bara på lysdioderna. Sedan behöver du 66st drivare som klarar 3x350mA (350mA per färg)
Jag har några ex. av den RGB-dioden du länkade till, och den är rätt bra tycker jag (så länge man inte vill seriekoppla flera). Går som sagt ej att jämföra med små 5mm-dioder när det gäller ljusstyrka. Dioden på DX är dock felmärkt, och har gemensam anod och inget annat.
Skulle aldrig köpa från någon svensk sida, speciellt när dom skriver "akta er för kopior", när den de säljer kommer raka vägen från kina som allt diodbaserat, kostar kanske 4000:- att ta hem med tull & moms.