Dina mini-projekt!
- Electricguy
Re: Dina mini-projekt!
Tja.. man kan få PWM att låta rätt bra. Jag pillade med detta för ett tag sen. Och det är bara PWM ut.
Den här är också intressant även om den startades 2001 : http://www.romanblack.com/picsound.htm
Electricguy: Jag har kollat dina filmer sen länge. Med stort nöje. Men den hade jag glömt. Hoppas på mer arduino tinybasic. Hur mycket flash minne tar tiny basic? Kan man utöka ram med tex 24c1024(eller större)?
- Electricguy
Mer Tiny basic kommer här:
Har pillat ihop ett Arduino UNO kompatibelt kort mer riktat åt labbande med RS232 seriecomm. Har lite småpill kvar att göra på det. Men det är fullt fungerande.
Om det går att uppgradera RAM vet jag inte. Och hur mycket minne det tar har jag inte koll på för tillfället. Men det finns säkert att läsa här: http://ec2-122-248-210-243.ap-southeast ... uino_Basic
-------------------------------UPDATE!---------------------------------
Nu har jag satt dit små klisterlappar med märkningar för vad olika delar är till. Har även satt dit en kylfläns på sp. regulatorn och satt dit ben på kortet.

Har pillat ihop ett Arduino UNO kompatibelt kort mer riktat åt labbande med RS232 seriecomm. Har lite småpill kvar att göra på det. Men det är fullt fungerande.
Om det går att uppgradera RAM vet jag inte. Och hur mycket minne det tar har jag inte koll på för tillfället. Men det finns säkert att läsa här: http://ec2-122-248-210-243.ap-southeast ... uino_Basic
-------------------------------UPDATE!---------------------------------
Nu har jag satt dit små klisterlappar med märkningar för vad olika delar är till. Har även satt dit en kylfläns på sp. regulatorn och satt dit ben på kortet.

Dagens fix 1:
Hade en laddbar batterimojäng modell USB in, USB ut som hade dött, batteriet i den var totalt slut.
Plockade isär den med vass skruvmejsel och lagom med våld (mums för ultraljudssvetsad plast) och extraherade en liten boostregulator. Sen kopplade jag ihop den med en gammal ficklampa som lampan var sönder på, och efter att ha kopplat förbi batteriskyddskretsen som inte gillade 3V har man helt plötsligt en USB-laddare som går på 2st LR6/AA-batterier
Sån började jag med, fast uppackad och trasig.
Slutresultat under ihoplimmning, därav tejpen.
Dagens fix 2:
Hade två trådlösa kontrollers för ett Xbox 360 vars batteripack också hade gett upp :/
Drog till kjell och inhandlade batterihållare och lödde fast. Undrar vad man ska göra med dem nu, 360'it är ju fortfarande halvtrasigt
Klart!
Hade en laddbar batterimojäng modell USB in, USB ut som hade dött, batteriet i den var totalt slut.
Plockade isär den med vass skruvmejsel och lagom med våld (mums för ultraljudssvetsad plast) och extraherade en liten boostregulator. Sen kopplade jag ihop den med en gammal ficklampa som lampan var sönder på, och efter att ha kopplat förbi batteriskyddskretsen som inte gillade 3V har man helt plötsligt en USB-laddare som går på 2st LR6/AA-batterier

Sån började jag med, fast uppackad och trasig.
Slutresultat under ihoplimmning, därav tejpen.
Dagens fix 2:
Hade två trådlösa kontrollers för ett Xbox 360 vars batteripack också hade gett upp :/
Drog till kjell och inhandlade batterihållare och lödde fast. Undrar vad man ska göra med dem nu, 360'it är ju fortfarande halvtrasigt

Klart!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
Satte upp en labbdator på min rullbara verktygstavla.
Tangentbordet och musplattan kan vikas upp när man inte vill använda datorn.

Tangentbordet och musplattan kan vikas upp när man inte vill använda datorn.

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Pilsnerkorvsburkarna ser ju jätteproffsiga ut ..... inte.
Snyggt jobbat Elektrikergrabben.

Snyggt jobbat Elektrikergrabben.
- Electricguy
Det är inget fel på dom burkarna!
Dom har varit med i ca 5år.. så dom håller iaf 

- FormerMazda
Alltså, att gnälla på pilsnerkorvsburkar. Det gör man bara inte!
Nu ber du om ursäkt!

Nu ber du om ursäkt!

- Electricguy
Hahaha!
Tja vafan.. Dom är väl kanske inte så snygga.. Men dom funkar jättebra! 

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag gnällde ... inte.FormerMazda skrev:Alltså, att gnälla på pilsnerkorvsburkar. Det gör man bara inte!

Jag har en helt fantastisk historia som har sina rötter i min kamerareparationsäventyr och som slutade i att jag fick leverera en offentlig ursäkt till kamerareparationsfirman och denna ursäkt skriven av firman och så överdriven att den egentligen bara visar vilka djävla stolpskott där jobbar på firman. Jag lämnar INGA fler urs'kter, bara så ni vet.FormerMazda skrev:Nu ber du om ursäkt!

FormerMazda skrev:

Mitt miniprojekt - försteget med fjärr vill sig inte. Displejen visar ingen text och ingen signal verkar passera förstärkarkretsen men PICen verkar fungera för ingångsreläerna klickar och har sig.
CW måste jag ju lära mig bara för att det går!
Paddlar verkar vara det som gäller men jag tycker det som finns till salu är på tok för dyra med tanke på hur "enkla" de är. Lite snål är jag kanske.
Till sin paddel behöver man en keyer om man inte har en inbyggd i radion. Dessa är också dyra.
Jag kan ju inte vänta hur länge som helst på det perfekta loppisfyndet.
Så. Kvällens miniprojekt började efter jobbet i skotlådan som finns där och fortsatte i "bra att ha" lådorna hemma.
Resultat: En enkel paddel som funkar förvånansvärt bra. Två Tjockare alubitar ihopskruvade. Två paddlar i tunn alu med en bit isolerande material imellan och fastsatt med nylonskruv.
Man ser även en keyer byggd av en ATtiny45 baserad på YACK http://yack.sourceforge.net/
Paddlar verkar vara det som gäller men jag tycker det som finns till salu är på tok för dyra med tanke på hur "enkla" de är. Lite snål är jag kanske.
Till sin paddel behöver man en keyer om man inte har en inbyggd i radion. Dessa är också dyra.
Jag kan ju inte vänta hur länge som helst på det perfekta loppisfyndet.
Så. Kvällens miniprojekt började efter jobbet i skotlådan som finns där och fortsatte i "bra att ha" lådorna hemma.
Resultat: En enkel paddel som funkar förvånansvärt bra. Två Tjockare alubitar ihopskruvade. Två paddlar i tunn alu med en bit isolerande material imellan och fastsatt med nylonskruv.
Man ser även en keyer byggd av en ATtiny45 baserad på YACK http://yack.sourceforge.net/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
Inte så mycket till projekt kanske.. men en liten bomb atrapp blev det..

Iaf väggvårtor brukar gå halvbra att få isär om man sätter dem lite snett i ett skruvstäd och drar åt till skarven släpper, och/eller bankar med hammare rakt på skarven runt om...DOSn3rd skrev:(mums för ultraljudssvetsad plast)
OBS, ingen garanti att det inte mosar allt man äger och har.