Arduino Mega "Device cannot start" Code 10, problem
Arduino Mega "Device cannot start" Code 10, problem
Hejsan,
jag har problem med att få min Arduino Mega att funka sen jag installerade Win 8, den funkade utmärkt med Win 7.
Det här med att drivrutinerna inte är digitalt signerade har jag löst genom att stänga av den kollen i Win 8, mitt problem är att när jag väl installerat rätt drivrutiner så har jag en gul varningstriangel i enhetshanteraren på Arduinon som säger "Device cannot start" Code 10. I arduino programmet (version 1.0.3) kan jag inte heller välja någon COM port, det är grått.
I mina googlingar har jag hittat andra som haft liknande problem, men då löste dom det genom att inte koppla via en USB hub utan direkt i datorn, men jag har alltid kopplat direkt i datorn, på två olika datorer dessutom.
Är det någon som har någon idé vad jag kan ha för problem?
Tack på förhand!
jag har problem med att få min Arduino Mega att funka sen jag installerade Win 8, den funkade utmärkt med Win 7.
Det här med att drivrutinerna inte är digitalt signerade har jag löst genom att stänga av den kollen i Win 8, mitt problem är att när jag väl installerat rätt drivrutiner så har jag en gul varningstriangel i enhetshanteraren på Arduinon som säger "Device cannot start" Code 10. I arduino programmet (version 1.0.3) kan jag inte heller välja någon COM port, det är grått.
I mina googlingar har jag hittat andra som haft liknande problem, men då löste dom det genom att inte koppla via en USB hub utan direkt i datorn, men jag har alltid kopplat direkt i datorn, på två olika datorer dessutom.
Är det någon som har någon idé vad jag kan ha för problem?
Tack på förhand!
Re: Arduino Mega "Device cannot start" Code 10, problem
Sitter Arduino:n på en RS-232 serieport?
Eh, jag glömde nämna att jag inte är så djupt insatt, jag har grundkunskaper om det mesta men det där kan jag inte svara på. Hur tar jag reda på om den gör det?
Jag har också grundkundskaper och förstår inte heller frågan. 
Arduinon är väl direktkopplad med USB till datorn?
Inte är det väl någon seriekabel inblandad!?

Arduinon är väl direktkopplad med USB till datorn?
Inte är det väl någon seriekabel inblandad!?
- ochkl0620
- Kontakt:
Ska låta detta vara osagt men jag har sett data chassi som har inbyggd usb hub för uttagen i fronten? Kan det vara problemet? (förutsatt att din dator är stationär och du har kopplat där)
Arduinon är direktkopplad till datorn med en USB kabel ja.
Det tänkte jag med på, att de främre USB portarna kanske är som en hub, så jag testade direkt på moderkortet istället på den stationära, men samma fel. Den andra datorn jag har är en laptop, blir samma fel där i både USB2 och USB3 portarna.
Det tänkte jag med på, att de främre USB portarna kanske är som en hub, så jag testade direkt på moderkortet istället på den stationära, men samma fel. Den andra datorn jag har är en laptop, blir samma fel där i både USB2 och USB3 portarna.
Vad exakt är det som är grått? Du kan alltså inte välja någon COM-port därför att de är grå(dvs. inaktiva) i menyn, eller för att det inte finns några COM-portar listade? Eller är meny-valet Tools-SerialPort grå?I arduino programmet (version 1.0.3) kan jag inte heller välja någon COM port, det är grått.
Det var lite otydligt skrivet, jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig. Det är menyvalet Tools -> Serial port som är grå(inaktiv) pga att programmet inte känner av att någonting är inkopplat alls.
(Sedan märkte jag nu att jag även råkat skriva version 1.0.3 när det är version 1.0.2, råkade läsa fel eller trycka på fel tangentbordet.)
(Sedan märkte jag nu att jag även råkat skriva version 1.0.3 när det är version 1.0.2, råkade läsa fel eller trycka på fel tangentbordet.)
- ochkl0620
- Kontakt:
Ahh! Gå in i enhetshanteraren och välj arduinon och uppdatera drivrutin. Hänvisa uppdateringen till mappen med programvaran.
Är COM-menyvalet grått även om du inte anslutit Arduinon? När du ansluter Arduinon, dyker den upp som en COM-port i Enhetshanteraren?
ochkl0620:

mattswe:
Ja, det är konstigt tycker jag, det är grått hela tiden, ansluten Arduino eller inte, även i enhetshanterar så ligger arduinon kvar under COM portar med samma varning på sig, när den inte är inkopplad.
Det har jag testat, och det är då jag kommer till själva problemet, men tack ändåSkarp skrev:...mitt problem är att när jag väl installerat rätt drivrutiner så har jag en gul varningstriangel i enhetshanteraren på Arduinon som säger "Device cannot start" Code 10.

mattswe:
Ja, det är konstigt tycker jag, det är grått hela tiden, ansluten Arduino eller inte, även i enhetshanterar så ligger arduinon kvar under COM portar med samma varning på sig, när den inte är inkopplad.
Jag misstänker att Arduinons drivrutiner inte är signerade av Microsoft. Jag har aldrig använt Arduinos men en skillnad mellan win7 och win8 är att det inte längre går att installera osignerade drivrutiner utan att boota i ett speciellt startläge, man ska hålla ner nångon knapp vid boot. Det är inget jag prövat själv utan jag läste nånstans om någon annan som haft ett liknande problem som dig (med drivrutiner som ej starta, dock ej Arduino). Det borde gå att få fram den infon via lite Googling.
/J
/J
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det kan ju vara värt att uppgradera också, 1.0.3 är aktuell version.Skarp skrev:(Sedan märkte jag nu att jag även råkat skriva version 1.0.3 när det är version 1.0.2, råkade läsa fel eller trycka på fel tangentbordet.)
janno:
PHermansson:
Jaha ok, då fixar jag det ikväll när jag kommer hem. Tackar
edit: Såg nu att jag hade 1.0.3 på laptopen och 1.0.2 på stationära, och jag har testat på båda, så det gjorde ingen skillnad
Tack för hjälpen, dock så verkar du bara skummat igenom mitt problem, för det har jag nämligen redan gjort.Skarp skrev:... Det här med att drivrutinerna inte är digitalt signerade har jag löst genom att stänga av den kollen i Win 8...

PHermansson:
Jaha ok, då fixar jag det ikväll när jag kommer hem. Tackar

edit: Såg nu att jag hade 1.0.3 på laptopen och 1.0.2 på stationära, och jag har testat på båda, så det gjorde ingen skillnad