Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5

Inlägg av blueint »

@Matthack, Kompilera Tremor och se vilken strömförbrukning det ger?

Såg att LM3F120 har FPU så Vorbis kan vara värt ett försök också (för ljud .ogg avkodning).
Matthack
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 oktober 2012, 11:22:41
Ort: Lund

Re: Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5

Inlägg av Matthack »

Det följer inte med nån skiva, lådan innehåller bara en README-lapp, en (kort!) µUSB-kabel och kortet. På readme'n hänvisas man till nedladdning osv via http://www.ti.com/stellaris-launchpad.
Jag tänkte köra med "CCS", enligt baksidan av boxen ska den vara "full functional, board locked" - antar att den kanske frågar efter lauchpad:ens serie-nr el likn (nerladdningen är 1.3GB :shock: , så jag har inte provat install än...) Inför nedladdning av sw måste man fylla i formulär för exporttillstånd :roll: men country=Sweden, en gmail-adr och purpose=Other, "learning" funkade - man får automatiskt genast access beviljat. En smula irriterande bara.

Har inte provat CCS förrut, den ska vara Eclipse-baserad och iaf teoretiskt kunna funka (stellarisiti.com) i Linux. Jag tänkte dock inte börja mecka med det också utan hoppas det funkar smärtfritt i en winXP-VM (VMWare Player).

Launchpad-wikin (ti.com) verkar samla det mesta man behöver i informationsväg, jag tänkte köra igenom "Project 0" och "Online workshop"-övningarna, föredömligt med youtube videos o grejer. Sen väntar förstås 1200 sidor datasheet för MCU:n, ytterligare ~200 för instruction set/Cortex M4 generellt, och 300 för "StellarisWare" - verkar vara en samling generella init/drivis-utils för de olika periferienheterna vilket också finns inbakat i ROM on-chip. Övrigt att notera är att erratan för LM4F120 är ~20 sidor och kretsarna(!) på kortet är märkta "LX4F", dvs engineering samples. Spännande, men uppenbart snurrar dom iallafall tillräckligt för att blinka RGB-LEDs! :wink: Btw, Kretsarna i plural, on-board programmer/debuggern är också en LM4F120!

Hursomhelst blir det nog en intressant övning, har mest pysslat med AVR och MSP430 tidigare.
Matthack
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 oktober 2012, 11:22:41
Ort: Lund

Re: Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5

Inlägg av Matthack »

@Blueint: intressant idé! Det rimmar ju klockrent med intentionen att "leka/lära sig lite DSP" som jag burit runt på ett tag, och känns lite utmanande för MCUn rent crunch-mässigt.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5

Inlägg av blueint »

Tänk på att det dras ström på olika spänningsnivåer samtidigt samt att det kan röra sig om små effekter som kräver lite precision och medelvärdesbildning ;)

Alltför att förenkla uppgiften.. :mrgreen:
benpalm
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 januari 2011, 03:27:41
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5

Inlägg av benpalm »

Matthack skrev:Det följer inte med nån skiva, ...

Hursomhelst blir det nog en intressant övning, har mest pysslat med AVR och MSP430 tidigare.
Jag har kört MSP430 förut med CCS (Eclipse). Helt OK. Pysslar just nu mest med Android programmering
(Eclipse) så CCP borde bli bra.

"StellarisWare" är väl ett sorts API mot HW så man inte ska behöva lusläsa allt om alla register bitat?
Skywolf
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 juni 2009, 12:10:39

Re: Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5

Inlägg av Skywolf »

vad blir frakten på en till två såna här.
Matthack
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 oktober 2012, 11:22:41
Ort: Lund

Re: Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5

Inlägg av Matthack »

"What you see is what you pay" Frakt (worldwide!) ingår i de $4.99, åtminstone från TI's egna "store". Tanken slog mig när jag kollade DHL's leveranstrackning där mina kort hoppade från Fort Worth, TX till Amsterdam, till Bryssel, till köpenhamn, över bron till malmö och sen på lastbil till lund... - bara dieselförbrukningen på sista sträckan, 2 mil på E22:an har ju kostat mer än 2x5$!

