Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Electricguy: Är det inte 230V på sockerbiten? En bekant bytte för många år sedan en STK i en kompakt stereo. 500 kr, gissa om han var nervös när han startade upp.
Nyfiken på hur du gör kretskort. Ser ut som en lamineringsmaskin?NSP skrev:Kortet etsade jag hemma.
Gizmo- Joo jag kör med toner transfer metoden. Ritar först kortet i Eagle sedan skriver jag ut layouten på fotopapper. Skrubbar rent kretskortslaminatet med en "stålboll", lägger utskriften mot laminatet och kör det genom en lamineringsmaskin ca 15 gånger. Sedan för att vara på säkra sidan så värmer jag också kortet mot spisplattan en aning.
Lägger sen kortet i varmt vatten ca 30 min och gnider bort pappret. Sedan är det bara att etsa. Funkar fantastiskt bra. 
Edit: Jag har också gjort ett dubbelsidigt kretskort, enligt ovanstående metod, med mycket bra resultat.

Edit: Jag har också gjort ett dubbelsidigt kretskort, enligt ovanstående metod, med mycket bra resultat.
- Electricguy
1802, tja, men det är en sockerbit specad till 600VAC. Så det är inte någon större fara.. Och varför ska man pilla där övh.?
STK hybrider VAR dyra.. Nu är dom inte det..
STK hybrider VAR dyra.. Nu är dom inte det..
- Klas-Kenny
Gjorde ett helt gäng med små labbsladdar med "IC-hooks" 
Här är de In Action: (mobilkameran gillade inte riktigt ljuset här
)
Gillar verkligen sådana klämmor, riktigt användbara. I det här fallet är de perfekta eftersom att man kan trycka in anslutningspinnar in i dem och få en kanonstabil anslutning utan risk för att de kortsluts mot varandra eller liknande

Här är de In Action: (mobilkameran gillade inte riktigt ljuset här

Gillar verkligen sådana klämmor, riktigt användbara. I det här fallet är de perfekta eftersom att man kan trycka in anslutningspinnar in i dem och få en kanonstabil anslutning utan risk för att de kortsluts mot varandra eller liknande

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Syrrans knoddar vill bara ha pengar till jul och jag ville göra något lite roligare än att lägga pengar i ett kuvert. Så jag hittade en rolig grunka på Thingiverse som jag ritade om så att det finns plats för lite pengar. Lådan går bara att öppna om man håller den på rätt sätt. Här är en video av originalet som visar hur den fungerar:
Ljusmikrofon räcker inte
. Jag vill ha en magnetfältmikrofon med. Provade först ett litet relä. En stark magnet gav utslag. Och relät funkar för ljud med eller utan magneten på. Provade sedan med en analog vu-mätare. Den verkade känsligare, och hade lite fjäder svängningar. Jag jagar vidare efter spole utan feritkärna. Slakta en högpratare kanske? Eller linda nått eget med nån eller några dm diameter. Skall även försöka fixa en svängningskrets som matar en spole. Lite metalldetektor stuk.

- Klas-Kenny
Provade på att bode-plotta med scopet enligt Dave Jones senaste video. 
Mäter på ett enkelt högpassfilter av bara ett 2k motstånd och en 100nF konding.
Fungerar ju utmärkt!

Mäter på ett enkelt högpassfilter av bara ett 2k motstånd och en 100nF konding.
Fungerar ju utmärkt!

- Electricguy
Ett LJUS!

Hittade ett par värmeljus och ett par vanliga ljusstumpar.. Så jag fick för mig att göra ett eget ljus. så jag sågade av botten på en stor gammal konding, som fick utgöra "formen" I kondingen hittade jag även avlånga bomullsbitar, som fick bli vekar. Det hela smältes med en värmepistol... Och ja.. Det funkar fint! Det brinner med 2st ca 10-13cm höga lågor, ryker like svart och ger en helvetes massa värme..

Hittade ett par värmeljus och ett par vanliga ljusstumpar.. Så jag fick för mig att göra ett eget ljus. så jag sågade av botten på en stor gammal konding, som fick utgöra "formen" I kondingen hittade jag även avlånga bomullsbitar, som fick bli vekar. Det hela smältes med en värmepistol... Och ja.. Det funkar fint! Det brinner med 2st ca 10-13cm höga lågor, ryker like svart och ger en helvetes massa värme..

- Electricguy
Njae..
Men det skulle vara häftigt! ett oscillerande ljus som ligger runt 200Hz skulle vara kul.. Satan vad folk skulle börja fundera.. 

- Electricguy
Inpirerad av en kabel som Sparkfun säljer ( https://www.sparkfun.com/products/11579 ) så byggde jag en egen variant. USB till stiftlist och DC plugg

Har har äntligen (tack vare malx) fått tummen ur och börjat montera min 3D-skrivare. 
Bara elektroniken, extrudern och x-bandet kvar att montera. Elektroniken går före de två sista då ett litet problem kan ha uppstått med att drivremmen tar i extrudern.
Tack till malx som skrev ut alla delar för att montera den! Vart lite Pimp då en färg tog slut

Bara elektroniken, extrudern och x-bandet kvar att montera. Elektroniken går före de två sista då ett litet problem kan ha uppstått med att drivremmen tar i extrudern.
Tack till malx som skrev ut alla delar för att montera den! Vart lite Pimp då en färg tog slut

Tänkte lyssna på 230Y 50Hz från en LED med min ljusmikrofon. Vanlig och/eller ir. Räcker det med 2 LED och 2 motstånd? Kommer nog för säkerhets skull anv 12V ac adapter(gammal modem adapter). Kan man köra 1 LED och ett motstånd? Vilka resistor värde gäller för 230V respektive 12V(säkert ett par V mer i praktiken). Kommer även att "lyssna" efter nollgenomgången via dator/mikrokontroller, och göra dimnings experiment. Då med halvledarrelä SSR. Har byggt in mitt halvledarrelä i en typ sån här
inte exakt samma.

+
+
=
Mjo, lite bättre blev det allt