Temp-motstånd till bilen
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 30 november 2012, 20:13:37
Temp-motstånd till bilen
Hallå!
Mitt första inlägg på detta forumet!
Jag har en VW Passat -00 som värmen i kupén har slutat fungerat i. Jag misstänker att tempgivaren som sitter innanför ett litet galler i kontrollpanelen för klimat är boven. Jag har tagit isär kontrollpanelen förut och lött bort det lilla motståndet och försökt ohmmätt på det, men inte fått fram något ohmvärde. Betyder det att den är "kaputt" då?
Efter lite googling så har jag kommit fram till att det nog är ett PTC-motstånd, men frågan är då bara vad det ska vara för ohmvärde. Någon som har någon gissning?
Så här ser det ut: Det är ungefär 3x2mm stort.
Tack på förhand!
//Patrik
Mitt första inlägg på detta forumet!
Jag har en VW Passat -00 som värmen i kupén har slutat fungerat i. Jag misstänker att tempgivaren som sitter innanför ett litet galler i kontrollpanelen för klimat är boven. Jag har tagit isär kontrollpanelen förut och lött bort det lilla motståndet och försökt ohmmätt på det, men inte fått fram något ohmvärde. Betyder det att den är "kaputt" då?
Efter lite googling så har jag kommit fram till att det nog är ett PTC-motstånd, men frågan är då bara vad det ska vara för ohmvärde. Någon som har någon gissning?
Så här ser det ut: Det är ungefär 3x2mm stort.
Tack på förhand!
//Patrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 30 november 2012, 20:13:37
Re: Temp-motstånd till bilen
Upptäcke att det fanns två olika storlekar på PTC-motstånd och gjorde ett urval på 3.2x2.5mm och fick då två stycken att välja mellan. Kan det vara någon av dessa?
//Patrik
//Patrik
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 30 november 2012, 20:13:37
Re: Temp-motstånd till bilen
Ingen som har någon idé? Inte ens kan bekräfta frågan om ett sånt där motstånd är trasigt om man inte kan mäta fram något värde?
//Patrik
//Patrik
Re: Temp-motstånd till bilen
Får du avbrott eller kortslutning är det antagligen sönder eller iallafall inte ett motstånd.
Är du säker på att det är ett PTC, NTC är mycket vanligare till temperaturmätning.
Ett PTC-motstånd brukar ändra resistans ganska lite upp till en viss temperatur, omslagstemperaturen, där den ökar väldigt mycket, alltså väldigt olinjärt.
Är du säker på att det är ett PTC, NTC är mycket vanligare till temperaturmätning.
Ett PTC-motstånd brukar ändra resistans ganska lite upp till en viss temperatur, omslagstemperaturen, där den ökar väldigt mycket, alltså väldigt olinjärt.
Re: Temp-motstånd till bilen
Ytmonterade kondensatorer kan också se ut ungefär som den på bilden.
Är komponenten en kondensator får du inget utslag (med multimeter) såvida det inte är mycket hög kapacitans, och sedan skall utslaget gå tillbaka till noll om den är hel.
En temperatursensor skall du kunna mäta med en multimeter (resistansmätning) oavsett om det är NTC eller PTC.
PTC-motstånd har mycket låg resistans i kallt tillstånd (5-10-tal Ohm) och resistansen ökar mycket snabbt då det blir varmt.
Denna funktion användes tidigare till att avmagnetisera färg-TVbildrör med.
Därför brummade det till kraftigt i bildröret då man startade TV:n i kallt tillstånd.
NTC-motståndet är högohmigt i kallt tillstånd, (10Kohm eller mer) men minskar i resistans med uppvärmning.
Reservation för resistansvärdena eftersom det finns många varianter!
Att göra felsökning på din kupévärmare kräver nog ett kopplingschema, eller också att du har en otrolig tur.
Det har hänt att jag hittat fel på saker utan att ens veta hur grejen funkar, men då har det funnits komponenter som det var synliga fel på.
