Sajo styrsystem
Sajo styrsystem
Är det nån som kört ett Sajo nån gång? Tror det heter nåt på 400. Vad klarar det av och vad klarar det inte av?
Re: Sajo styrsystem
Det är nog ASEA-NUCON-400.
1:a generationens CNC.
Är det något speciell funktion du funderar över?
1:a generationens CNC.
Är det något speciell funktion du funderar över?
Klarar nog av det mesta. Men det är ju en helt annan programmering än Heidenhain dialogMatsN skrev:Är det nån som kört ett Sajo nån gång? Tror det heter nåt på 400. Vad klarar det av och vad klarar det inte av?
Iso programering då antar jag? Eller har den en typ av dialog? Har den cykler eller är det handknacka allt som gäller?
Ren ISO-kod utan dialog. Fasta cykler kan den säkert ha (dock inte med någon form av grafikstöd). Det vet nog Säter bättre
Fasta cykler eller inte. Handknackning är det ju hur som helst om man inte kör CAM
Ett för sin tid mycket kompetent styrsystem. Men kravet är nog att man är duktig på sin ISO-kod eller kör CAM (man bör i och för sig kunna sin ISO-kod hyfsat även då)
Fasta cykler eller inte. Handknackning är det ju hur som helst om man inte kör CAM
Ett för sin tid mycket kompetent styrsystem. Men kravet är nog att man är duktig på sin ISO-kod eller kör CAM (man bör i och för sig kunna sin ISO-kod hyfsat även då)
Enbart ISO, ingen dialog.
Jag vill minnas att det finns ganska mycket fasta cykler.
Det finns några olika generationer också.
Enbart den senaste har bildskärm.
Jag vill minnas att det finns ganska mycket fasta cykler.
Det finns några olika generationer också.
Enbart den senaste har bildskärm.
Har inte knackat iso sen utbildningen -99 bla. Är lite skadad då jag kört Heidenhain mest och tycker det är ett lättjobbat system. Väntar även på ett pris på en Deckel Maho 600 med just Hh som kan bli bra pris på då den stått i ett hörn på en verkstad i en massa år.
http://www.blocket.se/jonkoping/Fras_Sa ... ca=1_9&w=3
Är den maskinen om nån annan skulle va intresserad. Den fungerade då den ställdes undan men lär nog behöva en genomgång.
Är den maskinen om nån annan skulle va intresserad. Den fungerade då den ställdes undan men lär nog behöva en genomgång.
- Mizzarrogh
Synd man inte har riktiga lokaler ännu... Men skulle åas behövt något större som kan ta motorblock.
Det mest realistiska, om man inre är van vid ISO-kod, är att lägga krutet på ett lättanvänt CAM-program.MatsN skrev:Har inte knackat iso sen utbildningen -99 bla.
Då spelar det ingen roll vilket konstigt styrsystem man har.
Huvudsaken är att det klarar cirkulärfräsning, helix, mm.
Men har man Heidenhain så kan man ju köra både och. det är ju hemskt enkelt system om man ska köra mindre program. Men helt klart den dan jag får en egen maskin kommer det köras cad/cam. Men där har man en hel del att lära, typ allt. Autocad kan jag rita med i 2D men 3D har jag aldrig använt.
2D och Autocad kommer du långt med.
Ska du däremot fräsa friformsfräsning, dvs. 3D, då är nog NUCON-400 inte rätt system.
Ska du däremot fräsa friformsfräsning, dvs. 3D, då är nog NUCON-400 inte rätt system.