Hur dimmrar jag LÄTTAST LED-arbetsbelysningen på bilen?
Exempel:
Har 4st 18W på taket som jag vill ska "glöda"(kanske 10-20%) tills jag slår till helljuset då de skall gå upp till 100%
LED 12V dimmer?
Re: LED 12v dimmer?
Man brukar använda PWM då det är det mest energieffektiva. Samtidig är det inte ovanligt att vita LED färgändras om man drar en låg DC-ström genom dom.
Så jag hade rekommenderat en PWM-lösning där drivtransistorn kan styras till helt på när det är dags.
Men vad du menar med "lättast" är ganska oklart för mig, menar du i betydelsen att någon ska bygga allt åt dig?
Så jag hade rekommenderat en PWM-lösning där drivtransistorn kan styras till helt på när det är dags.
Men vad du menar med "lättast" är ganska oklart för mig, menar du i betydelsen att någon ska bygga allt åt dig?
Nej inte alls så att någon annan skall bygga detta åt mig. Men kanske beskriva lite mer ingående hur det skall gå till rent praktiskt och även vilka komponenter för pulsbreddsmoduleringen
prova att koppla in ett motstånd i serie med LED-lampan. Prova olika stora som t.ex. 10 ohm, 20 ohm, 50ohm 5 watt borde räcka.
Parallellt med motståndet sätter du en strömbrytare som kortsluter motståndet för full ljusstyrka.
Parallellt med motståndet sätter du en strömbrytare som kortsluter motståndet för full ljusstyrka.
-
Frågan är hur arbetsbelysningen är konstruerad. Har den aktiv strömbegränsning så kommer den att göra allt för att försöka hålla uppe strömmen till det värde den är konstruerad för. Att då försöka sänka strömmen med resistorer är ingen höjdare.
Pwm kan också vara lite problematiskt i vissa fall med strömbegränsningar, då det gäller att strömbegränsningen är nog snabb.
Pwm kan också vara lite problematiskt i vissa fall med strömbegränsningar, då det gäller att strömbegränsningen är nog snabb.
Motståndet skall sätta ev. inbyggd elektronik ur spel och sänka ljusstyrkan. Troligen lyser den svagare men en liten risken finns även att den stänger av helt men det hoppas vi på att den inte gör. Dessutom tar det ju bara några minuter att prova om det funkar eller inte.
Får väl ta en tur till Kjell&Co och köpa mig en PWM och prova. Det värsta som kan hända är ju att det går sönder