433 MHz återkoppling från bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Wedge

433 MHz återkoppling från bil

Inlägg av Wedge »

Hade lite idéer om vad man kunde göra i bilen. Funderade på en 433Mhz-sändare som ska skvallra om lite av varje:
- Motorvärmare på (kolla om 230V i kupéuttaget). Har redan en Nexaplugg för att styra utomhuselen, men saknar feedback på att det verkligen slås på värme.
- Närvaro. En signal var N:te sekund, drift på cigarettändaruttag eller bilens USB. För att t ex tända utebelysning när bilen rullar in på garageuppfarten.

Överös mig gärna med svidande kritik, utbyggnadsidéer eller andra kommentarer av valfri sort.
laban12

Re: 433 MHz återkoppling från bil

Inlägg av laban12 »

Jag har en lampa som tänds när bilen rullar in på uppfarten... fast jag löste det med en vanlig rörelsesensor på lampan. Ett par hundralappar på CO.
Inte lika "roligt" såklart men jag förespråkar oftast den enklaste lösningen.

Du skulle kunna ha tempsensor i kupen så att du innefrån huset ser när det är lagom att gå ut och sätta dig i bilen, eller om du ska sitta kvar och ta en kaffe till inne.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Jag var nog inte tillräckligt tydlig i mitt inledande inlägg, ser jag. Det finns redan (i alla fall på prototypstadiet) ett husautomationssystem som styr delar av elen. Motorvärmaruttaget kan fjärrstyras, men det saknas återkoppling. Man vet inte om fjärrbrytaren uppfattat kommandot. Eller om värmarsladden ens blivit inpluggad.
Därav tanken på en sändare för värmarstatus ute i bilen.
Och sen följde då lite tankar på att utnyttja sändaren lite mer.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag gillar den här idén! Ska kanske skissa på något liknande själv för framtida bruk. :)
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Det låter bra, Korken.
Så kan vi kanske bolla lite idéer och detaljer sen! :)
Funderar på att bara kasta ihop en Arduino, en sändarmodul från DX och en väggvårta, så har jag i princip det som behövs för att övervaka värmaren. Vid uppstart: skicka ett par meddelande i fjärrkontrollsformat a la Nexa. Sen kanske ett "alive"-meddelande nån gång då och då. Borde gå rätt fort att få ihop.

Tempsensorn som laban12 föreslog kan eventuellt få komma med som ett senare påbyggnadsprojekt, inte alls så dumt.
Frågan är bara var man ska mäta för att få en rättvis kupétemperaturavläsning.

Påbyggnad 2: Närvarosignalen, driva med USB-sladd eller cigarettändaruttaget, skicka ett annat "alive" meddelande än det första.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det ville väl vara kuligare med en trancievermodul, det ger helt andra möjligheter.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo en intressant tanke. Men allt borde styras av samma enhet så att den som sänder också är den som tar emot signalen. Arduinon skickar "On" till Nexamottagaren och väntar några sekunder. Kommer det inget svar från elektroniken i bilen så får den göra ett nytt försök, tills det fungerar.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Styrdatorn i huset skickar order till Nexamottagaren, ja. Sen är tanken att husdatorn ska invänta kvitto från bilens sändare, kanske försöka igen ett par gånger om inte värmen slagits på.

Icecap, vad hade du tänkt att man skulle styra i bilen då?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad jag har tänkt på att styra i min bil är min ensak, vad du vill styra beror väl på dig.

Men jag förstår av din fråga att du faktisk inte har det minsta behov av denna fjärrstyrning men mest vill bygga en trådlös grej för byggandets skull och i bilen för att kunde skryta lite. :wink:
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Ungefär så, ja. ;)
Plus att jag behöver (läs: vill väldigt gärna ha) en avläsningsmöjlighet på värmarstatus.

Om du bara vill annonsera att du har egna idéer men inte mer så är det ju upp till dig. Nån fjärrstyrning ser jag inget behov av ännu, men med influenser utifrån kanske jag skulle inse ett behov jag ännu inte känner till. Skulle vara en Nexaplugg inne i kupén för att styra kupévärmaren då. Fast f*n vet om det skulle vara till nån större nytta...
Att bygga om eller bygga till i bilen går bort om det inte är väldigt simpla åtgärder.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

* Temperatur i kabinen.
* Temperatur utanför kabinen.
* Ackumulatorspänning.
* Dörr öppen. (Kan ju tyda på inbrott)
* El från motorvärmare.

Sedan får du väl tänka lite själv.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Eftersom jag inte känner dig alls kan jag tänka själv tills grisar lärt sig flyga, och ändå inte komma på vad du ser för kuligheter i att ha mottagare för att styra de där funktionerna. Helt onödigt, skulle jag säga.
Med en stor skopa fantasi kan jag förställa mig att batteritestet kanske skulle lägga på en kraftig last på kommando, och man mäter upp ett mer rättvisande värde på batteriets kondition. Men annars...? Alla sensorer i övrigt kan pollas med jämna mellanrum och mätvärden skickas från bilen utan att man nödvändigtvis behöver be om det.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det var inte funktioner som skulle styras i bilen, det är data man kan hämta från bilen.

Vad man vill styra i bilen beror på en del.
* Jag kunde t.ex. gärna ha haft en knapp med "tänd kabinbelysningen i bilen" vid ytterdörren då jag bodde i mitt förra hus, när det var natt där var det verkligen natt. Och att då kunde slå på ljuset i kanske 2 minuter eller till dörren blev öppnad ville vara trevligt.

* En fjärr som kan aktivera tutan, perfekt när man letar efter sin bil på en stor parkeringsplats - eller vill skrämma slag på svärmor.

* Lås/lås upp, perfekt när man vill säkra att bilen är låst inför natten eller att man ska in i bilen snabbt och det hällregnar.
Skriv svar