Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm
Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm
Är det någon som har koll på vad för kommunikationsprotokoll som används till däcktryckssensorer på bilar?
Enligt uppgift ska dom kommunicera på 433.92MHz, som ju är en väldigt vanlig frekvens. Men är det enkel eller dubbelriktad kommunikation på sådana här enheter?
Frågan är dels rent allmän, och dels specifik för Schraders grejor.
Om man sätter in ett eftermonterat Schrader däcktrycksövervakningssystem i bilen så det hade varit intressant att få in även den informationen i ngn form av bildator istället för i ytterligare en liten låda. Frågan är ju då hur kommunikationen sker...
Enligt uppgift ska dom kommunicera på 433.92MHz, som ju är en väldigt vanlig frekvens. Men är det enkel eller dubbelriktad kommunikation på sådana här enheter?
Frågan är dels rent allmän, och dels specifik för Schraders grejor.
Om man sätter in ett eftermonterat Schrader däcktrycksövervakningssystem i bilen så det hade varit intressant att få in även den informationen i ngn form av bildator istället för i ytterligare en liten låda. Frågan är ju då hur kommunikationen sker...
Re: Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm
Dom aktiveras genom rotation (g kraft) eller ett visst tryck (vanligt vid inlärning) eller via en aktivator.
Hur exakt aktivatorn jobbar vet jag inte men man håller den nära ventilen så kommer den igång och skickar värden.
Har inget belägg för det men jag tror det är envägskommunikation.
Hur exakt aktivatorn jobbar vet jag inte men man håller den nära ventilen så kommer den igång och skickar värden.
Har inget belägg för det men jag tror det är envägskommunikation.
Infineon har en stor marknadsandel på TPMS, kolla tex SP370-varianterna.
Skulle tro att varje OEM väljer att göra sin egen kodning.
Skulle tro att varje OEM väljer att göra sin egen kodning.
Det finns system som använder ABS sensorerna och styrvinkel givare för övervakning av däcktrycket. Detta ger inte direkt besked om det exakta trycket men om något av däcken börjar tappa tryck får man veta detta vilket kan vara allt man egentligen är intresserad av.
Tack för input!
Jo, det här med att avläsa rotationshastigheten läste jag om. Tror det var VW som har har det på nyare modeller. Just i det här fallet så var det ju dock vanliga traditionella trycksensorer.
Infineon-chippen verkar ju väldigt smidig med allt ombord!
Jo, det här med att avläsa rotationshastigheten läste jag om. Tror det var VW som har har det på nyare modeller. Just i det här fallet så var det ju dock vanliga traditionella trycksensorer.
Infineon-chippen verkar ju väldigt smidig med allt ombord!

http://www.niradynamics.se/
Svenskt Linköpingsbaserat företag som bland annat utvecklar TPI (Tire Preasure Indicator), dvs indirekt mätning av lufttryck med hjälp av bilens befintliga sensorer.
Audi, VW och Seat använder tekniken.
(Frugan är civ.ing. på företaget i fråga)
Svenskt Linköpingsbaserat företag som bland annat utvecklar TPI (Tire Preasure Indicator), dvs indirekt mätning av lufttryck med hjälp av bilens befintliga sensorer.
Audi, VW och Seat använder tekniken.
(Frugan är civ.ing. på företaget i fråga)
Där har vi ett av systemen, det finns tydligen flera bl a två amerikanska som utnyttjar redan inbyggd teknik i fordonen för "punka" varning. Om man inte har någon speciell anledning att känna till det exakta trycket behöver man ju inte konstra till saken med känslig extra teknik i fordonsmiljö det ger bara utrymme för ytterligare felkällor.
Var sätter man trycksensorerna rent fysiskt?
Och hur får de energi att drivas?
Och hur får de energi att drivas?
De jag sett sitter på insidan i fälgen och blir ganska lätt skadade vid punka eller däckbyte. Ofta behöver de ändå bytas när man byter däck för att batteriet är slut.
Här är lite bilder: http://www.google.se/search?q=does+tyre ... 53&bih=693
Här är lite bilder: http://www.google.se/search?q=does+tyre ... 53&bih=693
Precis. På dom "vanliga" systemen med trycksensorer så sitter det en speciell ventil med inbyggd trycksensor. På dessa Safety Seal som jag tittade på, så sitter det ett batteri i varje sensor. Det ska hålla i 5 år, sedan byter man hela ventilen/sensorn. Med dom nya indirekta systemen så slipper man ju en massa såna här saker. Helt klart smart!
elf98> Är inte det samma Nira som gör motorstyrsystem? Tycker det låter bekant...
elf98> Är inte det samma Nira som gör motorstyrsystem? Tycker det låter bekant...
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Kanske lite intressant läsning?
http://bytbil.com/nyheter/7vj5skyg
http://bytbil.com/nyheter/7vj5skyg
Jag har flear gånger vart med om att eftermonterade tryckgivare som är monterade inne i fälgen släpper/går sönder och det blir en hiskelig obalans i däcket.
Men så länge de håller är det ju en smart funktion.
/hedlunde
Men så länge de håller är det ju en smart funktion.

/hedlunde