Hej!
Jag har tre stycken 6V elmotorer som jag vill köra så att dem går i fas med varandra utan att behöva någon mer avancerad styrning. Tänkte driva dem med ett billigt 6V nätaggregat som man kopplar i väggen.
Ska jag koppla dem i serie eller parallelt för bästa resultat?
Eller finns det någon regulator som man kan koppla innan varje motor så man är säker på att dem får exakt lika mycket ström.
Anledningen till att jag vill ha det så här är för att jag ska vinkla tre stycken persienner och vill inte dem ska komma i otakt efter ett tag.
Lösningen på mitt problem kanske är väldigt enkelt men jag är tacksam för alla svar!
Jämn ström till tre 6V elmotorer med gemensam matning
Re: Jämn ström till tre 6v elmotorer med gemensam matning.
Hej.
Ända sättet att säkerhetsställa att motorerna snurrar lika många varv är helt enkelt att mäta varvtalet. Eftersom mekanik kan ge olika tröghet hos varje enskild motor ger lika ström ingen garanti för att persienner skulle ligga i takt. Beroende på hur persienner ser ut måste du inte direkt mäta varvtalet utan det kanske finns lämpligare referenser.
Ända sättet att säkerhetsställa att motorerna snurrar lika många varv är helt enkelt att mäta varvtalet. Eftersom mekanik kan ge olika tröghet hos varje enskild motor ger lika ström ingen garanti för att persienner skulle ligga i takt. Beroende på hur persienner ser ut måste du inte direkt mäta varvtalet utan det kanske finns lämpligare referenser.
-
Jag skulle sätta ändlägesbrytare och bara kontrollera att alla motorer startar samtidigt.
Sen så får de ta den tid de vill för att nå sitt ändläge oavsett om de drar upp eller ner persiennen.
Sen så får de ta den tid de vill för att nå sitt ändläge oavsett om de drar upp eller ner persiennen.
Elmotorerna är små 6V med växellådor på som ger 6rpm och alla 3 fönster och komponenter är det samma så förutsättningarna borde vara ganska lika när det gäller belastningen.
Mäta varvtalet, är det möjligt med endast två sladdar med ström. Jag söker någon mycket enkel lösning om det finns. Jag testade tidigare med batteridrift och jag tror att strömen kanske blev för svag så dem kom lite i otakt.
Längden på kablarna är också olika långa men det skiljer kanske +/- 20-30cm. Har det stor betydelse i detta fall tro?
Kanske många idiotfrågor på en gång men tacksam för tipsen jag kan få.
Mäta varvtalet, är det möjligt med endast två sladdar med ström. Jag söker någon mycket enkel lösning om det finns. Jag testade tidigare med batteridrift och jag tror att strömen kanske blev för svag så dem kom lite i otakt.
Längden på kablarna är också olika långa men det skiljer kanske +/- 20-30cm. Har det stor betydelse i detta fall tro?
Kanske många idiotfrågor på en gång men tacksam för tipsen jag kan få.
Sitter DE i serie så får DE exakt samma ström. Det kommer däremot inte att garentera att DE jobbar i synk. Ändlagesbrytare för att synka dem är en bra lösning. Tål de att gå mot ett ändstopp kan det funka ändå.
Hej!
Små fysiska skillnader kommer att se till att de ALDRIG går helt i takt. Jag håller med Roger, några enkla ändlägesbrytare är vad du behöver! Då hamnar de i alla fall "i takt" när de är helt upp eller helt nere. Om du vill kunna gå upp och ner utan att nå ändlägena och ändå inte komma ur fas så behöver du mäta rörelsen på något sätt och kompensera för fel.
Mvh Jonas
Små fysiska skillnader kommer att se till att de ALDRIG går helt i takt. Jag håller med Roger, några enkla ändlägesbrytare är vad du behöver! Då hamnar de i alla fall "i takt" när de är helt upp eller helt nere. Om du vill kunna gå upp och ner utan att nå ändlägena och ändå inte komma ur fas så behöver du mäta rörelsen på något sätt och kompensera för fel.
Mvh Jonas
Re: Jämn ström till tre 6V elmotorer med gemensam matning
För att kunna driva dina 3st 6V motorer från det ditt 6V nätaggregat så måste du parallellkoppla motorerna.Artesuave skrev:Hej!
Jag har tre stycken 6V elmotorer som jag vill köra så att dem går i fas med varandra utan att behöva någon mer avancerad styrning. Tänkte driva dem med ett billigt 6V nätaggregat som man kopplar i väggen.
Ska jag koppla dem i serie eller parallelt för bästa resultat?
Om du seriekopplar motorerna så måste du ha 18V drivspänning.