Fuck!!! Jag råkade ge min laptop 12V in i usb uttaget!!!
- ochkl0620
- Kontakt:
Fuck!!! Jag råkade ge min laptop 12V in i usb uttaget!!!
Fan asså! Klantade mig ikväll och råkade mata in 12v i min laptop via usb uttaget!
Den stendog, vad kan ha hänt??
Den stendog, vad kan ha hänt??
Re: Fuck!!! Jag råkade ge min laptop 12v in i usb uttaget!!!
usch - det låter inte bra...
det skall finnas kortlutningsskydd mm. men frågan är om det tar fallet med 12 Volt baklänges...
du får nog välja dig vid tanken att datorn är skrot om 12V-agget kunde lämna mycket ström och frågan att ställa är om HD:n klarade sig om du har viktiga data på den..
det skall finnas kortlutningsskydd mm. men frågan är om det tar fallet med 12 Volt baklänges...
du får nog välja dig vid tanken att datorn är skrot om 12V-agget kunde lämna mycket ström och frågan att ställa är om HD:n klarade sig om du har viktiga data på den..
Det sitter ju antagligen skyddsdioder på USB-pinnarna, men med 12 V lär ju de ha brunnit upp. Det innebär då antagligen att åtminstone sydbryggan är rökt. Men eftersom datorn är död har antagligen nåt annat lagt av också.
Enda sättet att veta säkert är väl att försöka prova så många delar som möjligt löst eller i andra datorer... Inte lätt, jag vet, jag har själv problem med två burkar hemma som troligen har nåt hårdvarufel. Men uteslutningmetoden är nästa det enda som funkar.
Enda sättet att veta säkert är väl att försöka prova så många delar som möjligt löst eller i andra datorer... Inte lätt, jag vet, jag har själv problem med två burkar hemma som troligen har nåt hårdvarufel. Men uteslutningmetoden är nästa det enda som funkar.
I skolan vart de populärt å stoppa in nycklar i usb n och då stendog datorerna men dom gick att starta direkt efter men jag vet inte riktigt vad som händer om de även matas in ström?? =)
Har du garanti så kan du väl gå den vägen.
Garanti brukar inte gälla om man har misshandlat sakerna, garatin gäller ju funktionsfel.
Fast det är klart, man kan ju alltid ljuga och säga att datorn bara dog...
Fast det är klart, man kan ju alltid ljuga och säga att datorn bara dog...
Hur matade du in 12V i USB-uttaget? 

- Electricguy
Det är sånt som händer ibland när man inte tänker sig för:)
Minns när jag skulle montera in en DVD-läsare i en HTPC. Jag stängde av, öppnade, började montera. Tappar en skruv på moderkortet... och inser att även fast jag hade stängt av så satt ju sladden in... spänning på moderkortet... Det var hejdå med den datorn.
Det var efter det som jag började titta på disklösa nätverksbootande frontends:)
Minns när jag skulle montera in en DVD-läsare i en HTPC. Jag stängde av, öppnade, började montera. Tappar en skruv på moderkortet... och inser att även fast jag hade stängt av så satt ju sladden in... spänning på moderkortet... Det var hejdå med den datorn.
Det var efter det som jag började titta på disklösa nätverksbootande frontends:)
- ochkl0620
- Kontakt:
Ok... det var väl ca 10A som jag skickade in.
Klockan var typ 4 på natten o jag höll på med ett arduino experiment och råkade göra nåt galet.
Jag hittade ett nytt moderkort på Ebay men finns det någon här som har möjlighet att testa processor och ram minne innan jag köper det? AMD a4 tror jag det är, har den inte här nu. Garantin tog slut för exakt en månad sedan
Klockan var typ 4 på natten o jag höll på med ett arduino experiment och råkade göra nåt galet.
Jag hittade ett nytt moderkort på Ebay men finns det någon här som har möjlighet att testa processor och ram minne innan jag köper det? AMD a4 tror jag det är, har den inte här nu. Garantin tog slut för exakt en månad sedan

Det brukar aldrig vara något problem med 1 månad över garantin om det är en seriös firma dvs de vet vad som menas med goodwill.
Du får dock mörka ang. hur du hanterade datorn.
Du får dock mörka ang. hur du hanterade datorn.

- ochkl0620
- Kontakt:
Är det sant?
det gäller HP. Har haft en hel del att göra med dem innan och är mycket nöjd med deras service.

Det finns bara ett sätt att ta reda på det! 

- Electricguy
Tja, man kan ju inte få mer än ett nej om det skiter sig när man frågar.. 

- ochkl0620
- Kontakt:
I morgon kommer ett bud och hämtar upp min dator
Den åker ännu en gång till polen på service

Den åker ännu en gång till polen på service