Senaste reparationen
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
- Ort: Trelleborg
Re: Senaste reparationen
Du får vara glad över att du inte fick punka tre dagar i rad istället =)
Re: Senaste reparationen
Nvidia 9600GT med död fläkt fick en Intelfläkt istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
Spazze:Det var inte så att den gamla fläkten var temperaturreglerad på något finurligt sätt internt?
Re: Senaste reparationen
Jag har svårt att tänka mej att den har inbyggd broms iaf 
Den gamla fläkten snurrade trögt även helt utan spänning.

Den gamla fläkten snurrade trögt även helt utan spänning.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Senaste reparationen
Micke_71
Så skall en slipsten dras
Det finns inget roligare än när en jordnära kille på golvet gör en sådan grej!!!
Du säger, leva på den hela veckan, -jag hade levt på den hela livet
Var gång han elgubben kommer. -inga trasiga skärmar på G 
Så skall en slipsten dras

Det finns inget roligare än när en jordnära kille på golvet gör en sådan grej!!!
Du säger, leva på den hela veckan, -jag hade levt på den hela livet


- Mizzarrogh
- Inlägg: 22682
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Senaste reparationen
ochkl0620, du får la fixa sådana massiva skumdäck som fans till de gamla, de gick inte att punktera.
.

.
Re: Senaste reparationen
En Mascot 7416 batterieliminator från senaste ETA-auktionen.
Kretskortet hade en tunn, tunn spricka i sig, troligtvis pga att spänningsjusterings-potten fått en smäll. Usel mekanisk design
Dessutom, eller kanske pga detta, hade regulatorn, en LM723:a, gått och dött med kortis mellan Vcc och jord. Säkringen hade naturligtvis också gått.
En ny 723:a (socklad den här gången), ny säkring, lite kopplingstråd, för mycket smältlim och några timmars svordomar senare funkar det iaf som det ska igen.
Smidigt med en extra spänningskälla på labbänken, om man vågar använda den.
S-märkt med ojordat metallchassi
Allt var inte bättre förr!
Kretskortet hade en tunn, tunn spricka i sig, troligtvis pga att spänningsjusterings-potten fått en smäll. Usel mekanisk design

Dessutom, eller kanske pga detta, hade regulatorn, en LM723:a, gått och dött med kortis mellan Vcc och jord. Säkringen hade naturligtvis också gått.
En ny 723:a (socklad den här gången), ny säkring, lite kopplingstråd, för mycket smältlim och några timmars svordomar senare funkar det iaf som det ska igen.
Smidigt med en extra spänningskälla på labbänken, om man vågar använda den.
S-märkt med ojordat metallchassi

Re: Senaste reparationen
Det finns väl iofs inget som säger att allt med metallchassie måste vara skyddsjordat ens idag.
Re: Senaste reparationen
Förvisso, här är dock inkommande nätkabel fastlödd i kretskortet en bit från metallchassit -> strömförande chassie om dragavlastningen inte skulle fungera som tänkt (enkelfel). Det blir till att ersätta nätkabeln med en jordad dito.
Re: Senaste reparationen
Fixade spänningsmätaren på hemmabyggda labbagget (trasig likriktarbrygga), samt böt ut polskruvarna till något av högre kvalité.
Också kalibrerade om mätarna. Dock har jag underdimensionerat shuntmotstånd som blir mycket hett och därmed driftar iväg en hel del.

Också kalibrerade om mätarna. Dock har jag underdimensionerat shuntmotstånd som blir mycket hett och därmed driftar iväg en hel del.
Re: Senaste reparationen
En HP 17" LCD skärm från jobbet som var tämligen död. Lysdioden blinkade när skärmen skulle gå på men i övrigt död. 3 svullna elytare, standardfel på den skärmen.
Hade inga 470uF 25volt 105graders hemma så jag tog en rövare o plockade 3st 1000uF 16V 105 graders från ett gammalt moderkort. Spänningen över dom är 12 volt så det bör ju fungera.
Fast jag har ev ett gäng 470/25/105 på väg hem så jag lär väl byta igen för nattsömnens skull. Men att kondingarna blåser upp på en 6år gammal skärm tycker jag är tecken på att de är dimensionerade i underkant.
Vet inte om jag ska ha kvar skärmen eller dra tillbaks den till jobbet o stoppa under näsan på chefen bara för att retas.
Hade inga 470uF 25volt 105graders hemma så jag tog en rövare o plockade 3st 1000uF 16V 105 graders från ett gammalt moderkort. Spänningen över dom är 12 volt så det bör ju fungera.
Fast jag har ev ett gäng 470/25/105 på väg hem så jag lär väl byta igen för nattsömnens skull. Men att kondingarna blåser upp på en 6år gammal skärm tycker jag är tecken på att de är dimensionerade i underkant.
Vet inte om jag ska ha kvar skärmen eller dra tillbaks den till jobbet o stoppa under näsan på chefen bara för att retas.

Re: Senaste reparationen
Fick in en Audi A4 -08 häromdagen, med dåligt humör. Den tyckte att den hade rätt att slå på blinkers,
halvljus, larm, fönsterhissar, c-lås och lite annat lite som den ville. En bil med A.I. kändes det som.
Dock efter en hel del felsökande, så hittades att komfortstyrdonet låg och sände ut trekantsvåg ihop
(Som brus) med den höga CAN bus signalen. Men den låga bus signalen var som den skulle.
Men det skumma var att CAN transceiverarna har fault funktion, så om det blir fel på CAN High
eller CAN Low så ska den gå över och och köra allt på den tråden som fungerar.
Men systemet sket i det och försökte ändå. Lustigt nog fanns CAN transceiver kretsen hos farnell.
Och eftersom tx och rx från cpu till transceiver kretsen var normal, så bytte jag den defekta kretsen
och då kom alla system online igen och var med. Är lite nyfiken dock varför kretsen gav upp.
halvljus, larm, fönsterhissar, c-lås och lite annat lite som den ville. En bil med A.I. kändes det som.
Dock efter en hel del felsökande, så hittades att komfortstyrdonet låg och sände ut trekantsvåg ihop
(Som brus) med den höga CAN bus signalen. Men den låga bus signalen var som den skulle.
Men det skumma var att CAN transceiverarna har fault funktion, så om det blir fel på CAN High
eller CAN Low så ska den gå över och och köra allt på den tråden som fungerar.
Men systemet sket i det och försökte ändå. Lustigt nog fanns CAN transceiver kretsen hos farnell.
Och eftersom tx och rx från cpu till transceiver kretsen var normal, så bytte jag den defekta kretsen
och då kom alla system online igen och var med. Är lite nyfiken dock varför kretsen gav upp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
" Som synes på bilden var det även en padd som var kortsluten av ett stänk med lödtenn ."
LaRda: är du säker på att det är "stänk" och inte en bygling av den där jumpern (J2) ?
LaRda: är du säker på att det är "stänk" och inte en bygling av den där jumpern (J2) ?