Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

3mm (eller 1mm/100VDC) brukar man väl räkna på MED lödmask, ännu mera om man är utan.

Men ett sätt så att du kanske kan klara dig undan ifrån att göra ett nytt kort är ju om du kan fräsa spår mellan ledarna, eftersom att luft ger väldigt mycket bättre isolation.
1802

Inlägg av 1802 »

Projekt bakmaskinugn på börjat. Motor kommer inte att anv. Men jag fick nog lossa varenda skruv för att få ur motorn :-( . 3 fasare med 10uF konding. Ca 50-100W motor. Klingar bra med 100uF/kW. Lite konstigt att maskinen har både relä och triac. Värmeslingan anv triac. Men jag tyckte det var enklare att trigga relät. så jag flyttade en sladd. Efter lite meck kom jag på att det räcker att jorda reläts spole, så drar det. Så jag skall prova en enkel termostat byggsats. Med lite tur kan jag anv den inbyggda tempgivaren. Displayen visar nått error. Men den och knapparna får bli ett framtida problem. Jag vill bara ha en temp kontrollerad ugn. En kopp choklad blir nog första offret...

Funderar på om en gammal mikro (mekaniskt drev till tiden) kan ge timer och PWM(med lååång pulstid). Kan sänka effekten. Behöver även lugna ner min riskokare.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Byggde äntligen klart denna lilla laddningsregulator. Eller egentligen är det bara en komparator som tänder
en lampa när spänningen blir över ~14v och släcker den igen när den sjunker under ~12,5v. Har haft den
stående på breadboard i ett par månader nu... :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ruggigt med en lågbudget regulator! :D Kylplåten är ju så tunn så att man kan vika den för hand.
1802

Inlägg av 1802 »

Provade den elektromekaniska styrningen till micron. Bara en prppp smälld :vissla: . Som visade sig vara bytt till en automagisk. Det är nog i elverkstan den behövs mest... Kortaste PWM tid ca 5 sek. Jag får klocka nån dag. Nu behöver jag en låda, så den kan anv permanent. Om riskokaren går från kok till varmhållning, får det bli en träkil :D . Timer med pling blir nog bra. Jag kokar riset i 2 steg, med sköljning efter steg 1. Steg 1 utan övervakning. Under steg 2 fixas köttbit och grönisar :mrgreen: (nuke i kopp). Enheten kanske också kommer till pass på brödmaskinugnen. Kommer den att lugna ner hysterensen?
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Electricguy: Det har jag faktiskt aldrig tänkt på innan att det är olika tjocklek på tab:en på olika komponenter. Man lär sig nåt nytt varje dag :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Hehe jodå, tex. en 7805 är ett par tre kronor billigare i det där utförandet än den bättre med tjockare kylplåt och lite bättre kvalitet över lag.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Ja, jäklar det var inte lite det skiljde... :shock:
IMG_1182.jpg
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En Hackvision konsoll.. Bra & ha när man vill spela lite retro spel :P
Senast redigerad av Electricguy 1 december 2012, 14:40:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Det här videoklippet har tagits bort av användaren...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Var tvungen att ladda om det.. Nåt muppade till så att videon inte spelades korrekt.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Gjorde klart min hörlurshållare. Den finns att ladda ner på Thingiverse om ni vill skriva ut en egen. (featured, yay! :) )
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Här är ett gammalt litet projekt. Det är det första som jag någon sin lödde ihop själv! :D
Jag och pappa byggde denna förstärkare när jag var mellan 8-9 år gammal. Hittade den i en låda på vinden.. Har bytt ut volym potten som var helt förstörd.. Och dammat av den en del. Annars är den som den såg ut för ca 12 år sen :)
Bild
1802

Inlägg av 1802 »

Electricguy: Ser ju lagom farlig ut. Men du tycks ha överlevt. Är det en STK? Lagom kul när de pajjar, dyyyrt.

Kopplade ur en vintage 3-fas tvättmaskin. Toppmatad, med separat centrifugdel. Borde skicka den på tippen. Men den kanske blir bord till den något nyare frontmatade saken. Och kanske ett skåp(utrensad). För bättre arbetshöjd.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

farlig vette fan.. den ligger bara på ca 32V ut. Har du så dålig skärm så att du inte ser vad det står på bilden? :wink:
Dom modulerna kan hittas äckligt billigt på eBay.
Skriv svar