Sedan jag sett att Sparkfun hade dessa här Heat Padsen så bestämde jag mig för att köpa en i hopp om att den var stark nog för att överväga att bygga in värme i sadeln på min motorcykel.

Produkt
Produktvideo
Jag testade att koppla in en av dessa idag med en vägguttagsadapter på 12V 1A. Det fungerade bra, blev positivt överraskad. Jag tror att 2-3 av dessa skulle kunna fungera bra för kalla höst och vårdagar när jag är ute och kör.
Efter att jag kollat på Sparkfuns produktvideo om dessa(länk finns under bild) så insåg jag att jag kommer att behöva begränsa strömmen annars förstör jag dem. Hitills hade jag som sagt testat dem på 12V 1A, och i videon verkar de köra dem på 12V 1,5A utan några större problem. Men när de drar upp till runt 16V 3-4A så börjar den gå sönder. Jag tror mitt batteri på hojen ger 10A, det står listat som "12 V 36.0 kC (10 Ah)/10 HR".
Låt oss säga att jag satsar på 2 av dessa Heat Pads och kör dem på 12V 1,5A styck. Om jag seriekopplar dessa så borde det bli 3A. Dessa har 8.7ohms resistans i sig själva om man skall tro kommentarerna på Sparkfun. Det är här jag börjar känna mig riktigt osäker på vad jag behöver. Jag tänkte att jag vill begränsa strömmen till som sagt 3A, och spänningen är given på 12V(kan svänga lite), kan jag då tillämpa R = U/I? D.v.s. 12 / 3 = 4Ohm? Då känns det som att kretsarna i sig redan har mer totalt resistans än så, 2x8,7=15,4ohm? Kommer inte värmeutvecklingen i detta fallet bli för hög?
Är jag helt ute och cyklar? Hur skall jag räkna på detta?
Tack!