En nybörjarfråga -
Jag har en Arduino med en Adafruit motor shield och 3 st stegmotorer.
En stegmotor sitter på X axeln och sen två sitter på Y axeln.
Motorskölden klarar av 2st stegmotorer max, så det blir lite knas med 3...
Men eftersom två ska ha samma signal så borde det gå bra ändå?
Först tänkte jag att det bara var att köra. Sen tänkte jag buffra signalen. Och efter lite googlande blev jag inte klokare.
Så hur gör man?
Ett annat alternativ är att lösa det mekaniskt och förlänga axeln från stegmotorn och låta en motor köra två drivremmar?
Är det att föredra?
Splitta stegmotorsignal?
Re: Splitta stegmotorsignal?
På några av 3D-printarna jag har sett så ha man kopplat 2 st stegmotorer parallellt från ett drivsteg, oftast Z-axeln. Dock gäller detta vid ganska låga effekter. Drivsteget skall dock klara att ge tillräckligt med ström för att driva motorerna och vara säkrat så att inga kablar kan lossa, för då får den ena motorn all ström. Det bästa är att dela step/dir till 2 st drivsteg som matar motorerna.
/// Marcus
/// Marcus
Så om jag skaffar en L293d till, låter den åka grisrygg på den andra, men separerar utgångarna så borde det gå bra?
Då blir det nog ett besök hos Elfa i helgen...
Då blir det nog ett besök hos Elfa i helgen...
Kolla TI's SN754410 som alt till L293D om du behöver klara mer ström.
Jag kör två stegmotorer paralellt för Z-axeln på min Prusa Mendel RepRap. Fungerar utmärkt, men man får ställa upp strömmen till den dubbla. Klarar drivaren det ska det inte vara några problem.
Tack för tips!
Slängde på en L293D ovan på den andra och bände ut benen. Fungerar bra än så länge!
Slängde på en L293D ovan på den andra och bände ut benen. Fungerar bra än så länge!