Hur ska man tänka när man gör en batteribank?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban12

Hur ska man tänka när man gör en batteribank?

Inlägg av laban12 »

Sitter och funderar på uppställningen av batterier i båten...
Om vi bortser lite från pris, vikt och utrymme.
Är det då bättre med ETT stort batteri än två mindre?

Säg, finns det någon fördel att ha ett batteri på 180Ah i stället för två på 90Ah?

Det känns som att ett stort batteri underlättar kabeldragning och minskar kontaktförluster odyl. Men kanske finns det fördelare med EMK i två parallellkopplade?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hur ska man tänka när man gör en batteribank?

Inlägg av Icecap »

Kolla på priser och räkna per Ah. Ta det billigaste.

Har man fler "små" parallellt kan man ju säga att det är en fördel då man i så fall kan byta en ackumulator om den blir dålig och det är ju rätt som sådan, problemet är mest att tar man då en "gammal" och en "ny" och parallellkopplar dom kan de mycket väl vara så pass olika att de drar ut varandra så att säga, man bör alltså byta alla som är parallellkopplade om det ska bytas - och det gör ju inget vettigt människa.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu har jag ju inte hundra koll på blyackar, men i vissa fall är det bättre för ett batteri att laddas ur ordentligt och sen laddas fullt (motioneras ordentligt) istället för att småduttas fram och tillbaka. Då är det bättre med flera batterier eftersom man kan laddar ur och ladda "ett i taget".

Jag vet att blyackar inte ska djupurladdas, men det menade jag inte heller.
laban12

Inlägg av laban12 »

För mig kommer det handla om att byta alla om ett går sönder så i det avseendet spelar det ingen roll.
De här blyackarna jag sneglar på ska väl helst inte laddas ur mer än till 50% (trots allt fint reklamsnack om superstor tokurladdningscykeltålighet).

Så ett eller flera - jag kommer behandla dem som vore de endast ett.

Kör enligt icecaps råd då och räknar Ah/kr.
Kan tänka mig att låta ett ensamt batteri kosta liiiite mer eftersom det blir lite billigare med sladd och kontakter.
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

Jag skulle inte bortse helt från vikt på 1st 180Ah kontra 2st 90Ah. Oftast så sitter batterierna i en båt väldigt otillgängligt, att då försöka att vrida sig samtidigt som det skall lyftas och tryckas och dras samtidigt som det är trångt o dj.vligt gör att det skulle mycket till om jag skulle välja 1st 180Ah batteri framför 2st 90Ah batterier. Visst det går åt mer kabel, men det är marginellt om inte batterierna står i varsinn ända av båten. Dessutom så byts ju oftast inte kablarna lika "ofta" som batterierna.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

På jobbet har vi en skurmaskin där batterierna gav sig efter 2år, tror det var 2005. Nya skulle kosta 10 000kr. Så jag sa att de skulle köpa 2st Biltema fritidsbatterier o stoppa i och de har hållit i fram tills nu. Tror de kostade tillsammans 1100 eller 1200kr när vi bytte.

Så 2st 90Ah därifrån var för oss en jäkligt bra affär.
sa0azs

Inlägg av sa0azs »

laban12 skrev:Sitter och funderar på uppställningen av batterier i båten...
Om vi bortser lite från pris, vikt och utrymme.
Är det då bättre med ETT stort batteri än två mindre?

Säg, finns det någon fördel att ha ett batteri på 180Ah i stället för två på 90Ah?

Det känns som att ett stort batteri underlättar kabeldragning och minskar kontaktförluster odyl. Men kanske finns det fördelare med EMK i två parallellkopplade?
Jag förutsätter att båten är tillräckligt stor för att bo i.

Du bör ha dubbla batteribankar i båten.
Ett batteri för förbrukning (kylbox/kylskåp, inre belysning, drift av elektronik typ TV mm, färskvattenpump m.m.) och ett startbatteri (startmotor, lanteror, VHF-radio m.m.).

Bankarna separeras med ett skiljerelä, Skyllermarks verkar vara "the shit" i båtvärden, så att båda laddas med motorn i gång, men bara förbrukningsbatteriet belastas när motorn är avstängd.

På så vis har du alltid ström för att starta motorn.

Jag har ett 80 Ah startbatteri, samt ett 100 Ah förbrukningsbatteri i min båt. Kostade under 2000:- på Biltema, vilket får sägas vara prisvärt.
laban12

Inlägg av laban12 »

Jupp jepp - jag har koll på allt det där. Skyllermark är bra men lite överprisade. Jag köper kabel därifrån i färdig längd och batteripolkontakter - visserligen engångskostnad som påpekats men inte gratis.
Laddningsrelä blev ett från Kjell - prisvärt.
Och - startbatteriet är startbatteri. Den här tråden handlar om förbrukarbatteriet/batterierna.

Jag placerar dem själv, de kommer sitta centralt och lättåtkomligt. Utrymmesmässigt eller hanteringsmässigt spelar ett eller flera batterier ingen roll....

Vill bara ha en bra bank som fungerar som tänkt, tar emot laddning bra, håller laddning bra och släpper ur sig laddning bra (när det är dags!)
Två eller fler, eller ett.

Byter ut dem om två år i vilket fall som helst, tre år om jag inte märkt någon försämring i kapacitet.
Användarvisningsbild
nodanolo
EF Sponsor

Inlägg av nodanolo »

Varför ska du byta efter två år?? För att vara på den säkra sidan? Rätt dimensionerad och omhändertagen batteribank bör väl hålla längre än så?
laban12

Inlägg av laban12 »

Efter två år räknar jag med att batterierna kan vara värda något om jag säljer dem.

Jag vill inte riskera att batteribanken plötsligt börjar tappa kapacitet mitt i säsongen, därför byter jag hellre i förtid.

Två års livslängd på batterier är vad jag räknat med i min TCO ;)
sa0azs

Inlägg av sa0azs »

laban12 skrev: Och - startbatteriet är startbatteri. Den här tråden handlar om förbrukarbatteriet/batterierna.
Okej, framgick inte riktigt.

Eftersom placering och hantering inte verkar vara en variabel är det väl bara pris/Ah som du behöver ta hänsyn till.
Skriv svar