Ibland kan man ha tur att först hitta felaktiga komponenter och sedan oturen att de nya komponenterna också pajar när man provar, dvs det fanns fler defekta komponenter.
Hoppas att jag inte gjort dig missmodig, jag bara berättar av egen erfarenhet.
Rekommenderar att du talar med en bilmekare med erfarenhet av just ditt problem.
Är komponenten en kondensator får du inget utslag (med multimeter) såvida det inte är mycket hög kapacitans, och sedan skall utslaget gå tillbaka till noll om den är hel.
En temperatursensor skall du kunna mäta med en multimeter (resistansmätning) oavsett om det är NTC eller PTC.
PTC-motstånd har mycket låg resistans i kallt tillstånd (5-10-tal Ohm) och resistansen ökar mycket snabbt då det blir varmt.
Denna funktion användes tidigare till att avmagnetisera färg-TVbildrör med.
Därför brummade det till kraftigt i bildröret då man startade TV:n i kallt tillstånd.
NTC-motståndet är högohmigt i kallt tillstånd, (10Kohm eller mer) men minskar i resistans med uppvärmning.
Reservation för resistansvärdena eftersom det finns många varianter!
Att göra felsökning på din kupévärmare kräver nog ett kopplingschema, eller också att du har en otrolig tur.
Det har hänt att jag hittat fel på saker utan att ens veta hur grejen funkar, men då har det funnits komponenter som det var synliga fel på.
Ibland kan man ha tur att först hitta felaktiga komponenter och sedan oturen att de nya komponenterna också pajar när man provar, dvs det fanns fler defekta komponenter.

Hoppas att jag inte gjort dig missmodig, jag bara berättar av egen erfarenhet.

Rekommenderar att du talar med en bilmekare med erfarenhet av just ditt problem.
Re: Temp-motstånd till bilen
Det är inte ovanligt att man använder en diod motsvarande 1N4148 som tempsensor för klimatanläggningar. Dioden har en bättre kurva (nästan linjär) än ett NTC motstånd och är därför lättare att jobba med.
Jag vill inte kritisera dina bilder men det är inte uteslutet att det är en diod.
Jag vill inte kritisera dina bilder men det är inte uteslutet att det är en diod.

-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 30 november 2012, 20:13:37
Re: Temp-motstånd till bilen
Tack så hemskt mycket för era svar! Oerhört uppskattat!
Kollade på sådana dioder på ELFA och det var garanterat inte en sån, enligt vad jag kunde uttyda på bilderna.
Hehe Ja, det är svårt att fotografera något som är så otroligt litet.
//Patrik
Kollade på sådana dioder på ELFA och det var garanterat inte en sån, enligt vad jag kunde uttyda på bilderna.
Hehe Ja, det är svårt att fotografera något som är så otroligt litet.

//Patrik
Re: Temp-motstånd till bilen
PTC motstånd har definitivt inte alltid en brant kurva! De är ganska vanliga med kurvor rimligt NTC-motstånd - fast tvärtom såklart.
Den mojäng som är bortlödd kan vara NTC som PTC - men jag skulle tro att det är en NTC. Värdet är omöjligt att sia om då det är så sönderlödd. Det kan även vara en 1N4148 eller liknande, kapslingen har ingen betydelse, de kan beställas i vilken kapsling man vill om man bara beställer nog.
Den mojäng som är bortlödd kan vara NTC som PTC - men jag skulle tro att det är en NTC. Värdet är omöjligt att sia om då det är så sönderlödd. Det kan även vara en 1N4148 eller liknande, kapslingen har ingen betydelse, de kan beställas i vilken kapsling man vill om man bara beställer nog.
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 30 november 2012, 20:13:37
Re: Temp-motstånd till bilen
Okej, ja då är den antagligen trasig då.Norpan skrev:Får du avbrott eller kortslutning är det antagligen sönder eller iallafall inte ett motstånd.
Är du säker på att det är ett PTC, NTC är mycket vanligare till temperaturmätning.
