220 Volts glödlampa på 12/24 volt?
220 Volts glödlampa på 12/24 volt?
Tänk er att man sätter lampan i ett ganska mörkt rum.
En sådan här tex :
http://www.jula.se/lyktlampa-e27-250-lm-420110
Och smäller på 12 eller 24 volt, borde man kunna se tråden iallafall glöda lite?
Behöver bara få tråden att glöda tillräckligt för att man ska kunna se det.
Ett helt onödigt projekt men ändå.
Finns säkert 12 volts lampor utformade som dessa men nu vill jag inte ge 200 kr för en sådan lampa.
Som säkert kommer hamna i "bra o ha" lådan efteråt ändå.
En sådan här tex :
http://www.jula.se/lyktlampa-e27-250-lm-420110
Och smäller på 12 eller 24 volt, borde man kunna se tråden iallafall glöda lite?
Behöver bara få tråden att glöda tillräckligt för att man ska kunna se det.
Ett helt onödigt projekt men ändå.
Finns säkert 12 volts lampor utformade som dessa men nu vill jag inte ge 200 kr för en sådan lampa.
Som säkert kommer hamna i "bra o ha" lådan efteråt ändå.
Re: 220 Volts glödlampa på 12/24 volt?
Med "Wien's displacement law" kan man räkna ut vilken färg som kommer att stråla ut.
Lmax * T = b
Lmax - Våglängd med störst styrka [m]
T - Temperatur [K]
b - 2,8977685(51)*10^-3 [m·K]
En differentialekvation mellan ingående elektrisk effekt och värmeavledning borde ge svartkroppstemperaturen som enligt ovanstående ger våglängdsmaximum. Det behövs kortare våglängd än 750 nm för att det ska synas. Så risken är väl att lampan lyser, men du kan inte se det
Lmax * T = b
Lmax - Våglängd med störst styrka [m]
T - Temperatur [K]
b - 2,8977685(51)*10^-3 [m·K]
En differentialekvation mellan ingående elektrisk effekt och värmeavledning borde ge svartkroppstemperaturen som enligt ovanstående ger våglängdsmaximum. Det behövs kortare våglängd än 750 nm för att det ska synas. Så risken är väl att lampan lyser, men du kan inte se det

Jag provade med en halogenlampa häromdan, man såg precis att den glödde när jag kom uppåt 30 Volt. Innan dess inget synligt.
Varför tror du att en sådan kostar 200:-?XCore skrev:Finns säkert 12 volts lampor utformade som dessa men nu vill jag inte ge 200 kr för en sådan lampa.
15:- skulle jag tippa.
Glödspänning, när man har spänning på en lampa när den inte skall lysa, för att den skall tändas snabbt utan att gå söndertx när man discoblinkar eller har ljusskyltar, är runt 20-30V.
Sen är nog lampor konstantströmsenheter även om de är designade för att få en viss ström med en viss nätspänning.
Jag driver all min (230V) julbelysning med en 110 v transformator. Starkare än så kan det inte vara om julmysläge är målet. Till en annan belysning har jag en vridtrans. för att erhålla 80-90V.
Men detta är ju ganska tung och otymplig teknik. Finns det någon liten och passande elektronikpryl
Men detta är ju ganska tung och otymplig teknik. Finns det någon liten och passande elektronikpryl
Sladdimmer, men ser den inte lite tråkig ut jämfört med en vridtranformator.
Vid närmare eftertanke dessutom, är inte 190:- lite mycket för en liten sladd med lite billig elektronik inne i en plastbehållare. Bygger man inte sånt själv?

Köpt på Clas O på 60-talet. Japansk kvalitet!
Vid närmare eftertanke dessutom, är inte 190:- lite mycket för en liten sladd med lite billig elektronik inne i en plastbehållare. Bygger man inte sånt själv?

Köpt på Clas O på 60-talet. Japansk kvalitet!
Det var minsann på den tiden när CO hade vettiga grejjer.