Prisvärt är ordet, sa Bull. Vore ju synd att klaga :D

F.ö., har nu hunnit leka iallafall lite med mina kort under senaste dagarna, CCS verkar vara fullversion/obegränsat (men Eclipse-crap, funkar men jag är ingen fan direkt), MCUn har väldigt mycket "oumph" att ta av, särskilt om man ser till performace/price (jag är dessutom som sagt mest färgad av 8/16-bitarshistorik). TI's dokumentation, tutorials och support-SW som StellarisWare och USB-stack verkar hålla hög kvalité, databladet såklart tämligen digert men IMO lättläst och har inte hittat några alltför iögonfallande fel än.
Största nackdelen hittills var att jag försökte programmera/debugga genom en enkel, bus-powered USB-hubb - medföljande µ-USB-sladden är rätt kort så det uppmuntras på sätt o vis - och det funkade inte alls; "unable to connect to target" och dylika fel vilka i flera fall ledde till att CCS kraschade(!) :bravo:

I någon av alla PDF:er stod en notis om att det kunde medföra random problem om man körde genom hubb, och mycket riktigt blev det stabilt när jag körde direkt från host-port.
All in all, fortfarande en trevlig övning och priset gör sitt till.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11390
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5

Inlägg av Klas-Kenny »

Någon som börjat använda dessa? :)

Pluggade just in en av mina i datorn och började fundera på vilken utvecklingsmiljö jag ska testa, vad kör ni?
Användarvisningsbild
6502
Inlägg: 174
Blev medlem: 2 mars 2007, 23:04:17
Ort: Tomelillla
Kontakt:

Re: Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5

Inlägg av 6502 »

Jag följde denna tutorial med bra resultat http://recursive-labs.com/blog/2012/10/ ... g-started/
Alltid kul att mecka med att bygga verktygen själv :mrgreen:
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5

Inlägg av Korken »

Bara för att testa den lite så prestanda testade jag ett UKF (Uncented Kalman Filter) i den.
Det gick bra men att göra state estimering med 19 states fick den nästan att skrika. :D
swirve
Inlägg: 392
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Re: Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5

Inlägg av swirve »

Om TI sen såg till att både m3 och m4 finns i ordentligt lager så kanske man skulle våga använda de i nån design igen. Men verktyg och drivers har de fina!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Fick orderbekräftelse idag, tre månader efter order!
Skall bli spännande, man kanske kan låta grannen blinka när man rundar med en bil !:32!

Tänkt om sedan hade en ytmonteringssats att testa med!
jfri
Inlägg: 174
Blev medlem: 1 februari 2010, 21:41:20

Re: Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5

Inlägg av jfri »

Klas-Kenny skrev:Någon som börjat använda dessa? :)

Pluggade just in en av mina i datorn och började fundera på vilken utvecklingsmiljö jag ska testa, vad kör ni?
Jag har börjat använda den genom att gå igenom de olika tutorials de hänvisar till. Har kommit till kapitel 4. Jag använder
utvecklingsmiljön CCS då den verkar bäst för att vara fri. Har också fått intrycket att man skulle behöva shields för att
få riktig användning av den. En länk till sådan är
http://www.kentecdisplay.com/plus/view.php?aid=71
men jag hittar inga uppgifter om pris och hur man köper. Överhuvudtaget verkar det vara svårt att hitta shields tillgängliga eller till bra priser.
Har någon köpt någon shield och kan dela med sig av sina erfarenheter?
ToPNoTCH
Inlägg: 4914
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5

Inlägg av ToPNoTCH »

Lockad av den här trådstarten har även jag knåpat ihop några tutorials och även egna varianter.

Egentligen helt fel för mig då det sista jag behöver egentligen är ytterligare en arkitektur att hålla i huvudet, men vem kan låtabli för 35:- st ?

Inte jag :?

Det vore kul med en tråd (denna eller en ny) där vi delade med oss av våra små hack på dom små Stellarisarna.

Om Rasberry PI slutade som "Hallonpaj" så borde dom här heta "Lanseringsdyna" eller kanske "lanseringspadda" för att knorra till det lite :tumupp:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5

Inlägg av Meduza »

StartPlatta borde det ju bli (då det är det svenska ordet för LaunchPad om vi pratar raketer)
Skriv svar