Lite nybörjarfrågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pipan

Lite nybörjarfrågor

Inlägg av pipan »

Hejsan,
Nu har ni fått ytterligare en nybörjare på halsen. Tycker det är hög tid att skaffa lite bättre kunskaper inom området så jag håller nu på att bygga ett labbagregat av ett gammalt AT nätagg. Har kollat runt här på forumet och sett effektmotstånd nämnas ett par gånger i dessa sammanhang, men det har bara varit i samband med ATX nätagg, någon som vet om jag behöver det med AT också?

Nästa fråga är om strömbrytaren, har tänkt att byta ut den som sitter på nätagget idag med en annan, den som sitter på nu är 2-polig och bryter både nollan och fas, varför har dom gjort så? Sen så är den nuvarande brytaren även gjord för att klara "high inrush current" (inte hittat på någon bra svensk översättning) så, kan jag använda vilken brytare som helst?

Hoppas jag inte ställt allt för dumma frågor och tack på förhand

//Tommy
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nybörjare med avseende på elektronik ?
I så fall kanske inte 230V's prylar är helt rätt område att börja med... :-)

Hur som helst...

PC nät agg brukar "belastas" med ett effektmotstånd för att de skall jobba på rätt sätt. Jag vet dock inte om det är någon skillnad på AT/ATX.
De är väll i alla fall inte helt praktiska som labb agg...

> Sen så är den nuvarande brytaren även gjord för att klara "high inrush current"

Står det så på den ? Eller hur vet du det ? Du bör väll använda en brytare som har ungefär samma (eller bättre) spec.

Att bryta båda ledningarna (du kan ju inte veta vilken som är nolla och fas i alla fall, det beror på hur du sätter kontakten i väggen) är väl lite säkrare, antar jag.
pipan

Inlägg av pipan »

Man måste ju börja någonstans :D
Tanken är ju att jag bara jag är klar med nätagget ska syssla med lite lägre spänningar.

Brytaren är en legion eps21
http://www.legion-switch.com.tw/main_a2.htm

Attans smart det där med att jag inte vet vilken som är fas och vilken som är nolla, jag kan ju inte riktigt haft skallen med mig när jag skrev den frågan.

Tack för hjälpen

//Tommy
Skriv svar