Ett PTC-motstånd brukar ändra resistans ganska lite upp till en viss temperatur, omslagstemperaturen, där den ökar väldigt mycket, alltså väldigt olinjärt.
Nej, efter mina eftersökningar så liknande mitt motstånd PTC-motstånd och som dessutom användes vid temperaturmätning. 1+1 osv...
Okej, då låter att det är som ett NTC-motstånd. Läste en annan tråd med en som hade liknande problem fast på en Volvo och där med ett, till utseendet, annat motstånd som var på 10kohm. Kan det tänkas vara ungefär samma värde till VW? Om man köper ett sånt och testar, vad händer då?SM7CZR skrev:Ytmonterade kondensatorer kan också se ut ungefär som den på bilden.
Är komponenten en kondensator får du inget utslag (med multimeter) såvida det inte är mycket hög kapacitans, och sedan skall utslaget gå tillbaka till noll om den är hel.
En temperatursensor skall du kunna mäta med en multimeter (resistansmätning) oavsett om det är NTC eller PTC.
PTC-motstånd har mycket låg resistans i kallt tillstånd (5-10-tal Ohm) och resistansen ökar mycket snabbt då det blir varmt.
Denna funktion användes tidigare till att avmagnetisera färg-TVbildrör med.
Därför brummade det till kraftigt i bildröret då man startade TV:n i kallt tillstånd.
NTC-motståndet är högohmigt i kallt tillstånd, (10Kohm eller mer) men minskar i resistans med uppvärmning.
Reservation för resistansvärdena eftersom det finns många varianter!
Att göra felsökning på din kupévärmare kräver nog ett kopplingschema, eller också att du har en otrolig tur.
Det har hänt att jag hittat fel på saker utan att ens veta hur grejen funkar, men då har det funnits komponenter som det var synliga fel på.
Ibland kan man ha tur att först hitta felaktiga komponenter och sedan oturen att de nya komponenterna också pajar när man provar, dvs det fanns fler defekta komponenter.![]()
Hoppas att jag inte gjort dig missmodig, jag bara berättar av egen erfarenhet.![]()
Rekommenderar att du talar med en bilmekare med erfarenhet av just ditt problem.
1. Allt funkar.
2. Värmen funkar, men börtemperaturen stämmer inte överens med verklig temperatur.
3. Värmen funkar inte alls pga. av fel motstånd.
4. Värmen funkar inte p.g.a. att det är ett annat fel.
Ja, om inte detta är felet så får jag lämna in bilen för då är jag rådvill.
Jag har bytt kylarvätskan i bilen och gjort en rensning av systemet. Fick då värme två ggr i några sekunder när jag startade bilen för att sedan gå tillbaka till kyla.
Det tyder på att värmesystemet funkar, men att det är elektroniken som krånglar.
Att den inte kallar på värme helt enkelt och för mig som elektriker så tänker jag då på givare.
//Patrik
Re: Temp-motstånd till bilen
Om bör temperaturen stämmer med verklig temperatur behöver man ingen klimatanläggning.
Jag gissar att du menar "är".
Jag gissar att du menar "är".
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 30 november 2012, 20:13:37
Re: Temp-motstånd till bilen
Köp några fasta motstånd med olika resistanser, t.ex. 1k, 3k3, 10k, 33k och 100k och sätt dit dem, ett och ett och kolla vilken temperatur som visas. Sedan kan du kanske få fram på ett ungefär vilket värde du ska ha på ditt NTC-motstånd. Det finns säkert över 100 olika värden att välja på, så det är ganska meningslöst att chansa på att slumpvist valt värde och tro att det skulle fungera.
Man anger värde på NTC-motstånd, dels vilken resistans det har vid 25 grader C, dels ett annat värde "B", som anger hur resistansen förändras i förhållande till temperaturen.
Man anger värde på NTC-motstånd, dels vilken resistans det har vid 25 grader C, dels ett annat värde "B", som anger hur resistansen förändras i förhållande till temperaturen.
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 30 november 2012, 20:13:37