Det är väl en fenomen som numera är utdött iom. de datorer som finns i bilarna. Men jag har sett oscilloskop i bilverkstäder men de var alltid av en specialversion som mätte just vissa saker och allt var inbyggt i en verkstadsvagn.
De blev bl.a. använd för att mäta tändningspunkt och stabiliteten i tändningen. En kompis' bil blev kollat på det vis och utslaget var att strömfördelaren skulle bytas då den var nött slut varför tändningen "vobblade" - men det var i de gamla dagar med brytarspetsar som blev nött osv.
Nu för tiden är det knappast användning av oscilloskop på verkstäder, det finns helt enkelt inget att mäta på, inget som kan skapa mening att mäta med oscilloskop iaf.
Hur mycket det används oscilloskop på verkstäder har jag ingen aning om, men jag gissar att det är ovanligt. Bosch säljer fortfarande oscilloskop för bilservice så vid avancerad bilservice används de nog fortfarande.
Ja man använder oscilloskop på verkstäder idag. (Vad annars...)
Jag själv har ett "vanligt" vilket jag trivs bäst med.
Annars så har stora Autocoms diagnos inbyggd oscilloskops funktion.
Likaså VW´s VAS 5051 har oscilloskops funktion kanske också VAS 5052. Och den är även
kopplad ihop med guidad felsökning så man går steg för steg vid felsökning av signaler.
Har för mig att Bosch auto diagnos och TechnoTest diag också har oscilloskops funktioner.
Största problemet med dom flesta diagnos instrument med oscilloskops funktion är att det
är en funktion som inte är prioriterad, vilket medför att det oftast är några fasta värden
för tid och spänning. Samt att det är eftersläpningar.
Och såg nu senast i katalogen för firman Cargo som säljer el delar för bilar att dom sålde Hameg skop.
Min uppfattning är att det är riktigt svårt att hitta en verkstad som verkligen vet vad de håller på med när
det gäller elektriska fel. De kollar felkoderna och byter delar tills det funkar typ.
Jag har haft en hel del problem med "check engine" på min gamla 900. Verkstan bytte lambdasonden två gånger, felet kom tillbaka efter ett tag. Sen bytte jag luftmassemätaren och då fungerade det.
Läste på lite om hur lambda-signalen ska se ut, var sugen på att släpa ut oscilloskopet och titta för att se om
det stämde. Men det blev aldrig av tyvärr.
Nu lyser Check Engine ibland på 9-5:an. Nästan alltid när jag har släpkärra inkopplad, annars ibland. Har vart mer ofta, nu är det mer sällan. Ofta lyser den när det är fuktigt. Felkoden är något med tändkassetten säger de flesta verkstäder, kortslutning mellan something something.
Fast när jag läste på lite så känns det som att det kan vara tändkassetten ELLER skavt/kortis nån annanstans.
Fast jag tror nog mer på tändkassetten. Men bilen går ju precis som den ska. Borde byta tändkassett dock.
...nu spårade jag nog bort från topic lite...
kricka skrev:Ja man använder oscilloskop på verkstäder idag. (Vad annars...)
Jag själv har ett "vanligt" vilket jag trivs bäst med.
Annars så har stora Autocoms diagnos inbyggd oscilloskops funktion.
Likaså VW´s VAS 5051 har oscilloskops funktion kanske också VAS 5052. Och den är även
kopplad ihop med guidad felsökning så man går steg för steg vid felsökning av signaler.
Har för mig att Bosch auto diagnos och TechnoTest diag också har oscilloskops funktioner.
Största problemet med dom flesta diagnos instrument med oscilloskops funktion är att det
är en funktion som inte är prioriterad, vilket medför att det oftast är några fasta värden
för tid och spänning. Samt att det är eftersläpningar.
Och såg nu senast i katalogen för firman Cargo som säljer el delar för bilar att dom sålde Hameg skop.
Okej.
Och I vilken utsträckning använder du det? Känns som om det skulle vara en ypperlig att testa elektriska komponenter med. Om man vet vad man ska titta efter
Lite svårt att specca vad jag mäter på, men jag använder det till allt möjligt, tyvärr inte så lång utsträckning som jag skulle vilja, detta eftersom el/krets schema mest täcker kablage/kopplingar mellan moduler. Så när det krånglar får man leta i dokument samt modulens tillverkares hemsidor, samt i värsta fall lyfta på locket och titta var pinnarna tar vägen.
adent skrev:Min uppfattning är att det är riktigt svårt att hitta en verkstad som verkligen vet vad de håller på med när
det gäller elektriska fel. De kollar felkoderna och byter delar tills det funkar typ.
