Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm

Inlägg av vfr »

Är det någon som har koll på vad för kommunikationsprotokoll som används till däcktryckssensorer på bilar?

Enligt uppgift ska dom kommunicera på 433.92MHz, som ju är en väldigt vanlig frekvens. Men är det enkel eller dubbelriktad kommunikation på sådana här enheter?

Frågan är dels rent allmän, och dels specifik för Schraders grejor.

Om man sätter in ett eftermonterat Schrader däcktrycksövervakningssystem i bilen så det hade varit intressant att få in även den informationen i ngn form av bildator istället för i ytterligare en liten låda. Frågan är ju då hur kommunikationen sker...
Premix
Inlägg: 142
Blev medlem: 15 april 2004, 21:58:05
Ort: Trollhättan

Re: Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm

Inlägg av Premix »

Dom aktiveras genom rotation (g kraft) eller ett visst tryck (vanligt vid inlärning) eller via en aktivator.
Hur exakt aktivatorn jobbar vet jag inte men man håller den nära ventilen så kommer den igång och skickar värden.
Har inget belägg för det men jag tror det är envägskommunikation.
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm

Inlägg av eqlazer »

Infineon har en stor marknadsandel på TPMS, kolla tex SP370-varianterna.
Skulle tro att varje OEM väljer att göra sin egen kodning.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm

Inlägg av Andy »

Det finns system som använder ABS sensorerna och styrvinkel givare för övervakning av däcktrycket. Detta ger inte direkt besked om det exakta trycket men om något av däcken börjar tappa tryck får man veta detta vilket kan vara allt man egentligen är intresserad av.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm

Inlägg av vfr »

Tack för input!

Jo, det här med att avläsa rotationshastigheten läste jag om. Tror det var VW som har har det på nyare modeller. Just i det här fallet så var det ju dock vanliga traditionella trycksensorer.

Infineon-chippen verkar ju väldigt smidig med allt ombord! :)
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm

Inlägg av elf98 »

http://www.niradynamics.se/

Svenskt Linköpingsbaserat företag som bland annat utvecklar TPI (Tire Preasure Indicator), dvs indirekt mätning av lufttryck med hjälp av bilens befintliga sensorer.

Audi, VW och Seat använder tekniken.

(Frugan är civ.ing. på företaget i fråga)
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm

Inlägg av Andy »

Där har vi ett av systemen, det finns tydligen flera bl a två amerikanska som utnyttjar redan inbyggd teknik i fordonen för "punka" varning. Om man inte har någon speciell anledning att känna till det exakta trycket behöver man ju inte konstra till saken med känslig extra teknik i fordonsmiljö det ger bara utrymme för ytterligare felkällor.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm

Inlägg av blueint »

Var sätter man trycksensorerna rent fysiskt?

Och hur får de energi att drivas?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm

Inlägg av Andy »

De jag sett sitter på insidan i fälgen och blir ganska lätt skadade vid punka eller däckbyte. Ofta behöver de ändå bytas när man byter däck för att batteriet är slut.

Här är lite bilder: http://www.google.se/search?q=does+tyre ... 53&bih=693
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm

Inlägg av vfr »

Precis. På dom "vanliga" systemen med trycksensorer så sitter det en speciell ventil med inbyggd trycksensor. På dessa Safety Seal som jag tittade på, så sitter det ett batteri i varje sensor. Det ska hålla i 5 år, sedan byter man hela ventilen/sensorn. Med dom nya indirekta systemen så slipper man ju en massa såna här saker. Helt klart smart!

elf98> Är inte det samma Nira som gör motorstyrsystem? Tycker det låter bekant...
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm

Inlägg av elf98 »

Nira Dynamics pysslar enbart med TPI.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kanske lite intressant läsning?
http://bytbil.com/nyheter/7vj5skyg
hedlunde
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 november 2012, 16:29:14

Re: Däcktryckssensorer på bilar, protokoll mm

Inlägg av hedlunde »

Jag har flear gånger vart med om att eftermonterade tryckgivare som är monterade inne i fälgen släpper/går sönder och det blir en hiskelig obalans i däcket.
Men så länge de håller är det ju en smart funktion. :)

/hedlunde
Skriv svar