Hur dimmra LED-spottar (rena LED utan strömbegränsning)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Hur dimmra LED-spottar (rena LED utan strömbegränsning)?

Inlägg av gunne »

Jag har köpt på mig ett gäng LED-spottar från Kineserna till min lilla båt. Mer om resonemanget kring ljusmängd och val av lampor etc i denna tråd.

Bild
Bild

Som synes är LEDarna ensamma i lampan och det finns ingen strömbegränsning eller inbyggt drivdon av nåt slag. De levereras med ett litet drivdon som tar 100-240 V (eller nåt) och ger 10,4 V och 140 mA ut. Alltså ca 1,5 W per spot.

Nu vill jag koppla ihop ca 30 st lampor (ca 45 W) och kunna dimmra dem. Helst ska de matas av 24 V eftersom det ska installeras på en båt, men 230 V via inverter funkar också. Det kanske är hugget som stucket egentligen.

Så, hur går man tillväga för att dimmra dessa? Bygger man någon slags konstantströmshistoria som varierar strömmen men håller spänningen konstant på kring 10 V? (Vill man kan man ju kanske seriekoppla dem två och två om man vill köra 24 V.)

Finns det färdiga dimmers att köpa? Ledlab verkar ha lite grejjer, men det känns dyrt och lite bökigt. Om det går skulle det va smidigt om det fick plats i en dosa.

En Jolly på 2x25 W? Känns spontant lite dyr, men jag kanske bara är snål.

Den här på Ebay är ju riktigt billig, men det framgår ju inte hur den fungerar. Konstant ström? PWM?

Nån som har erfarenheter av att dimmra LEDs?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Hur dimmra LED-spottar (rena LED utan strömbegränsning)?

Inlägg av Glenn »

Snyggast är väl att PWM'a, borde finnas färdigt också tycker man.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Bygga din egen drivare?
Finns massor utav scheman på nätet. Det 'lättaste' sättet att dimmra en led är genom PWM och det i sig är kanske inte så lätt, men det finns som sagt massor på nätet
hm, dessutom 30st @ ~3,5v styck i serie = max 102v..
så en boost converter som drivare är att föredra om du vill driva dem med 24v
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

OK, PWM är skiten alltså.

Jag tror inte jag bygger nåt själv faktiskt. Jag har lite annat jobb i händerna så tiden det tar att bara sätta ihop ett schema "kostar" mig nog mer än att köpa en dimmer.

T.ex denna för 60 dollars:
http://www.anigmo.com/products/low-vola ... immer.html

Eller kanske den här som är ännu billigare. 169 kr och dessutom hos en Svensk återförsäljare ser bra ut. Den svenska leverantören skriver 12 V in men man hittar en till synes exakt likadan ut på andra ställen där de specar 12-24 V. Det kanske blir till att köpa en och öppna upp den för att se...
http://www.elkatalogen.se/12v-led-dimme ... a-pwm.html
http://www.ecolightled.com/product/pwm_ ... ght_dimmer

Edit: Oklart om nån av dessa har strömbegränsning? Man kanske måste komplettera med ett strömbegränsande motstånd?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Finns ingen strömbegränsning i dom dimmrarna. Har ett gäng sådana.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det vettigaste är väl att sätta ett litet seriemotstånd på varje LED (eller modul) för att få en konstantström och enkelt kunna parallellkoppla alla? Sen behöver man då bara en PWM som har en fast spänning. Maxströmmen genom LED kan man då antingen styra genom att begränsa maxspänningen, begränsa pulsbredden eller anpassa motstånden efter max spänning/pulsbredd.

Det mest praktiska är väl att köra med relativt små motstånd för att minsta effektförlusten, så då får man lösa begränsningen med spänning eller pulsbredd.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Meduza: Menar du att du har denna:
Bild

Hur tycker du att de funkar? Kvalitet? Jag antar att de ger samma utstpänning som in? Hur har du kopplat dem, med motstånd?

Jag beställde just hem två st såna för att labba med...

Om man tar ett litet räkneexempel på 12 V (jag har en bra trafo som ger 12 V 10 A som jag kan labba med) så passar det väl bra att ta ett seriemotstånd på 10 ohm. Spänningsfallet över motståndet bör bli ca 12-10,4 = 1,6 V. Strömmen blir då 1,6 V / 10 ohm = 0,16 A. Lite högre än vad leddarna får från den medföljande drivaren men det borde de klara med tanke på att de knappt blev ljumna förut.

Edit: En sån här DC-DC LED-drivare som är dimbar via PWM kanske...
Nerre

Inlägg av Nerre »

10 ohm kommer att ge en förlusteffekt på ungefär 0,25 W och det är väl överkomligt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

gunne: ja jag har ett gäng av dom där, dock köpta här: http://www.molectric.com/p674/Vrid-Dimm ... _info.html

Tycker dom är prisvärda och fungerar helt OK.

Har dom själv mest för att dimma LED-lister med inbyggda motstånd.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är väl lite intressant att tänka på att du har 24V i båten. Har du dimmrar som är dimensionerade för 12V är de kanske inte lämpad för 24V båtbruk. Är övre gränsen 24V eller är det 28V-30V som du kan ha i båten om batterierna laddas.

Likaväl bör du tänka på hur du vill att strömbegränsningen till LED'en ska vara. Du ska naturligtvis dimensionera den så att de får vettig ström när batterierna laddas som mest. Kör du varje lampa med sin egen resistor får du mycket förluster i resistorn vid 28V.

Lägger du två lampor i serie och räknar på 28V så får du mindre värmeutveckling i resistorn och bättre strömekonomi i båten. Tycker absolut att du ska tänka på hur du använder 24V anläggningen på bästa sätt när du ändå gör det från grunden.

Naturligtvis får du på detta sätt ett minskat ljus om du avbryter laddningen av batterierna.
Skriv svar