DC/DC omvandlare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Exige

DC/DC omvandlare

Inlägg av Exige »

Jag undrar vilka komponenter jag behöver för att konvertera (9-15 volt dc) till ca 48 volt. Och jag behöver väl en strömstyrka på helst över 100mA vid 48 volt. Om det inte blir för kompliserat skulle jag vilja kunna ställa in utspänningen från ca 24 till 48 volt dc.

Jag har inte några djupare kunskaper inom elektronik än så det får inte vara för avancerat. Jag har använt flera LM317T (spänningsregulatorer) så något i den svårhetsgraden eller lite mer.

Tack för svar på förhand :-)
Sci

Inlägg av Sci »

MAX668 kanske kan vara något. Den kommer dock i en ganska liten ytmonterad kapsel. http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1901/ln/
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En LM317T "stryper" bara spänningen, vilket är betydligt enklare än att "växla upp" den. Så lika enkelt blir det aldrig.

Antingen någon färdig DC/DC modul (= rellativt mycket pengar), eller något uppbyggt med lösa kretsar/komponenter (= lite mer pyssel, men kanske mer kul om man är lagd så...), just 48V är väll inte världens vanligaste spänning, så det kan kanske vara svårt med färdiga exempel.

Var kommer 9-15 volten från ?
Ett alternativ är väll att skaffa en färdig 48V källa direkt utan att gå över 9-15 volt först...
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Jag har en blyackumelator på 12 volt, 12Ah som strömkälla (vet att man inte ska dra ur batteriet så att spänningen blir under 11 volt eller så, men jag vill att omvandlaren ska funka vid redan 9 volt). Jag skulle kunna tänka mig att bygga den själv om det blir billigare och inte är allt för svårt. Jag har ingen utrustning för att etsa kretskort, men däremot för att löda och så.

Sci: Synd att den är i en sådan liten kapsel, kanske skulle gå om inget bättre alternativ finns.
Skriv svar