Lysdiod som allmänbelysning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Lysdiod som allmänbelysning

Inlägg av PHermansson »

Vet att frågan har varit uppe förut och att man då konstaterat att led's inte gör sig som takbelysning. Utvecklingen går ju dock framåt så jag är lite nyfiken på att testa. Jag har testat vita 10mm dioder med 80000mcd till lite spotbelysning och så och de lyser verkligen starkt, dock begränsad strålningsvinkel på 10 grader (blev klart bättre efter att toppen på dioden sågats av :).
Det jag funderar på är om jag räknar rätt när jag tänker att 80000mcd = 80cd? Enligt Elfa's faktablad ger en 100W glödlampa 120cd, vilket gör att säg 10 st 80000mcd's dioder skulle ge ett ganska kraftigt ljus? Dioderna finns här: http://kundweb.netatonce.com/~u24465/
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Candela är ett mått på den absoluta ljusstyrkan i en viss punkt i en viss riktning från ljusskällan. Genom att fokusera ljuset med linser eller speglar kan även en svag ljusskälla få ett högt cd-värde.

Lumen är den totala ljusmängden från en ljusskälla (oavsett riktning).

En diod med 10 graders vinkel med 80 cd, har naturligtsivs ett *mycket* lägre Lumen värde än en glödlampa på 120 cd som lyser (i princip) runt om !

T.ex så skulle det antagligen gå åt mängder med LEDs för att ersätta en vanlig 60W glödlampa i en rundlysande takbelysning (typ "vardagsrum").
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag får det till att din diod täcker 0,8% av en tänkt svär. Så det går åt många för att motsvara en glödlampa.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

187 och en halv LED, om jag räknar rätt... :-)

(1/0.008) * (120/80).

Nu lyser ju inte en glödlampa "bakåt" (där gängan sitter), så det blir inte helt rätt, säg ca 150 LEDs.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> PHermansson

Om du ska lysa upp något, är det snarare Luxeon-lysdioder eller motsvarande du behöver. De finns i effekter 1,3,5 W och kan köpas både i färg och i olika ljustemperaturer.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag är oxå inne lite på detta med LED belysning. Troligen kan det vara ganska avgörande hur armaturen serut.

Dom ficklampor som finns med led lyserupp helt OK, i en lite cirkel. Så ett större antal av dessa borde vara tillärkligt. Typ 100st eller så.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Lånar tråden lite för en fråga.
Finns det rgb luxeon?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

OT

Detta med luxeon, varför inte bara göra en 20W direkt. Är väl precis som med processor industin; höja det med några Mhz åt gången och ta hutlösa priser för det..
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det intressanta är väll varför någon köper de dyra snabbaste CPU'erna som i alla fall ingen behöver...

Men, jag tror inte att det går till på det sättet. Hastigheten styrs nog till största delan av vad den aktuella processteknik tillåter från en tid till en annan. Visst, det ligger säkert en del marknadsföring i det också, men då mer i ett kortare perspektiv.

Och Luxeon gör säkert så ljusstarka LEDs som det finns en marknad som vill betala för dom tillåter.

En fördel med vanliga lampor jämfört med LEDs för belysning, är att rätt spänning redan finns framdraget i alla rum... :-)
Micket
Kontakt:

Inlägg av Micket »

http://led.linear1.org/lumen.wiz
Denna är rätt händig

En sådan liten diod du har kommer upp i 1.9 Lumen
Och som det står på sidan så ligger en 100W lampa på 1750
Även om man tar i underkant så känns det som om det krävs en hel del dioder
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Appropå LED som ersätter vanliga lampor så har Conrad ett par intressanta lösningar... :)

Bland annat så har de Högvoltslysdioder som sitter monterade i en vanlig lamp sockel.
De finns i olika färger och kan ge ända upp till 130 Lux i en vinkel av 10 grader, drar cirka 20W.

Hur bra dom är har jag ingen aning om! :?

Kanske så är vanliga IKEA lågenergi att föredra??? :oops:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

en fördel med leds är ju att du kan placera en stor mängd i taket då den inte kräver någon speciellt stor värmealedning = dom tar lite plats på höjden.

På detta sätt kan du ljussätta rum på ett härligt sätt med ett väldigt jämt ljus som inte ger så mycket irriterande skuggor.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Meduza

Lysdioder gör nästintill lika mycket värme som en halogenlampa relativt ljusflödet. Sen tillkommer strömbegränsning. Så fördelen blir isåfall bara att man kan sprida ut värmekällorna som fler mindre enheter.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

ja det var just det jag menade, att man kan sprida ut dom så mycket att man inte behöver någon speciell värmeavledning på dom enskilda ställerna.

Det gör dock att man måste dra en helvetisk massa kablar :p
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

LED takbelysning på bottenvåningen ==> golvvärme på övervåningen ? :-)
Skriv svar