Jag vet att fönster är svårt att räkna hem, men när kittet rasar och bågarna snart ramlar isär så... Dessutom är det ganska stora glasytor i storarummet där värmepumpen sitter. Jag har ingen TV, så i stort sett används det bara till att torka tvätt. Lite meningslöst att det varmaste rummet är det jag knappt är i.
Vinden har jag ingen nytta av, och där skulle jag nog räkna hem en isolering på en vinter. Isolering är ju billigt, och inget annat behövs mer än en spark där bak så det blir gjort. Isolera väggar drar ju med sig mycket mer, oavsett om man gör det in- eller utvändigt. Jag tror inte jag har mer än 120 mm där uppe.
Det är lite svårt att jämföra direktel och LVP
år-kWh
2008 - 11084
2009 - 11851
2010 - 11553 (LVP inst. i sep.)
2011 - 9958
2012 jan-nov - 9790
I januari 2011 bytte jag jobb och började duscha på jobbet på veckorna. Det sparar säkert en del, men å andra sidan eldar jag mycket mindre i kaminen i källaren nu. Duschen i källaren, ingen annan värme där nere. Nu blir det bara eldat på helgerna, om ens det. Sen är jag nog mindre snål med värmen nu, även om jag inte har det direkt varmt. Lite högre temp med samma pengar var målet, och det är väl uppnått iaf.
Jag roade mig med att leta upp månadsmedeltemperatur från smhi.se, och det är ju också intressant att ha med. Tar vi Jan 2008 (+2,3) jämfört med Jan 2010 (-8,0) så är det kanske inte så konstigt att det skiljer lite på förbrukningen de månaderna... Kallaste månaden 2008 var Dec med +0,7 i medel.
Känns som vi kom ifrån min kyl lite...