Det gäller inte bara bilverkstader, när jag jobbade som hushållsreperatör köpte man ett nytt kretskort till en MIELEdisk (6000kr) istället för att byta den väldigt uppenbart sprängda kondingen vid nätaggregatdelen.
När kompisens lägenhetsfönster sprack byttes hela fönstret, hakades av från gångjärnen, inte bara rutan. och det är inte de där specialfönsterna med argon i.
Skulle inte förvåna mig om vi snart ser dagen när man river hela huset och sätter dit ett nytt istället för att måla om i det.
Det som är synd när det gäller fel på bilar är att det nästan aldrig går att reparera något utan att byta något.
För alla sensorer är till 99% fyllda med epoxy, för kunde man serva te.x. gasspjäll genom
att öppna dom att rengöra dom. Men nu har dom börjat nita ihop dom och öppnar man dom försiktigt
så sitter det fjädrar som lostnar, och kräver ganska mycket jobb med bundband runt för att återmontera ihop det.
Det är byggt för att inte gå att reparera. EGR ventiler, trycksensorer allt limmat, fullt med epoxy och nitat.
Det är ibland på te.x. kombi instrument paneler där 32 pinnars kontakternas lödningar spricker för att avbelastning
saknas. där går det att löda om pinnarna försiktigt och få ihop det. Eller nyare bilar med lysdiods blinkers, när diodrarna
går sönder har dom lagt kretskortet så nära plasten som går, och sedan värmt/svetsat ihop det. Så det går inte att såga isär och limma.
Känns lite gnällig allt det här, men när man har kunskapen och utbildningen att reparera det som går sönder.
Men så är det byggt för att det absolut inte ska kunna repareras. Av 30st fel på ett fordon går kanske två på sin höjd tre fel att reparera,
och då ibland så råkar det vara för att någon i Kina säljer något special verktyg eller special del som ingen annan skulle vilja tillverka.
Vi är redan framme i den delen i teknikens ålder, där man kommer fram till ett fel på en bil där en ny del/komponent kostar 18 000kr.
Och bilen kanske har en total värde på 20 000kr. Men delen är kodad/chassie nr låst så det går inte köpa en del på skroten.
Och då hamnar bilen också på skroten. (En del kodningar går ibland att hacka på bilen, men hur många verkstäder hjälper till med sånt. Får man ens det!)
Bra länk, dock tolkar jag mycket av deras felsöknings info som gjorts på vw och audi som långa omvägar för att felsöka, mätningarna går att göra igenom dom flesta kompetenta bil diag instrument, utan att behöva göra mer än att plugga in datorn och köra några hundra meter.
Men i och försig har man ett oscilloskop och inte tänkt köpa något instrument/interface för att felsöka bilar. Så går det ju. Dock blir det ändå problem om man ska radera inlärningsvärden, felkoder och släcka varnings indikeringar.
kricka: Jag förstår vad du menar (om oservicevänlighet).
Farsans förra SAAB (9-5 -99) hade några sådana, först och främst hade vi den klassiska "tappade segment på displayen" som bestod av att man snålat in på en kontakt och pressat(!) en flatkabel och lite lim mot PCBt... Ett annat fel som inte var så ovanligt var att en av "flödesriktaren" i ACn gick sönder för att stegmotorn var för stark och knäckte sin axel, verkstadslösningen var att plocka isär HELA instrumentpanel och AC för att byta det blocket, snabblösningen från tredjepart var en plast/metalldel man trädde över det hela efter att ha monterat bort ett par kåpor...
SAAB´s och Audi´s Tappa segment sjuka är ju klassiker.
Lite OT kanske:
När vi ändå är inne på felsökning på fordon, hade en en bil (fiat) som varit
runt på andra ställen, inget hade hittat något fel. I grunden får vi säga att ett konstruktions fel/svaghet visade sig.
En standard bosch common rail tryck sensor för bränslet som gått sönder.
Vilket resulterade i kortslutning i sensorn för matningen på 5v från styrdonet (2.5A osäkrat).
Då gick en bana på kretskortet sönder i motorstyrdonet. Nytt styrdon kostade 9000kr
Och den som satt i bilen var nitat samt limmat längs kanterna. Men det gick att laga med en liten bygel.
Alltid roligt att dokumentera när man hittar lite udda fel, men ändå reparerbara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.