Golvvärmetermostat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
E85

Golvvärmetermostat

Inlägg av E85 »

Jag skulle plocka loss min golvvärmetermostat i hallen men då sprack nånting och kretskortet lossnade m.m. så jag behöver en ny.

Då är min tanke att bygga en egen termostat för 100k-termistorn som sitter där redan. Man ska även kunna läsa av temperatur och sätta börvärde och hysteres genom 1wire.
Kan ju isåfall gömma bort den vid gruppcentralen eller liknande. Kanske dra fram en status-LED till hallen om man vill.
Nån som gjort nåt liknande eller är intresserad av att spåna lite kring det här? En termostat är ganska dyr att köpa så kan nog vara en användbar pryl.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Golvvärmetermostat

Inlägg av Icecap »

Själva bygget är knappast något stort problem men varför tusan vill du använda 1-Wire som kommunikationslänk? Den kan ju ingen fördelar alls till detta.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

För att jag redan har ett 1-wirenät såklart som loggar temperaturer m.m. Har du nåt bättre förslag?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

RS485 såklart.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Självklart ska du ju köra 1-wire om du redan har byggt med det.

Och varför skulle RS485 vara nån fördel? Ska man ändå bygga en kommunicerbar mojäng så vore ethernet bättre och ett webgränsnitt. Om man ändå ska sväva ut liksom.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Ja det känns ju inte som att den bör vara några större problem att bygga hursomhelst.

* Strömförsörjning 5V DC (Förslag på liten enkel omvandlare från 230V??)
* MCU (ATtiny44 eller liknande bör räcka?)
* 230V relä med spole som drivs av 5V
* RJ12-hona för 1-wire
* Anslutningsplintar för fas/nolla in, fas/nolla ut, DC in (om inte man kan ha en 230VAC->5VDC-omvandlare på kretskortet).

Hur skulle ni gjort med gränssnittet? Nån LED som visar att den är igång och ifall slingan är igång känns givet, men knappar, ratt, display? Eller så gör man den helt knapplös och programmerar/styr genom 1-wire bara.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

FormerMazda: kanske för att 1-Wire inte är speciellt störningståligt. Sedan är det inte helt så enkelt att göra en 1-Wire slav, den kortaste puls den kan få kan vara väldigt kort och det kan ge problem med responstiden.

E85: svårt att säga, det är ju en fråga för vad som ska ställas och hur det ska ställas. Utan display + knappar blir enheten tätare och mindre, då räcker en grön och en röd LED fint för det hela. Ska det display + knappar på blir det en del mer som ska tätas och packas in.
Skriv svar